Vi tänkte beställa ett mindre förråd på ca 4m2 som ska ställas på tomten. Vi tänkte ställa det på Leca-block. Hela förrådet väger runt 300kg om det spelar någon roll.
Det är möjligt att det lilla förrådet kommer att flyttas om något eller några år, så vi vill göra det så enkelt som möjligt.
Räcker det att ställa leca-block i hörnen och låta förrådet vila på dom? Tänkte mig 2 stycken block i varje hörn (L-format), dvs totalt 8 st block som den står på.
Måste man grusa av under eller räcker det med markduk så att det inte växer någonting under?
Andra tips?

Om det växter under eller inte spelar ingen roll. Det är egentligen två aspekter som du bör tänka lite på:
1. Stabilitet - Ni ska kunna gå in några stycken i huset och hoppa på ena sidan utan att det rasar.
2. Fukt. Se till att markfukt inte kan vandra upp i huset, någon spärr mellan plint/lecablock och husbotten alltså.

I ditt fall hade jag gjutit eller köpt plintar och ställt huset på. Det är inte mycket extra jobb och det blir mycket bättre resultat. Men det är ju bara jag.

Tack för ditt svar.
Angående stabiliteten. Om jag gjuter en plint så blir väl den belastade ytan mycket mindre än om jag har två lecablock i varje hörn?
Vad är det för skillnad med lecablock som står på grus eller en plint som gör detsamma? Jag tänker på fukten då. Avsåndet till marken blir ju detsamma så fuktproblemet blir väl likadant? Eller är det någonting annat som gör att fukten vandrar upp i lecablocken?
Vad är det för fuktspärr man ska ha? Jag tänker på bilar som står utomhus med gräs under rostar sönder som bara den pga fukt, därav tanken att man ska ha en markduk, men kanske är annorlunda här?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.