S
Sixten75: Hej, Vi har varit och tittat på ett hus från 70-talet som i höstas gjorde en stor renovering av golven på bottenplan. Nu är golvet uppbyggt på Nivell med nån slags mekanisk ventilation. Man bytte även syll på huset vid renovering. Eftersom jag inte är insatt i branschen så känner jag mig osäker.. hur säker kan man vara på att den nya konstruktionen fungerar bättre än tidigare. En
0 svar · 1,1k läst
W
wendtm: ok, men då finns det ingen annan lösning än att pumpa iväg det då hur löser man det då? Finns det någon tank man kan köpa och gräva ner för att pumpen skall ha lite volym att jobba med?
2 svar · 1,1k läst
D
dura: Hej Hade tänkt gjuta en skiljevägg i en gammal smörjgrop och har lite funderingar på betongkvalla och bla.tjocklek. Väggen kommer att dela av smörjgropen så att en del blir källare och en del blir pool. Ovanpå skiljevägen gjuts syllen till en yttervägg. Lite svårt att förklara hur det hela ser ut ,men skiljeväggens mått blir ung. 285x150x15 cm (b x h x tjklk) Räcker det med 15 cm
0 svar · 814 läst
L
larsakeni: Hej, Har dränerat om och fått grunden klädd med platonmatta. I överkant vid markytan så finns en plåtlist och mellan plåtlisten och väggen så är det silikonat. Hade tidigare rabatt runt huset ända intill väggen och skulle vilja fortsätta med det! Kan man fylla upp med jord ända in till väggen över plåtlisten? Eller skall jag lägga en smal kansten närmast väggen? Alla förslag
0 svar · 1,4k läst
B
byggare-joe: Hej Ska bygga ut mitt hus och har fått tag på några betongväggar med isolering i. Dom består av två armerade betongväggar med stenull mellan. Yttersidan har småsten som beläggning. Tror dom brukar användas till industrihus. Dom är nya men har legat oanvända några år. Källaren ska ej inredas utan bara vara en grovkällare. Kan det bli problem med fukt i sådana väggar? Något annat
0 svar · 1,1k läst
P
pettersvarte: Vad är ett rimligt pris?
3 svar · 955 läst
S
studio1004: Enl. ritningar jag har så skall det finnas 4" tegelrör som dränering. Det rängnade kraftigt i natt och där jag fått fram stenkistan så rinner vattnet undan som det ska. Kan man lägga nya rör på den stenkistan jag grävt fram och fylla på med nytt grus innan vi isolerar med isodränskivor?
3 svar · 1,4k läst
A
adde.k: Tänkte jag skulle skriva hur det gick :) Vid närmare inspektion så såg jag att vattnet inte alls låg i gruset, utan mellan 2 plastlager, det kommer mao inte underifrån, utan det är kondensvatten som uppstår vid snabba temperaturväxlingar och sedan runnit ner mellan 2 lager plast... :) Det som fick mig att reagera var ju att vattenansamlingen inte var vid lägsta punkt, utan bara en
2 svar · 1,7k läst
titanium
titanium: Det finns flera varianter på att göra infästningen på. Verkar som om du tänkt sätta dit stolpskon i den våta betongen. Krångligt om du vill ha en jämn yta på betongen då stolpskorna är ivägen för vibrator, helikopter o dyl. Det lättaste för att få en slät yta på golvet är att göra golvet helt slätt o klart innan du monterar någon infästning. Då kan du sedan borra och
2 svar · 6,3k läst
P
PX-21: Mitt i golvet?..Har liksom ingen bild hur det ser ut framför mig..Men Under sulan är det nog ingen gräns vad jag kan tro eller hört...Huvudsaken den ligger under/..eller rättare sagt utanför/under en ca dm..
3 svar · 1,9k läst
D
danne007: Har för mig att sättsanden har ngt slags bindmedel eller nåt sånt i sig men kan ha fel.
1 svar · 5,9k läst
B
byggarätt: Monteringen av isoleringsskivorna ska sitta så grunt som det är möjligt av estetiska skäl..så där skulle jag reagera för ju högre dom sitter desto bättre isolering. Tjärningen är inte så långlivad så jag skulle ersätta den med ett membran och komplettera isoleringen med en platonmatta utvändigt kostar nästan inget i detta skede...lycka till för en väl utförd dränering är
1 svar · 1,3k läst
B
b8q: Jadå, men även den nya putsen kommer förstås att fortsätta bli fuktig tills ni har fixat dräneringen. Inget problem så länge ni nöjer er med oorganiska och fuktgenomsläppliga material på väggen. Rå putsvägg, eller målad med silikat- eller kalkfärg bör gå bra. Men skulle ni t.ex. måla väggen med en tät färg så blir det nog putssläpp igen efter ett litet tag.
