Grund & Markarbeten
kimtommy: Hyr en sån liknande husqvarnan en helg.det är som att skära i smör. du kapar en platta på 10sekunder. inte värt att lägga hundringar på klingor och ev elkap om du inte kommer ha mer nytta av den senare.
TMA-1: [citat] Tackar för ditt svar. Ja, det alternativet känns som det bästa av båda världar. Inget extrajobb med att ta bort befintlig platta, men ändå ordentligt med en ny platta med isolering.
Mikael_L: [citat] Strunta i betongplattan helt. Ska du få lite komfort på golvet då och då måste du slå på värmen en eller två dar innan du ska använda rummet.
nocon: Att prima eller är beroende på ytan. Om den befintliga plattan är polerad som en barnrumpa finns det inget som flytspacklet kan fästa mot. Sedan skulle jag alltid prima då det är en marginell kostnad. mvh nocon
Anubiz: Hej. Jag är i planerna på att bygga pannrum i befintlig ladubyggnad där det idag är jordgolv. Nu ska jag gjuta men behöver lite tips om markarbete, jag har ingen större erfarenhet av detta. Jag hade tänkt gjuta 10cm och rummet är ca 12 kvm. Jag tänkte börja gräva ur och sedan lägga fiberduk, lite bärlager (ca10 cm), padda sedan på med singel (ca10 cm) eller liknande + cellplast
slacker: Men det reder ut sig - Grävmaskinisten var här i helgen som var och arbetet startar den 13/5. Då SV inte vill ge mig det som sas i skrift så blir det helt enkelt en stenkista bak bakgården. Allt löser sig och det är nog det bästa lösningen trots allt.
laarsbandage: Håller med Locker. Betongen suger vatten från marken runt om och kan ge skador på sikt. Tror "dräneringskillen" att det är lutningen på tomten som avgör det? Det är ju bara för ytvattnet! Hmm låter lite skumt för mig...
Jonas66: Hej! jag har en kalkstensmur som är ca 10 meter lång som buktar otroligt mycket på ett ställe mitt på, ca 1-2 meter lång buktning, (som en gravid kvinna) Nu frågar jag om någon vet hur man rätar upp en befintlig mur? vilka steg ska man ta? att man måste gräva bort allt på "insidan" av muren och frilägga muren förstår jag, men hur ska jag få muren att bli rak utan utbukningar? ska
Byggingenjör: Hej, Väldigt svårt att få en uppfattning om hur det ser ut mhv. av beskrivningen. Skulle råda er att ta hjälp av en konsult (kanske flera) eftersom jag får uppfattningen att ni har en del stora problem som bör åtgärdas snarast. Kan ju dock med en gång säga att dränering måste finnas i anslutning till källaren, visst man kan tjära eller sätta upp olika plastskydd men med tiden
Hassan_1400: Hej och tackar för svar jag har fått Tänkte ge lite mer data om problemet. Vi bygger delade entreprenad för en Tranan från Fiskarhedensvilla med förhöjd tak i två våningar och botten plattan blir 100m2. tomten är ganska plan dock där huset ska stå är 30cm lägre än runtomkring huset. Då fick jag fler förslag från hustillverkare att huset borde inte vara lägsta punkten på
Honeybun: Jag har lite frågor hur man gör för att sätta en mur (keystone/eller limmad sten). Det viktigaste är grundarbetet har jag förstått. Jag har två etage på min tomt ett lägre där muren skall stå och huset ligger ca 1 meter över den lägre nivån. Jag vill nu ha en mur 3,50 m från plattan just nu sluttar det bara. I den lägre plattån är det sprängsten som har ett djup på 1,4 meter
snuttjulle: Om jag nu har fattat rätt så är cement en av delarna i betong som man gjuter golv med. Cement säljs nog inte till annat än betongstationer i annat än säck. Betong är då en blandning av cement,sand och vatten. Betong finns oxå i säck men man måste då tillsätta vatten. ;) Så vill man blanda från grunden köper man cement på säck och sand på grustaget och blandar till det hemma
Gabbe1: Jag använde mig av makadam 8-16 eller 11-16 beroende på vad som är billigast. "Diket" skulle jag göra så smalt som möjligt men fortfarande möjligt att kunna jobba där nere, jag hade nog 50-70cm vill jag minnas. Se dock upp med rasrisken beroende på vilket markförhållanden du har.
