3 873 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Makadam och markduk.
Besserwisser
· västra götaland
· 21 inlägg
Jag ska bygga källare under min nya utbyggnad och i min förfäran inser jag att jag har glömt att lägga markduk under makadamen(30 cm). grävkillen som gjorde jobbet sa att det var synd att vi glömde det men inte så jätte kritiskt.. vad säger ni.. och är det något annat som man absolut inte får glömma..??
Tror inte det är så kritiskt. Markdukens syfte är ju att se till så att små fraktioner inte blandar sig med makadamen och förstör de kapillärbrytande egenskaperna, men enda sättet som finkornigt material kan komma UPP till makadamen är väl (tycker jag) om du får vatten under plattan som lyfter de små partiklarna. Så om bara dräneringen gör sitt jobb rätt och det är torrt för jämnan under plattan, så borde det inte göra något.
Beroende på om du har hög radon i marken eller ej, så kanske du inte ska glömma radonslangar och sedan ett radontätt platsskikt innan du gjuter.
Beroende på om du har hög radon i marken eller ej, så kanske du inte ska glömma radonslangar och sedan ett radontätt platsskikt innan du gjuter.
Besserwisser
· västra götaland
· 21 inlägg
hmm har inte kollat radonet ,men jag ska kolla det där me radonslangarna, för övrigt rinde jag en rutinerad besiktningsman som sa att markduk under makadamen är inte så gammalt påfund, men att det förutom att det håller borta finfraktioner så håller det ihop formen lite så att man utan duk har lite större risk för sättningar ,men ja ska ju inte bo i källaren så lite sättningar ska väl inte knäcka mig..och det är ju bara i värsta fall... annars händer det nog inget.. tack för ditt snabba svar b8q..
Klicka här för att svara