1 svar · 737 läst
E
Eriksson_1: Har grävt lite i utrymmet där det gamla elskåpet satt. Där finner jag en gul kabel som är kopplad samman med jordkabel, några kapade kablar (två gula, en vit och en svart tunnare kabel). Kabeln i källargolvet är även den gul, känns som det hänger ihop. Nån som vet hur kablaget för inkoppling av värmeslingor brukar se ut? Nu vart det mer en fråga om el kanske...
2 svar · 1,4k läst
J
Josth: Se även: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/64007-krypgrund-avfuktare-11.html
2 svar · 1,6k läst
M
Meijan: Tack för svar! Källaren ska endast användas till förråd så lite fukt i sig är väl ingen katastrof, däremot om det i sin tur leder till påväxt av ovälkomna organismer :-/ *funderar vidare*
2 svar · 9,6k läst
O
Oppe: Kolla med Acetec, vi har deras avfuktare i vår krypgrund och den funkar oerhört bra. Håller bra klimat till minimal förbrukning.
1 svar · 3,1k läst
Magnus Ladulås
Magnus Ladulås: Utbyggnaden kan man dränera runt på vanligt vis, dvs strax under grundmuren, eller så går man runt utbyggnaden på samma nivå som källarens dränering utanför rasvinkeln. Att få isolering på källarväggen under utbyggnaden är det sämre beställt med. Ett trähus kan man lyfta och bila platta/sula längs källarväggen, men är det värt det?
2 svar · 4,3k läst
H
hansdj: Vi har precis slipat bort färgen från golvet så nu ska det inte vara tätt. Kan tillägga att vi köpte huset förra sommaren och har börjat renovera i källaren. Vet inte ens om det finns någon dränering. Huset står på en kulle och det när sandjord i marken. Tanken är att ta bort allt organsikt material i källaren och lägga klinker på golvet samt ta bort all plastfärg på väggarna
4 svar · 4,4k läst
·
M
mozze: bumps, igen xD
6 svar · 9,4k läst
·
M
T
TomasTe: 400-500mm grund plus 150-200 hårdpackad makadam, Kika på en armeringsritning från valfrigrund så förstår du principen, det är relativt enkelt att räkna ut hur mycket armering det behövs och hur det ska ligga. reklambannern högts upp i detta nu har produkdatablad som hjälper dig.
1 svar · 2,5k läst
D
dyhane: hejsan. Nej jag har egentligen inga problem, men jag kommer att göra en tillbyggnad av köket vilken gör att jag måstegöra en dränering för denna och då jag dränerar den nya plattan så måste jag ju koppla på den på den gamla och å tänkte jag att man kanske skulel dränera runt om då man ändå har hyrt grävmaskinen. tomten är rätt platt och håller inte så mkt vatten och
2 svar · 3,6k läst
J
johan_ben: Denna tråd skall nog flyttas till altan och uteplats, men jag har inte lyckats med det. Hoppas moderatorn gör det.
1 svar · 7,1k läst
·
H
Helioz: Det bli mest stabilt att gräva plintarna till rätt djup och sedan justera stolparnas höjd, lättast och snabbast också. Personligen tycker jag det blir snyggare också, man märker inte skillnaden så mycket om det inte är extrema variationer.
1 svar · 6,1k läst
H
henein: Nej det blir svårt med tanke på vissa stenars storlek tyvärr..
2 svar · 2,4k läst
S
stdmartin: ja d funkar väl lika bra att koppla i dagvattnet. Min tanke med olika rörnivåer beror ju mest på hur mkt vatten som kommer från berget du hade vid huset. om det kommer väldigt mkt vatten så kan d ju va bra att ha fler rör i olika nivåer för att va säker på att få bort vattnet innan det når huset. en stenkista är ju egentligen bara en djup stor grop med sten som är till för att
3 svar · 4,6k läst
slacker
slacker: [citat] Precis - Men man bör väl i de mest utsatta området använda sig av tätskikt - Vad jag vill anser utsatt är ca 50cm kring golvbrunn, eventuellt duschhörna och 50cm utanför den. Även i en bastu skulle jag vilja sätta tätskikt.
13 svar · 2,3k läst
Jojx81
Jojx81: Hej, Jag känner igen detta. Vi har också en murad tegelvägg i matkällaren innanför naturstensgrunden. Vårt hus är byggt 1917.
2 svar · 984 läst
C
Carla: Låter onödigt att satsa på det, blir det stående vatten i Porodrän/optidrän isolerar det ju ändå ingenting, det gör däremot s80-isoleringen. Det borde räcka med flisen som dränerande skikt, sedan måste ju vattnet ledas bort som du redan hade tänkt.
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.