Hej.

Jag är i planerna på att bygga pannrum i befintlig ladubyggnad där det idag är jordgolv.

Nu ska jag gjuta men behöver lite tips om markarbete, jag har ingen större erfarenhet av detta.

Jag hade tänkt gjuta 10cm och rummet är ca 12 kvm.

Jag tänkte börja gräva ur och sedan lägga lite bärlager, padda sedan på med singel eller liknande + cellplast ovanpå innan jag gjuter..Är det korrekt?

Hur mycket bärlager samt singel bör jag ha ? i cm räknat? och hur mycket betong bör jag köpa, känner att gjutningen är lite för liten för att ta ut en cementbil. ..eller?

Tack på förhand.
//Björn

Mikael_L
Vad ska du ha i pannrummet, jag tänker mest på vilka vikter det rör sig om...

Panna, acctank ...?

Stämmer, panna+tankar 2st. Kommer alltså att gjuta en klack om ca 10 cm på den nya plattan.

Mikael_L
Panna och acctankar väger förvisso inte så väldigt mycket. Det kanske inte behövs någon jättekraftig platta.
Allt beror mest på underlaget.
Jag skulle avlägsnat allt ev organiskt material först, sen grävt ner till 35-45 mm under önskad nivå på det färdiga golvet.
På detta lagt 15mm 8-16 och packat det så gått det går. Det är kanske krångligt att få in en padda där, man kan i princip fotpacka eller stampa ihop det med en jungfru, men det är jobbigt.
Och 8-16 packar trots allt inte ihop sig så mycket ändå.
(Om jungfru och lite paddningstekniker kan du läsa här:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/86307-paddningstraden.html läs hela tråden noga, den är bra.)

Sen skulle jag sett till att dräneringen fungerar bra och verkligen leder bort ev vatten som kan stå längst nere i detta makadamlager, dvs du kan bli tvungen att gräva en grusfylld kanal eller ett rör ut genom ladans grund.

Sen på detta 100mm eller 200mm cellplast, jag resonerar som så att i ett pannrum har man mycket överskottsvärme att det inte behöver vara speciellt bra isolerat nedåt.
Vill du höja golvnivån så är det mycket enklare att lägga mer isolering än att skottkärra in mer bärlager (0-32, typ), men dyrare. Av ren bekvämlighet skulle jag själv hellre höja golvnivån med cellplast än grus, till en viss gräns då, mer än 300mm cellplast skulle jag inte sätta med tanke på långtidsdeformationen.
Vilken kvalla på cellplast då? Jag tror det fungerar bra med 100kPa, men då du har relativt rejäla laster och antagligen inte vill ha allt för mycket sjunk på golvet för dina rördragningar, kulvertrör och vad du har, så kan man säkra sig med 200kPa.

Sen armerar du med 6150 nät lagt i mitten av plattan och gjuter 10 cm platta med vanlig husbetong.
Vill du försäkra dig extra mycket kan du lägga dubbla nät, ett 3 cm från UK och ett 3 cm från ÖK, och gjuta 12 cm platta. Då tål den väldigt, väldigt mycket. Troligen klarar den punktlaster på några ton om du har 200kPa isolering under.
Jag tror inte du behöver det.
Slutligen funderar jag på om du skulle behöva en traditionell kantbalk, men jag kan inte riktigt se behovet då du inte har några väggar som för ner stora taklaster där.

Det jag har skrivit bör fungera. Den springande punkten är främst om det underlag (det stampade jordgolvet) är tillräckligt stadigt och fast från första början. Inget man bygger blir bättre än den mark man bygger på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.