Vad har ni valt för material till era garageuppfarter? känns som singel typ 8-16 kan vara lite jobbigt att köra bil i men ha en väldigt bra vattenupptagningsförmåga medans ex 0-8 eller 0-16 blir väldigt hårt och bra men inte lika snyggt och bra för mkt nederbörd?

har grusat upp min garageplan nu med 0-90 men ska ha ett topplager efter byggtiden.

Snyggast(tycker jag) är att lägga plattor. Bra fall på det bara så är det inga problem. Att bara lägga grus eller singel känns fruktansvärt tråkigt. Möjligtvis kan det vara fint att lägga singel och toppa med ett finare material(natursingel eller liknande).

Jag har 0-20, men då har jag inte heller en "standardvilla", utan en bondgård.

plattor tycker jag e jättesnyggt. Problemet är att det c.a 400kvm som läggas så det känns som ett stort projekt o lägga plattor just nu efter ett års byggande.

Det beror ju lite på hur huset ser ut. Jag tycker att grus är finast. Plattor är fint när det är nytt men gamla tycker jag de oftast ser skräpiga ut. Vi ska ha asfalt och det är väl det fulaste egentligen. Men då man inte bör leka mitt på gatan utanför då det är infartsväg till området så tycker jag det är bäst så vår dotter kan spela basket och åka skateboard där.

Huset är av lantlig stil, så grus är nog snyggast men inte praktiskt ur alla synvinklar, jobbigt och köra bil i, cyckla för barnen, dåligt underlag för ex. domkraft m.m

Jag ångrar mig. Givetvis är ju gatsten i granit snyggast =) Men också dyrast! 400 m2 är ju en del så billigast för dig blir ju asfalt, men gud vad tråkigt ;D

Mikael_L
Lägg 0-16 eller 0-32 och toppa sen med 3-4 cm 8-16. Då får du både stadgan och bärigheten och slipper att det är alltför jobbigt att cykla och gå i.
Men den fina och väldränerande ytan av 8-16.

Men hur länge det håller sig som två skilda lager vet jag inte. ;)

Vi har smågatsten varvat med betongplattor. Jag har sett snygga uppfarter där man kombinerar singel med plattor. Du behöver ju inte ha samma över hela, särskilt inte när den är så stor.

bor ju på landet så jag kör med 0-18 rakt av bara

Vi har 8-16 på parkering, gångar och runt huset. Funkar bra, dock inte till att åka skateboard på ;) Skulle vilja ha smågatsten men med tanke på att det är nästan 300m2 så är det inget alternativ, men det ÄR snyggast.

Huset är byggt 1939

16-32 har jag. Inget ovanpå det.
Har dock kört med en jäkligt stor padda ordentligt på gruset. Gillar att det är lite grövre och ändå ligger still.

Huset ligger på landet och där passar det in finfint tycker jag.

Kul med mkt alternativ, det verkar som det är ganska många med singel på infarterna iallafall så det kanske funkar bättre än man tror? Snyggt är det iallafall.

Största nackdelen, för mig, är vintertid och snöslungan.
Gäller att få till en bra yta innan man kan köra den utan att den leker hagelgevär :D

W
Håller på att bygga en uppfart samt uppställningsplats på totalt 500 kvm. Ska ha grus men hade helst velat ha knott (gatsten) men det blir sinnesjukt dyrt så det går bort. Har bara hunnit med underlaget ännu som består av 0-32 samt 0-18 (lite blandat) paddat med en 500 kg padda. E så hårt att ungarna kan åka rolerblades på det utan problem samt att grusbilen på 32ton kan köra runt utan ett spår. På detta tänkte jag lägga 4-5 cm 8-12 eller liknande. Tiden får väll utvisa hur fort det blandar sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.