Hej,

Har precis fått en offert på 135500 kr (188000 innan rotavdrag) för följande arbete.

- Dränering med isodrän ca 58 löpmeter. Huset är dock suterräng så det blir bara halva där det måste grävas riktigt djupt.
- shakt och borttransport av överskottsmassor
- ny dräneringsledning
- ny stuprörsledning
- primer + membran på källaryttervägg
- isodrän 100mm inkl fiberduk
- singel runt dräneringsrör
- stenkistor för dagvatten.
- grovåterställning av marken
- byte av vatten / avlopp fram till servis (ca 5 meter från hus till tomtgräns)

utöver dräneringen men som ingår i offerten är sänkning av marknivån på suterängsidan. Det handlar om att schakta och forsla bort massor motsvarande ca 4*20 meter och kanske 70 cm djupt. Där kommer även isoleras och fyllas upp med grus efter sänkning.

Låter det som ett rimligt pris?

/Peter

Det låter som ett rimligt pris! Ett ca pris på dränering ligger ju runt 2000-2500 kr/lpm vid 2 meters djup. Nu har du inte så djupt runt hela, men tycker ändå priset verkar vara ganska normalt.

vetefasen om det är rimligt, men du kanske inte har nåt val. 2500 kr/lpm ger 145000 före rot. själv har jag i stockholm fått två offerter på 4000 kr/lpm, rena lurendrejeriet. jag vet inte hundra vad materialet kan kosta, men kostar det ca 60 tkr och en dyr grävmaskinist som tar ca 800 kr/tim ink moms och hela arbetet tar 3 veckor (vilket är låång tid) då hamnar du runt 145000 kr, men före rot som sagt. men grävningen tar ca två dar att gräva upp och tre att fylla igen och sen är det ca en veckas tid att lägga drän och sätta isolering har jag förstått, vilket inte kostar 800 kr/t egentligen eftersom det priset inkluderar maskinen. så två veckors jobb á 800 kr/tim blir 64 tkr plus de 60 i mtrl. så ett rimligt pris före rot borde ligga runt 130-160 tkr tycker jag beroende på omständigheterna, men eftersom alla hantverkare verkar se rotavdraget som sin privata chans att göra sig en extra hacka så kommer den aldrig oss husägare (och skattebetalare som finansierar rotavdraget) tillgodo. jag har ännu inte fått någon rimlig offert och tvivlar på att jag kommer att få det. bara att börja gräva själv.

Hade det varit bara dräneringen hade jag tyckt att det var lite högt, men nu var det ju annat också så jag tycker nog inte det var anmärkningsvärt på något sätt.

freddeh: Hur kan det ta 3 dar för honom att fylla igen? ;P Återfyllningen går ju alltid snabbast. Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig, men jag och en kollega gjorde dränering på flerbostadshus och på 3 veckor hade vi gjort 300 meter! Nu hade vi iofs extremt tur med väder osv men ändå =) 3 veckor på en villa tycker jag är för länge!

Hej och tack för svaren.

Jag har också läst 2000 - 2500 kr/lpm vilket skulle gjort det dyrt om det bara var det.
Däremot har jag ingen aning om vad priset borde ligga på dels för sänkningen av marknivån inkl isolering och fyllnad med grus samt byte av vatten + avlopp.

Sen undrar jag om det här med stenkistor för dagvattnet brukar vara inräknat i löpmeterpriserna man ser på olika ställen.

Om det skulle hamn på 145' innan rot för själva dräneringen så landar ju resten på drygt 40' innan rot.

Han som gav anbudet räknade generellt på att ca 60% var arbetskostnad och resten material mm.

Har fått ett annat anbud på 182' före rot, men då från en ensam kille med grävmaskin. Det andra är från en stooor firma. Kanske lite osäkrare med den lilla firman om nåt strular, sjukdom osv? Sen är jag tveksam till att byte av vattnet ingick i det lägre anbudet. För det fick jag igenom efter att anbudet lagts.
/Peter

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.