Nästa fredag kommer betongbilen med ett lass SKB och eftersom jag aldrig har gjutit med den sorten utan bara med vanlig betong innan så hoppas jag kunna få några tips.

Om man letar i olika trådar så är det ju både folk som är positiva och folk som är negativa men jag har i allafall bestämt mig för att prova.

1) Hur lös är egentligen SKB? Är den så lös att kan inte behöver dra av den mot kanten på formen utan det räcker att man "gungar" till den med en sloda eller liknande för att få den jämn och sedan när den satt sig gå över den med sloda en gång till?

2) Det skrivs att den bränner fortare och annorlunda än vanlig betong. Vad innebär det i praktiken mer än att man har lite mindre tid på sig?

3) Ska SKB vattnas som vanlig betong?

Du bör dra av mot kanten på formen för att garantera en "jämn" platta. Det blir lätt nån centimeters skillnad i tjocklek annars. Gör man betongen för lös är det stor risk att den separerar, dvs stenen sjunker till botten och du få bara en cementgegga överst.

Bränningstiden går givetvis att variera hur man vill. När vi gjuter väggar är den färdig att köra med skurplatta efter ca 3 timmar och med helikopter ytterligare någon timme efter det.

SKB krymper mer än "vanlig" betong så det är viktigt med härdningen. Vattenhärdning är givetvis bäst men det brukar även fungera att täcka med plast, framförallt om det inte är för starkt solsken. Vi använder bara plast i våran väggproduktion. Det kan dock bli en hel del plastiska krympsprickor även vid plasttäckning men om du hängt med i övriga trådar så har du koll på att det inte spelar nån större roll om det är en platta till ett bostadshus.

Tack för svar.

Jag ska gjuta inomhus så solsken lär inte bli nåt problem. :-)
Ska gjuta en ny platta ovan på den gamla i garaget men eftersom det är trähus så vill jag inte få plattan helt in mot väggen. Blir till att bygga en form och sedan klura ut nåt smart sätt så att jag kan dra av med kanten, lär ju bli lite trångt men det ska nog gå.

Om inte plattan är jättestor så brukar en vanlig bräda funka alldeles utmärkt.

Den är 6x4m så det ska väl gå att lösa på nåt bra sätt.

Hur gick det med gjutningen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.