storkarp: Några fler tips på metoder att få bort vatten från husväggen utan att använda den utrullbara slangen? Alla tips välkomna och helst hyfsat snygga lösningar men viktigast är fuktfrågan.
storkarp: En matta borde väl inte binda mer fukt en det material som finns under? Fukt kan kanske tranporteras längs mattan men fukten kån nå långt i jord/sand också. I singel/makadam däremot sugs inte vattnet upp. Men exakt hur man skall gräva ut under singels undrar jag också. Lite lätt lutande utåt kanske? Mark skall ju inte luta mot huset och då måste man väl syfta på den icke
Jasse64: Intressant projekt. Först och främst ska du se till dräneringen så den funkar. Sedan hade jag kontaktat en expert på äldre hus och hört hur jag skall gå till väga med kalkstensmuren. På din beskrivning verkar det som det finns mellanrum i stenarna som kan ventilera källarutrymmet. Vad ska du använda källaren till är en annan viktig fråga.
titanium: Ack ack ack ! Vilka fullkomliga idioter som byggt denna grund. Inte krypgrund och inte platta på mark. Skulle vilja kalla det fuktgrund. Antingen så måste man gräva ur ordentligt och sätta ventiler så att man får luftning under huset. Dessutom lägga plastfolie på marken för att förhindra att fukten går upp i golvet. Eftersom kantbalken inte går att åtgärda måste man se till att
Magnus Ladulås: Vissa använder bilen och tänker inte längre än näsan räcker..... http://www.youtube.com/watch?v=bFvD_TeUwQM
ArneTW: För att vara på den säkra sidan kan man lägga lite markisolering runtomkring din plint en bit under markytan... Då går inte tjälen djupare än till din isolering. Oron för rörelser i marken beror ju på många faktorer men rör sig plintarna ungefär lika mycket får man ju inga skador på stugan. Det finns ju ett antal hus/stugor/lador som står på några stenar direkt på marken och
Jasse64: Hade exakt samma förutsättningar som dig. Valde Isodrän pga av den innehåller tre funktioner, isolering, dränerande samt kapilärbrytande. En annan viktig aspekt var att funktionen är testad hos SP. Funktionen innebär alltså att källarväggen värms upp av innetemperaturen då du isolerar mot den utvändiga kylan. I och med detta får du en fuktvandring inifrån och ut. Utanför
emaengs: Vad jag gjorde var att lägga asfaboarden mot syllen, så att den ligger mellan betongen och syllen. Sen murade inte jag upp något mot gamla grunden, utan asfan låg också mellan gamla stengrunden och den nya betongen. Jag använde också frigolit som isolering, vilket gjorde att det var inte mycket betong som gick mot gamla grunden...
mexitegel: Noggrann inmätning med flera referenspunkter är nog enklast. Annars går det med inmätning med differentiell GPS... Som alternativ till söktråd eller markeringsnät(som det brukar kallas) så kan du lägga med en gammal 2-tråds telekabel, den håller för att ligga under jord. Har för mig att jag sett sökare för uthyrning.
anaitis: Sorry! Du har helt rätt, jag läste för snabbt. Såg det du skrev om grundvattenåder och sen tittade jag mest på din skiss. Jag tolkade "mörkare färg och lossnad puts upp till 60 cm höjd på väggen" som vatten som kom underifrån. Tolkade detta som att de var mkt fuktigt längst ner där du har texten "pågjuten sula". Med det som du skriver i tankarna tycker jag 1 Ordna till
hakaner: Köp komplett materialsats komplett med ritningar & beräkningar ifrån en leverantör...
myrstack: Ibland fungerar det att erbjuda försäkringsbolaget att "jag fixar det själv för 20% mindre" eller liknande, kan vara värt en chansning men den blir såklart bara fördelaktig om det faktiskt går att lösa billigare/enklare själv. Fördelen med försäkringsbolaget som mottagare av räkningen är ju annars att om oförutsedda saker upptäcks att även de fixas på löpande räkning.
storkarp: Blindnit. perfekt hemsida med bilder som visar fraktionerna. Så mycket jag lärt mig de senaste dagarna. Jag har aldrig tidigare köpt grus, sten eller annat, endast 5 spannar sand som jag tog i bilen.
orvar3: Hej, Det du säger verkar vettigt. Jag kommer att ha ett tak på altanen. Dränera längre ut verkar vara ett alternativ. Jag skall tala med en dräneringfirma om detta. Tack för hjälpen.
Enk Projektet: Jag skulle ha gjort torpar grund, passiv hus utan golvvärme.