Har idag en urgrävd och sedan uppackad parkeringsyta som jag ska bygga hög altan ovanför för att då skapa möjlighet till förråd och carport inunder. Frågan gäller hur jag ska lösa infästningen av stolparna på den ytan.

Parkeringsytan är urgrävd ca 50 cm och sedan uppackad med 16/32, lite 0/90 och avslutande med ca 30cm 0/32. Den är packad med en 500kgs padda. Underlaget under är morän med utsilning av lerpartiklarna. Dvs stenhårt som torrt men mjuk när det är blött.

Jag hade från början tänkt gräva ner plint i den uppackade ytan men har nu funderat på om jag istället kan gjuta en sockel/fundament (en lång betonglimpa) ovanpå den packade ytan.

Vad tror ni? Kommer det funka eller riskerar jag tjälskjutningar eller andra problem?

Måste jag isf gräva ner sockeln en bit eller kan den ligga helt ovanpå? Hur bred och hög behöver sockeln vara?

Jag har inte kommit till skott än så min fråga kvarstår. Hur bör jag lösa plintproblemet på den uppgrusade ytan?

Gräva 70-80 cm ner och gjuta plint eller bara gräva ur 10 cm och gjuta en lång sockel/limpa längs hela plintraden?

Tacksam för åsikter.

Jag tror det funkar att gjuta med tanke på underlaget och att det är paddat. Dock är nollfraktioner inte helt optimalt för gjutning så du kanske bör gräva ut totalt 30 cm och sedan fylla med 20 cm makadam 8-16. 10 cm låter rimligt tycker jag, armerar du bara ordentligt (typ som för kantbalk) så bör det hålla.

Tack för svaret

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.