Jag har en hel del avvikande doft i huset. Bekanta känner det när de kommer hem till mig. Jag känner det inte hemma men i mina kläder om jag reser bort och packar upp väskan på hotellrum.:(
Huset 1,5 plans med hel källare. Byggår 1976. Tvättstuga i källaren.
Jag har några riskkonstruktioner som bastu byggd mot källarvägg, en del socklar i källarens utrymmen, träreglar typ korsvirkesmodell mot källaryttervägg etc. Några innerväggar med förmodligen gips på träreglar ned mot golvnivå.
Ev är dräneringen inte den bästa och/eller regnvattenavrinningen. Platonmatta runt en del av huset.
Fösöker förstå de datablad jag har från när huset byggdes. Kan dock inte räkna ut om det finns tryckt syllvirke mot betong eller ej. Någon som vet hur man kan kolla det på något sätt?:S
Innan jag river allt i källaren kan det ju vara bra att ha isolerat vad som ger dofterna. ;)
Allmänt, hur mycket behövs för att ge dofter? Mögel bakom en golvlist?
De saker jag nämner ovan påpekades av en fuktskadetekniker då jag köpte huset. Nu tänkte jag ta tag i detta på allvar, jag vill inte f-n ha dessa dofter med mig vart jag går....krogen, dansbanan etc :rolleyes:

• Gilla
Häftstiftarn
  • Laddar…
Tryckt virke som angrips brukar inte ge "källarlukt" utan en helt annan doftsensation. Ofta mer åt det sura hållet.

Källarlukt indikerar att du har fuktangrepp någonstans. Kanske troligast i källaren, men kan också komma av läckage uppifrån. Inte ovanligt att den kommer av fukt i översta bjälklaget.

Ett hus med källare är bra på det viset att det sällan förekommer tryckt virke i syllarna. Syllarna är dessutom sällan angripna av fukt om det inte är ngn yttre orsak, tex läckande stuprör.

Tack för svar! Då går jag på trämaterial mot ytterväggar och golv i källaren så får vi se hur det går :)
Hur mycket behövs för att man skall få dessa dofter att 'impregnera' kläder och tyger i tvättstugan? Räcker det med lite svart mögel bakom en golvlist i ett annat rum? :S

Om dina bekanta känner av lukten när de kommer hem till dig är det nog tillräckligt för att lukten även skall sätta sig i kläder och möbler.

Det låter dock som att det är ett ganska enkelt problem att åtgärda? Försök lokalisera luktkällan genom att "sniffa runt" i källaren samt lyft bort några lister och kolla.

JimmyB skrev:
Hur mycket behövs för att man skall få dessa dofter att 'impregnera' kläder och tyger i tvättstugan? Räcker det med lite svart mögel bakom en golvlist i ett annat rum? :S
Jag tror det behövs mer än några svarta prickar.
Troligen kommer du att hitta partier med mkt sjukare virke när du börjar riva!

Det låter rätt mycket som vårt hus, iaf den delen som är tillbyggd -79. Där låg virke och isolering direkt mot den fuktiga betongen. Vi tog dit en besiktningsman som mätte upp fukthalten i allt och han kunde snabbt peka på var skadorna satt.
Vi har rivit ut alla väggskivor och ska byta samtliga reglar som ligger mot golvet. Ut åker även isolering, möbler och allt annat som tagit lukt av att stå i huset. Kläderna vi använder under renoveringen brukar stå i på balkongen i varsinnn plasthink med lock eftersom dom luktar för illa för att ha i lägenheten...

