Grund & Markarbeten
Johnny Viking: [citat] Om marken är ojämn sen tidigare blir även marken ojämn efter att man lagt nya plattor = inte snyggare för det.
snuttjulle: Jag hade fördelen att bilens ränna nådde in i garaget (halv våning ner från vägen) så jag byggde en ram av någon gammal dörr och lite reglar och sedan direkt på golvet. Som sagt 5 kompisar med kärra kärrar in färdig betong på nolltid och kärra material allt utom vatten åker du ju på iaf plus att du måste skotta i all 2 gånger. Först i kärran sedan i blandaren.
Suselia: Hej! Tack för tipset om Finndomogrunden. Är ju nästan exakt en sådan lösning som jag skrev om i första inlägget med frigolit ända upp till reglarna. Intressant! Fast lyckas ändå inte förstå exakt hur de löst det där med luftspalten... För vår del känns det nog trots allt osäkert att bygga upp ett helt hus på en så obeprövad grundkonstruktion. Just nu lutar det åt att vi
huggan: Lägga avlopp är inte så svårt så om du vill kan du alltid göra det själv. Bara hyra en bilmaskina tex en hilti så bilar du upp det på en dag. Sen beställer du hem avloppsrör och lägger där dom gamla är (lutning 1-2 cm per meter). Köp från www.rinkabyror.se, smidigt och marknadens bästa priser. Kolla in min tråd där jag pillat lite själv med avlopp, finns lite bilder som kan
largab: Det är som optiker o tandläkare. En del tar ut monopolitiska priser. Tyvärr så är det marknaden som bestämmer priset. Det enda man kan göra är att försöka hitta någon som fakturerar per timme eller göra det själv.
istockholm: Hur långt lutar det. Tänkte att du kanske kunde skydda ytan med tak. Vi har taksprång på c:a 40 cm runt hela huset och det skyddar faktiskt mot nederbörd. Är det så att lutar långt utifrån och in kanske det är svårare? Kanske anlägga en uteplats där och under upphöjningen (trallen) lägga in något som fångar upp vattnet ? Några ideer - hare
istockholm: Jag hade grävt ut några meter ovanför huset - lett om vattnet i dräneringsrör så det följer denna längsmed huset och bort nerför slänten på ett kontrollerat sätt.
Heureka: Precis. Jag har inte heller funnit några u-värden på Jackon. Supergrunds lågenergigrund ligger på 0,09 och passivgrunden på 0,07. Lågenergigrunden har ingen cellplast ytterst, medans passivgrunden har 100 mm. Med Ekomerväggen skulle det fungera med 50 mm. Jag frågade om u-värdet kunde tänkas ligga på 0,08 och svaret blev att de inte räknat på det men att där någonstans var troligt.
blåbussen: Vi har kikat lite på såna Gabioner, vi funderade också ett tag på stenmur mot grannen, det skulle gå rätt mycket sten till den.
byggarätt: Det bästa är att skapa en dränering på rätt djup dvs under källargolvnivå Därefter isolera utvändigt och lägga platonmatta Dagvattnet måste säkras så att det är tätt Därefter göra en diffusionsöppen lösning inne som ventillerar bort ev fukt
Mats: Matjorden ska tas bort och den ska ersättas av lämpligt bärlager. Beroende på hur hård din sandbotten är så kan man skippa duken. Avgörande faktorn är ju hur mycket matrial man måste tillföra för vägen
norrbottenstorpet: När vi flyttade in i vårt 1800-tals hus, var det en fuktskada i trossbotten i salen. Den är ca 30 m2. Och vi fick efter beräkning ett prisavdrag om 60 000 kr för detta, men då inkluderade det även arbete med utgrävning mm. Jag gjorde dock jobbet själv. Priser från 2005.
