M
Mats: En byggnadskonstruktör. Prova att leta efter byggnadskonsulter i området så bör du kunna få tips om du inte får träff direkt. De större byggbolagen som NCC, Peab och Skanska har ju kunskapen internt men jag vet inte om de tar på sig enstaka plattor
1 svar · 1,1k läst
L
L. Mäkinen: Det är ju extremt beroende av hur den är byggd. Är den gjuten i armerad betong är det väl bila eller spränga som gäller.
1 svar · 1,5k läst
Ö
ölk: Ingen med någon spekulation/vetskap om detta där ute?
1 svar · 2,5k läst
Juhap
Juhap: Hej! Tänkte höra mig för här angående hur ni skulle anlägga en platta på mark där grundvattennivån ligger på ca:50cm djup? Marken består av 20cm matjord, 30cm sandigt material med ganska mycket sten i, sedan kommer ett morän material ner till 1 m djup. Jag har hört lite olika saker bl.a att plattan ska stå i marknivå, vad tycker ni? Om det är någon som vill dela med sig av sin
0 svar · 1,7k läst
A
amper: Har en krypgrund som är lite jobbig att städa ur innan den ska plastas in för fuktens skull. Det är berg i dagen på stora delar samt sprängsten som är blandad med en del jord. Hur viktigt är det att få bort det organiska innan plasten åker på ? Vad kan ske om det får ligga kvar under plasten ? Mycket jobb, typ omöjligt att få bort allt då sprängstenen även är täckt av cement
0 svar · 1,6k läst
F
flygare69: Ingen??
1 svar · 1,8k läst
F
1 svar · 1,8k läst
J
jimmy76x: Hej! Jag tänkte börja odla i pallkragar och sätta dem längst med med mitt hus, har grävt upp en remsa som är 1 m bred och ca 15 cm djupt. Har köpt markduk, sättgrus och singel, men vad ska jag lägga först, ska jag först lägga markduk, sedan sättgrus och sten eller sättgrus, markduken och till sist sten?
0 svar · 2,6k läst
K
kenoro: Hej, tacksam för all hjälp. Vi håller på att gör ett spel plan som ska ha sand botten och skulle helst få bort alla trädstubbar så att de inte växer upp igen. MEN, det verkat vara omöjligt att få tag på en grävare så vi går i tankar om att skippa grävning och "bara" fylla på med sand ovanpå. Vad tror ni om detta? OBS. ni får gärna tipsa om grävare i finspång / katrineholm /
0 svar · 1,8k läst
F
fredson: Hej och tack för svar bägge två! @fsn: tack för tipset om bredvidliggande dräneringsrör, efter att jag skrev inlägget fick jag också det rådet av en av firmorna som lämnade offert, känns som att dom hade koll. Och precis, vi har barn så det får bli galler som gäller, vill inte att dom försvinner in i det där röret. @mycke_nu: Kollade upp vems dike det var och det var
3 svar · 7,8k läst
JEGS
JEGS: Fantastiskt! "Ströbläddrar" på aftonbladet.se och får se en länk till en annons från FuktSpärrTeknik AB. De har äntligen kommit till insikt och har numera en produkt i sitt sortiment som är till för just yttre drän och isolering av källarvägg. Optidrain® (Det finns fler användningsområden men det tar vi en annan gång). Optidrän är samma produkt som Isodrän och Pordrän. Det
0 svar · 1,6k läst
R
renoverarn: tillhör du dom som har ett macadamm dike utmed huset
9 svar · 5,4k läst
H
henein: Hej! Vi håller på och skall starx gräva bädden för grunden. Jag tänkte höra om någon vet någon firma eller privatperson man kan hyra in i bara momentet med att sätta elementen och få hjälp enbart med detta momtemet. Finns det någon som bara tar på sig det ? Kommer bygga i Vallentuna i Stockholm.. /Henrik
0 svar · 1,1k läst
Matti_75
Matti_75: Min teori är att dom har förberett inne i garaget med att dra upp avlopp. Dom på utsidan kan vara rensbrunnar.
1 svar · 972 läst
·
R
redheat: för att gjuta ihop sprickan är väl omöjligt
2 svar · 1,8k läst
Hermansson82
Hermansson82: Kan mycket väl vara mögel men dock bara på de ställen där det legat kvar tex sågspån. Har fortfarande inte lyckats att få kontakt med de förra ägarna. Jobbar på för att lyckas komma till ett samtal om hur vi skall lägga upp det. Känner ju längre tiden går att advokat blir nog enda utvägen.
50 svar · 24,4k läst
·
K
kimtommy: [citat] Så här har jag precis gjort. satte pordrän mot kantbalken,och källarväggen givetvis. och makadam ca 30 cm. sen cellplast 100 mm i nivå medkällargolvet och uppåt. fyllde upp med makadam 8-16. inga gamla massor alls. markduk i botten och en halvmeter upp runt dräneringen, sen en ny duk mot lerväggen och fyllt upp med grus. funderar även på om man skulle lägga en skiva överst
6 svar · 2,0k läst
B
Brandingenjörn: Tackar för svaren. Som vanligt väcker det nya tankar... Vi har ju tänkt att gjuta en armerad betongplatta med golvvärmen i ovanpå isoleringen. Eftersom det blir olika grundläggning för den plattan undrar jag om det finns risk för en sättning i den del som inte ligger på klackarna. Hade iofs tänkt att borra in armering i omkringliggande väggar för att binda ihop nytt golv m väggarna.
