Grund & Markarbeten
BigGitt: Eller limma blocken med utomhusfix för klinker. Sitter som berg.
V8dc: Japp, vi gjöt i fredags. Valde att separera plattorna. Framtiden får utvisa ifall det var klokt eller oförståndigt :) Tack för svaret!
Vidar: Kommer du åt att byta syllar inifrån? Vi köpte stämpar på blocket och lyfte upp väggen. [bild] Sågade av spikarna mellan väggregeln och syllen med tigersåg. Sedan i med underlagspapp (som någon katt tydligen inte tyckte om) och ny frisk syll. [bild] Gamla syllen med isolering; som en mögelost. [bild] En temporär lösning på lukten kan vara att köra med ozongenerator, vi har en i
sättraby: Det beror på vad du ska ha växthuset till. Odla eller mysa eller både och? Jag har ett större växthus, det ger bättre mycket bättre odlingsklimat. Jag har schaktat ut botten och jämnat av med lite sand. Sedan 10 cm isolering för att kunna börja odla någon vecka tidigare på våren och så markduk för att inte ogräset inte ska komma upp. Sist 10 cm sand ovanpå. Jag odlar direkt i
MrTim: Om du redan monterat lecan kan du ju hacka ur lecan så kanten försvninner, så du får en viss lutning, säg 50mm in upptill med ett fall, om du har läkt 28mm panel 21mm. Då får du ingen risk att fukt tränger sig upp i panelen. .____ / | | På detta vis, skulle vara min idé
slacker: [citat] Faktiskt sant det där - Fått klart för mig från många andra att det skall vara grus men hittar det inte i beskrivningen för montage från Isodräns sida. Har man kanske ändrat på förfarandet? Inegn nackdel - Då kan man köra rullgräs mot fasaden och plötsligt blir grannen nöjd! d^_^b
tpsoft: Då vet jag det med tills nästa gång vi ska gjuta platta - blir väl förråd alt garage nästa gång. gillar att göra sakerna själv ist för att bara låta andra göra det - dessutom så lär man sig så mycket på vägen ;)
Locke: Testa att borra med ett 3 mm borr i det tomma hålet. Stöter du på stål är allt i sin ordning. Annars drar du bara i en fransk! :)
MathiasS: en bästa lösningen måste väl ändå vara att dra ut taket lite extra och låta vattnet droppa direkt ner på marken....
PumpTompa: Träfasaden sticker ut 320mm utanför grundmuren, vi har tjocka väggar nu, det hade vi inte förut...
Fredrik Å: Tänk vad man får bra svar här. Kollade i Isodräns monteringsanvisning. :blushing::blushing: Där står "OBS! Om täcklisten blir belägen lägre än enligt figur 10 ska motfylld väggyta skyddas med gummiasfalt eller likvärdigt. Kontrollera tätningen mellan täcklist och vägg efter några månader så att inga sprickor uppstått vid eftersjunkningen." Enligt figur 10 ska det vara 3-4 cm
BigGitt: Det blev mycket bra. Kanske lägger ut fotot. Men tidigast imorgon. Det är inte mitt...
Janne2: Vi står i färd med att bygga ett tvåvånings timmerhus med 28 cm tjocka ytterväggar. Är det någon här som har koll på om det är något särskilt att tänka på när man dimensionerar grunden - kantbalken maa vikten? Jag hade tänkt göra den 400 x 400 mm.
byggcalle: Bra idé, tack. Nu blev det inget av det tyvärr. Vi blev sjuka en sväng och hann inte med...
pbengtsson: Här i GBG så pålas många hus i efterhand, brukar sitta skyltar på vilka entrepenörerna är. Visserligen fel ände men någon firma kanske jobbar mot stockholmsregionen. Har inget firmanamn just nu, någon annan kanske har.