Zixten: Om det finns risk att träden faller på hus, eller ledning = det kan kosta pengar. Om det är små träd = det kan kosta pengar Om det är svårt att komma nära träen med traktor för att forsla bort dom = det kotar pengar. Är det stora långa kvistfria träd (kvistfritt de första 5 - 8 metrarna eller så), kan det finnas vist värde i dom i form av sågtimmer = du kan få det fällt och
magnusk750: Ja, sen är det förstås brandsäkerheten att tänka på. Jag vet att jag gör lite svetsjobb ibland, inte mycket men något blir det då och då. Med svetsfiltar på golvet bör det ju inte kunna hända något. Att antända en träbit i största allmänhet med en svetsloppa är jäkligt svårt, prova att sätta en tändsticka under en fyrkartig träbit så är det ju inte direkt att det wosh.
LilleNo: d^_^b Tack för bra beskrivna svar (norrbottenstorpet & titanium), nu känner jag att jag har något att gå på!
jerydh: Ok, glömde faktiskt skriva att regnvatten från halva taket går ner i en tunna på denna sida. En tunna som allt som oftast rinner över och därmed är en del av problemet. Jag ska leda bort detta vatten åt ett annat håll. En fråga till. Idag ligger det plattor i utrymmet intill väggen. De är lagda med dålig avrinning vilket gör att vatten blir stående vid förrådsdörren på
HenrikHuslöse: Ah, batteridriven najare, det var ju ett bra förslag! Tack till er som svarat!
danlse: Det ska jag göra - någon form av lösning måste det bli
zyg552: Om 150 tusen är priset med materialet om jag måste betala allt själva materialet? Underteckna ett kontrakt med detta företag? Kan någon förklara för mig vad som är membranet och andra tillsatser? tack
Suhagg: [citat] Tack uppskattar input det är kanon. Mitt försvarstal :) Carport delen kommer inte vara uppvärmd därför hade jag tänkt strunta i att isolera väggar, lösulla vinden samt ha en port eller liknande. Men om jag skulle vilja kan jag lätt göra detta i framtiden. Har golvärme klart i plattan så det är bara att vrida på om jag vill ha varmt också. 25 för port och ska den vara i
Anders_Nilsson: Tack för svaret! Jo, det är mer varierande storlek och form, inte så mycket att man kan sortera i högar utan varje sten är unik. Det är inte runda vackra saker utan duger bara som fylle. Kul i alla fall att jag tänkte rätt och att jag slipper betala för att bli av med dom. /Anders
Robert-san01: Det blir nog Hornbach för min del. De har bra pris på EPS och erbjuder 6150 armering också.
swebichon: Tack för infon. Då stampar jag till motfyllningen istället för att padda. En kompis till mig har grovplanerat tomten och hjälpt mig med att fixa undergrund till hus och carport. Vad gäller huset så tog husföretaget över därefter och fixade platta och hus, men carporten ska jag fixa själv. Hur som helst har min kompis lovat att komma förbi och kolla allt (inkl. formen) innan gjutning,
FieroGT: Någon som vet? Jag tog upp en längd trall vid verandan på baksidan och det ser likadant ut där.
Gruvberget: Precis, lägg på en duk på sanden så att du separerar makadam och sand, annars kryper stenen ner i sanden när du "paddar". Isoleringen vet jag inte om den är så kapillärbrytande på det viset som grus är
Puff: Hej, Har en 4 år gammal krypgrund i mitt fritidshus som murats av lecablock och sedan putsats, utfört av murare. Jag la dränering själv med singel men avslutatde med ett 10 cm lager (hård)packat grus längst upp. Efter att det regnat så jag nu tydligt att det kryper fukt upp längs grunden 15-20 cm från backen. Ser på insidan att det går igenom muren på några ställen genom betongen
Richard Andreasson: Ja, nu är det ju inredd boyta, med tvättstuga och badrum samt entré på sluttningsplanet. Stora jobb invändigt behövs inte, eftersom förra ägare gjort iordning detta (utan att dränera, märk väl). Att blottlägga källarväggen och bygga en uteplats där gör väl dränering överflödig?
tbbe: Tackar så mycket! Inser ju att det inte är någon ide att försöka spara 1000kr på att ta normalgrunden för upp till 20kN här i gävle. Brukar komma ordentligt med snö nu om åren. Tusen tack!