jag funderar på hur jag ska göra.
har en stor vattenskada i köket som spridit sig ner i torpargrunden.
det rör sig om 16 kvadratmeter golvyta + en innervägg
byte av halva köksinredingen och nedmonteringa av en del och uppsättning igen när det är klart
jag funderar på om jag ska ta pengarna själv och göra det med inhyrda hantverkare?
eller låta försäkringsbolaget sköta det?
är ju så svårt och veta hur mycket som är rimligt och begära vid den stundande förhandlingen med folksam.
hoppas på råd av någon erfaren person
 
Hur mycket tror Du att du tjänar på att göra
det själv när du ändå inte gör allt jobbet själv.?
Ser man hur mycket som är skadat om det tex har
gått ut i bärande väggar?

Mvh Putte
 
jag funderar på att göra om köket nu när jag ändå måste göra allt det andra
sen är det ju halva köks golvet å halva matrums golvet. så då vill jag ju ändå ta upp hela och isolera om
väggen är bärande är skada i sin nedre del
sen är det väl tänkt att jag riva det mesta själv och leja nån kompis för det som blir för svårt
när jag menade hantverkare så va det väl mest vatten och el som jag tänkte på
men är rädd för att bli lurad av försäkringsbolaget
 
Då blev det skillnad.
Det är väl mest att det drar iväg i kostnad om man
inte ser hur mycket allt är skadat innan allt är rivet.
Försäkringsbolagen håller hårt i plånboken nu förtiden.

Mvh Putte
 
ok jag ska få nått slags besked i morgon av en snickerifirma så vi får se då
men det är som du säger jag måste va säker på att jag vet som är blött jag hör av mig här när jag vet mer
tack så länge
 
blev erbjuden 17000 om jag gjorde allt själv
å om folksamsbyggfirma gjorde allt skulle jag få betala självrisk på 3000 å åldersavdrag på 9000
vet om det känns så rimligt
är det någon som har en uppfattning om det
 
Känner ett par som skulle få badrummet fixat
av försäkringsbolaget och blev glada för det men
med åldersavdragen blev det inget alls.
Tror det va så att bolaget bara skulle stå för golvet där
det hade gått sönder och inte kostnad för väggarna.
Sen va badrummet till åren så det blev inget i slutändan.

Mvh Putte
 
Jag blev erbjuden 28.000 för att renovera mitt badrum som hade en inte alltför stor vattenskada. När jag hade räknat ut vad allt material skulle kosta så blev beslutet enkelt: Försäkringsbolaget fick göra hela jobbet.

Bara materialet skulle gå på 20-25.000 och att ställa sig och ta på sig några veckors jobb för några ynka tusenlappar lockade inte mig mycket. Dessutom så får du svårt att ställa några krav för efterkommande vattenskador då FB kommer att hävda att jobbet på ett eller annat sätt inte är fackmannamässigt utfört.
 
tack för dina ord.
jag har beslutat att dom ska jag göra det mesta å sen försöka köpslå om olika arbetsbyten
typ ta bort vägen och sätta upp en limträbalk iställe för att bygga upp och återställa köket
blir ju spännande och se hur det går för mig med förhandlingarna med försäkringsbolaget och byggfirman
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.