Hej!

Efter dränering existerar vår tidigare halvtaskiga gräsmatta inte längre. Det är numera en leråker av gammal klassisk göteborgslera. Resultatet är inte så trevligt som ni kan se på bilden nedan. Då vi planerar att ställa en friggebod på denna plats (som dessutom är en norrgavel) så tänkte vi lägga grus istället för att försöka återskapa en gräsmatta. Frågorna är dock några stycken:

- Med tanke på att leran är så pass packad att vatten blir stående, måste jag då luckra upp leran innan grus läggs ovanpå? Skall jag blanda leran med grus eller någon jordsort? Hur lyckas jag luckra upp leran, jordfräs?

- Behöver jag göra något mer än att lägga markduk och sedan grus ovanpå?

- Min tanke är att lägga makadam. Vilken fraktion är lämplig?

- Måste jag jämna till leran innan gruset läggs på (hur då?) eller fixar jag den jämna ytan med hjälp av gruset?

• mark.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tips är att vänta tills det torkat upp lite! Sen gå dit med en maskin och dra iordning. Tänkte du grusa hela ytan eller bara en del av den?
Du ska inte blanda grus och lera. Luckra upp behövs inte heller!

Vänta tills det torkat upp och ta dit en maskin som drar iordning det åt dig är mitt tips!

laarsbandage skrev:
Ett tips är att vänta tills det torkat upp lite! Sen gå dit med en maskin och dra iordning. Tänkte du grusa hela ytan eller bara en del av den?
Du ska inte blanda grus och lera. Luckra upp behövs inte heller!

Vänta tills det torkat upp och ta dit en maskin som drar iordning det åt dig är mitt tips!
Nu är det riktigt torrt och fint och det har jämnats till ganska mycket av sig självt. Dock skulle vi vilja få det ännu mera jämt innan vi lägger på grus/makadam. Hela ytan skall grusas. Vad är det för maskin du syftar på ovan? Jag funderar på att hyra en jordfräs för att få det så finfördelat att man kan jämna till det med kratta. Fungerar det tror du?

Det ser ut som att det är väldigt svårjobbat därför skulle jag tagit dit en minigrävare som kan dra iordning och eventuellt sänka där det behövs och sen på med geoduk och grus. Hur länge sen är det ni dränerade? Jag tycker ni kunde lagt huslivsplattor(eller annat passande) runt huset.

Håller med föregående, avsluta alltid närmaste 40-50 cm mot huset med singel/makdam. Du vill inte ha så fuktigt material stående mot väggen.

Sen borde man inte återfylla med så siltigt material heller, men det är ju lite en kostnadsfråga också.

laarsbandage skrev:
Det ser ut som att det är väldigt svårjobbat därför skulle jag tagit dit en minigrävare som kan dra iordning och eventuellt sänka där det behövs och sen på med geoduk och grus. Hur länge sen är det ni dränerade? Jag tycker ni kunde lagt huslivsplattor(eller annat passande) runt huset.
Dräneringen gjordes i November 2010. Anledningen till att vi lägger grus är att det kommer placeras en friggebod på den ytan inom något år (tänkte låta det sätta sig ordentligt först). Tyvärr kommer vi inte in med minigrävare då det just nu ligger 13 ton grus i vägen så tanken med en jordfräs är att bara luckra upp ytan för att kunna jämna till men det kanske är omöjligt. Är ju dessutom lite skillnad i pris på att ta dit en minigrävare kontra att hyra en jordfräs.

Det är väl bara att larva över högen isåfall =) Du väljer ju givetvis själv vilket sätt. Jag vet ju inte hur det ser ut nu(på bilden ser det inte lättarbetat ut). Med maskin får du snabbt dragit till allt och du kan även använda till att lägga ut gruset.

Lycka till!

Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.