Henrikd75: Mitt källarprojekt går inte sådär jättefort men fördelen är att man kan iaktta hur vattentillströmningen uppför sig. April var torr så golvet torkade upp. Nu i slutet av maj när det regnat rätt mycket är det ett par svarta fläckar av fukt som kapillärt blött ned makadamet på golvet. Jag gör nog som du föreslår: gräver ett par diken, utmed väggarna, lägger duk, lite singel,
orparn: Frågan hör nog mer hemma under El och där har du många andra trådar i ämnet till exempel: http://www.byggahus.se/forum/el/92970-potentialutjaemning.html
Totem: Hmm som sagt lite grövre virke skulle jag också ha valt om jag skulle göra en sån här konstruktion bara för att jag är jag och jag vill gärna ta i lite extra..... Håller gör det säkert. Min farfar byggde ett litet hus på 50 talet och den står fortfarande uppe på sina "träplintar". Dock så dem väl impregnerade och av grövre dimension. Sen så hade jag nog dragit i några frallor
Mikael_L: Grävarkillen som gjorde allt åt oss avtäckte väl infarten på ca 14x6 meter jättefort. Jag tror inte det tog ens än två timmar. Då var det även lite stubbe och sten i vägen också. Men med en 15-tons-maskin märks stubbar och stenar knappt. :D Men då stod han redan där. Lägg på på någon halvtimme eller så om det är lite avlastning och larvning fram till platsen och resonerande
grävaren: Du måste täta för mössen, de bygger gärna i frigoliten.
vojma: [citat] Eftersom TS har registrerat sig som norrbottning så har jag svårt stt tro att han bygger hus i Sthlm. Förmodligen har du väl haft en gubbe eller två som har handskottat, paddat och sånt så där kan du nog lägga på 48(96) x 400 kr till. Jag har själv ingen erfarenhet av markarbeten men jag tycker det låter mycket.
Unclebans: Jodå, alla stuprör går ner i dagvattenledningarna. Det som man kan anmärka på är som sagt att marken lutar in mot fasaden... Pelpet, vad jag läst mig till här på forumet så gör det inget om det finns fukt i källaren. Man får bara tänka på att inte har något organiskt material i direkt kontakt med väggar och golv då dessa kan föra över fukten, vilket kan leda till mögel. Sen
PTA: Jag var otydlig i första beskrivningen. Endast sprängsten och singel finns mellan grunden och berget. Jag är osäker på hur väl detta packades och om slarv i packningen har bidragit till problemen. Jag tycker mig kunna se med vattenpass att golvet går som ett U mellan yttre socklarna. Sedan finns murade stödsocklar mellan dessa yttersocklar eftersom avståndet mellan yttersocklarna är 8
chabby: Hur går man tillväga för att byta syllen om den ligger under betongplattan. Alltså dom har gjutit igen torpagrunden år 1975 och har då gjort så betong kanten är ovanför syll och nu är syllen rutten.. Är det bara att bila upp hela plattan och gjuta ny? antar att det inte är så bra att bila upp runt där syllen ligger och fylla i med ny betong? det handlar om en yta på ca 16m2
stenen: Hjälper en gammal dam som god man. Har kommit in i ett sent stadium. En liten firma utförde dränering av hennes källarhus för snart 5 år sedan. Efter dräneringen har fuktproblemen i källaren inte blivit mindre, snarare större. En större acrediterad firma har anlitats för att i efterhand kontrollera om dräneringen har blivit rätt gjord. De grävde en grop vid ena långsidan och
Hempularn: Det finns en rad trådar om problematiken med kondens/fukt i krypgrund. Vidare finns en rad trådar om att lösa detta med att blåsa in varmluft mha solfångare. Problemet då är att man även blåser in fukt i grunden. En idé är att ta luft från en luftvärmesolfångare, låta denna löpa i ett större antal meter ventilationsrör av plåt i krypgrunden för att sedan låta denna luft gå
Bucketeer: Då kanske jag kan passa på att fråga här. Jag är ute och letar efter hus och har stött på ett intressant objekt nu som har en sån här grundsula. Har ni några tips på vad jag ska kolla upp kring huset utöver den vanliga besiktningen? Är det nått som kan vara smart att installera i källaren för att minska risken för mögel osv?