3 svar · 4,9k läst
M
mr_bygg: Slangen är inte tät och poängen är att man kan koppla på en radonsug som skapar ett undertryck och suger ut luft under grunden så att radonet inte sugs in i huset via otätheter i plattan. Om man inte är helt säker på att det inte förekommer någon markradon lokalt eller att fyllnadsmassorna inte innehåller radon så är det en billig försäkring att kunna lösa problemet om man
1 svar · 3,0k läst
B
byggarätt: Vad ska du spränga? Det fungerar bara vid vissa temperaturer och dessutom så måste man veta hur man lägger borrhålen och du kan få blåsning dvs att simplex sprutar ur hålet så se upp så att du täcker med något som håller och skyddar. Generellt fungerar det bäst med en ända berg fritt bara Det är en dyr metod. Om du ska spränga mycket så anlita sprängare för dom kan spränga
1 svar · 4,3k läst
J
jivanoff: MrBrooks: Jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad direkt annat än att golvet kanske är lite varmare. Tidigare har jag inte kunnat gå utan att ha nåt på fötterna någon längre stund i källaren. Gillestugan var väl ändå rätt ok då då det var solida furuplank i golvet som stod på reglar med isolering under. Men jag fick ändå ha tofflor på där. Men det blev bättre
9 svar · 6,5k läst
Magnus Ladulås
Magnus Ladulås: Nu vet jag inte vilka dimensioner du har på dräneringsrör men har du 110 mm dräneringsrör funkar det med markrörsmuff + grå avloppsrörsmuffövergång som träs på minst 10 cm på tegelröret. Behåll gummipackningen i muffen. Det blir några mm glapp mellan tegelrör och muff men jag lindade flera varv med fiberduk runt övergången. I mitt fall kommer tegelröret uppifrån berget
1 svar · 12,1k läst
·
M
marcusjj: [citat] Precis. Hela väggarna samt tak ska vila på lecablocken. Så plattan kommer inte utsättas för mer tryck än det som bli på golvet sedan, möbler, garderober mm. EDIT: [bild] Då blir det såhär istället. 10cm leca upptill, och 19cm nedtill. Så får plattan vila lite på lecablocken med istället för bara på cellplasten.
4 svar · 4,1k läst
J
jhenrikj: [citat] Det var lite fel där också....SKB får inte vibreras på grund av risken för separation. Du har rätt i att det elementen gjuts på bord med det används inga vibratorer i hela processen. Vi gjuter även STT-bjälklag (sadelformade) där vi har en lutning på plattan på 1:40 dvs 2,5cm per meter. Det fallet är mycket större än de fall du har på en garageplatta. Vi gjuter dessa med
13 svar · 6,7k läst
M
Mats: Så där så slipper vi en anmälan om olag hot från huset :)
3 svar · 1,6k läst
Fidde_
Fidde_: Jag kommer köra på helt vanlig EPS cellplast... Jag tror att de kommer funka riktigt bra då jag kommer ha ett 27mm furugolv. Men jag e ju en ren glad amatör... ;) Mvh Fredrik [citat]
15 svar · 6,2k läst
A
andi_j: som sagt allt på en gång :)
28 svar · 4,0k läst
Ö
ölk: njae.... vet att jag för en tid sedan satt i ena ändan av huset och kollade på tv, och hörde rätt som det var ett slags brack eller något i den stilen..... Tänkte inte så mycket mer på det, grannen hade nämligen påpekat lite tidigare vid ett samtal att hon plötsligt hade vaknat en natt av att det brakat till, rädd som hon blev hade hon försiktigt kikat ut genom fönstret ungefär
8 svar · 8,0k läst
W
Wester: Jo jag har tittat på lite länspumpar faktiskt. Det borde funka bra det med. Pumpen behöver ju inte så mycket effekt då det inte är så mycket som trycks upp. Blir väll ca 30cm högt vattten på 2mån, rummet är ca 18 kvm. Ska ta en kolla på länspumpar som tål lite skitigt vatten.
8 svar · 12,8k läst
·
Enk Projektet
Enk Projektet: [citat] Välkomma Tycker det är en smaksak men skulle välja din lösning i första hand, jag gjorde inte det själv på huset jag håller på med just nu men det beror mer på tid och pengar. Ang fukt eller kalla golv är det inget problem om man bara gör på rätt sätt. Lycka till och glöm inte att lägga upp mycket bilder. :D
4 svar · 2,4k läst
K
KungAnka: Gör undersökningen så tidigt som möjligt. Då kan ni t.o.m justera husets planerade läge om ni hittar "problemhörn".
5 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.