Tack för svar! Vidar - vad sätter ni upp istället för de gamal reglarna? Blir det såna där metallskenor som man ställer reglarna i som jag sett att man har på moderna byggen? Hur gör man i ändarna så att inte det kan rinna in vatten i skenan? Vad sätter ni för skivmaterial på reglarna tro? Gips? Spånskiva? Annat?
Jimmy

Måste det absolut vara en skiva på väggen? Varför inte bara dra på silikatfärg på putsen/betongen? Det är nog både det enklaste och bästa vad avser fukt.

ska du leta fuktiga ställen så börja med källarens ytterväggar nere vid golvet där det är vanligast att det finns fuktvandring underifrån. Inget farligt så länge man inte stänger in det. Säger som eviljava : måste man ha skivor på väggarna? Du får betala mer för uppvärmning men det är tryggt att se vad som händer ifall det händer så man kan reagera i tid och slippa luktsignaler :).
Det finns alltid markfukt under golvet, väggsulor och det kan du inte dränera dej ifrån. Det brukar inte orsaka stora bekymmer så länge man inte stänger "andningen" med organisk material som påverkas av ökande fukt och luktar illa till sist. Tänk vad en droppe vatten per dag och m2 i många år kan göra med en träregel inkapslad mellan sten, ull,plast eller annat man lagt på. För lite fukt för att huset ska ruttna totalt men tillräckligt för att det ska lukta illa.
gaia

Vi kommer se till att det finns ordentliga kapillärbrytande skikt mellan betong och golvreglar, det är det som saknas tidigare. Betongplattan bilar vi bort och gräver ut så vi får krypgrund istället. Kanske lite drastiskt men vi vill ha mer än 95 mm isolering i golvet.

Har också "äcklig" källarlukt i huset som beror på tryckt virke i syllen. Var på en tvåveckorsresa och skulle packa upp mina kläder. Gick inte att ta på dem. Problemet är att min man inte har några problem med lukten fast alla i vår omgivning säger att det luktar illa. Vårt hus är byggt i början av 70-talet med syll direkt på betongplatta. Många i vårt område har bytt syll. En mäklare ville inte åta sig försäljningen av grannens hus förrän han åtgärdat lukten. Det visade sig att syllen var felfri, men spikarna var rostiga. Detta lilla hade åstadkommit "källarlukten". Men vi har ett problem. Vi har byggt till en vinterisolerad glasveranda med golvärme på ny platta för många år sedan och ett burspråk - så hur kommer man åt att byta syllen på dessa väggar?!!! Vet någon vilka hälsorisker som finns med fukt/mögelskadade hus?
Jag vore väldigt tacksam om någon kan ge mig svar på mina frågor.
Bi

Ang. hur mycket som krävs för att det ska lukta. I vårt förra hus hade vi en fräsch källare men helt plötsligt började det lukta källarsunkigt mer och mer till slut så hittade jag att vi lutat en tom flyttkartong mot ena väggen i källaren och det lilla angrepp där var på den gjorde denna lukt i källaren och bottenvåningen.

Tack wertok för ditt svar.
Jag skulle ju så gärna vilja veta om det nu är möjligt att byta syll med tanke på våra "utbyggnader" och om orsaken till odören, för det är vad det är, är skadlig.

Vi har liknande problem även om det nog varit fuktigare hos oss. Isoleringen som ligger mellan plattan och syllen ser ut som en grönmögelost.
Vi håller på att byta all syll, tar den inifrån och byter en halv vägg i taget. Kan återkomma senare idag, sitter mitt i frukosten just nu.
Skulle det gå att ta den inifrån hos er?

Ang. hälsovådligheten så ligger sambon med feber idag efter att ha grävt ut den mögliga jorden från den vanskötta torpargrunden i andra delen av huset.

Kommer du åt att byta syllar inifrån?
Vi köpte stämpar på blocket och lyfte upp väggen.
1b2011110100Aad65.jpg
Sågade av spikarna mellan väggregeln och syllen med tigersåg.

Sedan i med underlagspapp (som någon katt tydligen inte tyckte om) och ny frisk syll.
2c2011110315A3be1.jpg

Gamla syllen med isolering; som en mögelost.
522011110020A19b0.jpg

En temporär lösning på lukten kan vara att köra med ozongenerator, vi har en i sovrummet på dagarna för att kunna sova där under tiden vi renoverar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.