Hej,

Vi har ett hus som i från början är byggt med källare. Rrunt 1985-86 byggde dåvarande ägare ut huset. Den nya delen står på torpargrund. Grunden är kostruerad med extremt grova järnbalkar och plintar ner i backen. Sedan har glappet (sockeln) täckts med någon form av skivelemet som nedtill har en 8-10 cm klack där isoleringsskivor kan kilas fast. En av dessa formelement har nu spruckit längs med. Förmodligen på grund av tjäle i kombination med takras som landat lite olyckligt.

Jag har kollat runt på lite alternativ för att ersätta i bästa fall, bara den trasiga skivan, "i sämsta fall" de tre sidor av utbyggnaden som har denna sockel (resterande är ju källare).

Har googlat och varit och pratat med bygghandlare men inte hitat något bra alternativ. Framförallt har jag inte hittat en liknande skiva som den som sitter på huset.

Jag har fått förslag på L-element (fast det känns inte som rätt produkt, de används väl vid gutning av platta)

En bygghandel föreslog att jag ersätter allt med Steni-skiva. Jag frågade då om behovet att ha grunden isolerad som den är idag. De tyckte inte att isolering var nödvändig. Bara "smacka" fast Steni skiva i överkant så skulle allt vara OK (+ dit med luftningen på samma plats). Jag tycker inte att det verkar som en helt OK lösning...

Oj långt inlägg... Nu till frågorna:

- Vad finns det för bra alternativ att täcka in min grund med? Finns de element jag beskriver kvar på marknaden?

- Finns det inget behov av att ha grunden isolerad? Det känns oms att förra ägaren gjort ett bra jobb. Då det inte finns tillstymmelse till fuktproblem i grunden idag.

Tacksam om någon kan hjälpa mig och resonera fram en bra lösning!

Hälsningar,
Mattias

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.