Grund & Markarbeten
Locke: Har inte satt listen ännu. Just nu pågår arbete invändigt. I höst skall vi tillläggsisolera huset också. Detta får till följd att vägglivet flyttas ut. Jag kommer att fortsätta med 100 mm cellplast upp mot väggen. Utanpå cellplasten tänkte jag sätta Minerit Sockelskiva som sen målas. Cellplasten jag använde var förövrigt Isover XPS SL AN om jag inte minns fel.
Gruvberget: Fukt i källarväggarna går att få bort med bra dränering, men fukt i plattan går sällan få bort på gamla huso oavsett dränering, det går ju inte gräva under huset nämligen...
Totem: Du har inte tittat i din lokaltidning? Det brukar alltid finnas annonser från de som utför grävarbeten i dem. I stockholms området så finns det ju massor av folk som har grävmaskiner. Googla kanske? Om du bor norr om stockholm så kan jag kanske ge några tips också.
V8dc: Cramo i Strängnäs har iallafall tidigare haft sådana. Om det inte är för långt bort?
smurfen72: [citat] Eftersom det inte är nått bärande kan du i princip gjuta hur som helst men se till att det blir minst 5 cm tjocka lager.
pemu: Jo, efter vad jag förstår går gränsen precis vid väggen. Det är en bostadsrätt i ett område med fristående hus där tomterna gränsar direkt mot grannens hus och, som brukligt, även mot gräs (tomtgränsen går vidare i husets förlängning på bilden). Att fråga om lov är inga problem, men jag vill kunna presentera ett hållbart tillvägagångssätt innan jag knackar på hos grannen
AshtrayY: Men att riva ut träet är ju inte så dyrt, där krävs mest arbetskraft (?). Så länge det räcker för att bli av med problemen, så kan vi leva med att det tar lite tid innan vi kan utnyttja källaren, dvs tills dränering och uppbyggnad är gjort. /Magnus
MrTim: Har precis gjutit 155m2 villagrund + 35m2 garagegrund. Villan, grävdes ur 120cm, pålades, fylldes upp med grus. 20cm betong i villan(38m3 betong), 10 i garaget. Markarbeten, 35´ Grus/fyllnad, 63´ Grundmaterial, 400mm element, 20cm iso, 10x200arm.mattor+sjukt mkt extra armering(inkl.drän,dagvatten, avlopp osv), 89´ Betong(Inkl.firma som tog hand om gjutningen), 99´ Pålning, 42´
titanium: Plintgrund eller torpargrund är helt beroende på förutsättningarna på plats. Plintgrund är perfekt när du har ojämnt berg som underlag. Om man förenklar så är det ju faktiskt bara att ställa plintarna direkt på berget. Enkelt ! Huset kan kännas regälare med torpargrund och se bättre ut om grunden blir synlig. Men det bli aningen dyrare än med plintgrund. Med torpargrund måste
Mikael_L: Jag tycker du ska köra på 200mm isolering under, iom att du planerar ha uppvärmt. Ja du kan ha 300mm också, men där börjar det bli svårare att försvara då du antagligen inte kommer ha riktig inomhustemp, dvs 20-24 grader. Sen bör du mura upp någon dm vägg runt garagedelen, eller hela beroende på tomtens topografi och plattans höjd över omgivande mark. Dels för att få upp
OlaF: Känns som riktigt overkill när stödet ska bli ett par decimeter högt men det kanske blir det billigaste. Får undersöka om jag kan hitta så små för jag har inte tid att gjuta egna tyvärr.
CJDCJD: Har gjort samma övning i en källare med naturstensmurar och vi har inte isolerat väggarna utan bilat och grävt ut golvet och lagt in isolerering och golvvärme. Väggarna har fått ny puts och öppen färg. Blir kanonbra. Det är ett riktigt tungt jobb som de flesta svenska firmor verkar välja bort. Hittade en firma med tjeckiska hantverkare som gjorde det helt OK till kanonpris. Fast pris
Litchi: Ok, men hur dränerar man ordentligt? Hur långt ska man gräva ur (djup, bredd)? Vilket material ska man lägga närmast plattan? Och vad fyller man på med?
vectrex: Det låter ju som att enda anledningen till att det är vatten där nu är för att det regnat dit, ej runnit. Sätter du ett hus ovanför och det är som du skriver, en höjd där vattnet rinner från huset, så lär du ej behöva göra något. Det vatten som står i skrevor nu torkar väl bort.
titanium: Hur är övrigt vvs draget ? I gamla hus från 1800-talet är oftast isoleringen bristfällig och torpargrunden ganska tät så att den vvs-dragning som finns fryser inte så lätt. Att ge svar på din fråga är omöjligt utan att veta hur huset ser ut i torpargrunden. Men normalt lägger man vvs i bjälklaget så att man inte riskerar att det fryser. Alt. bygger en isolerad låda under
zippa80: Yes.. Går det så är det jätte bra enl Platon men jag kan säga att dte var mycket jobb. Om nu det är så nog att man ska köra med asfalt och membran nere på sulan så borde ju platon matta vara bättre, skulle det inte göra någon större skillnad så skulle de inte tjata om membran eller hur!
vojma: Har inte mycket erfarenhet av gjutningsarbeten men jag tycker inte att det låter så blodigt. Visst det är mycket pengar men det är inte billigt att bygga.
Sophie: Jo vi hade också hoppats att det skulle fästa dåligt vid det gamla men de som gjort arbetet har gjort det bra och väl. Synd för oss... frågan om det inte går att få bort helt är istället om vi kan få bort det mesta av betongen för att åtminstone få bort klacken på grunden som kommer hamna utanför vår panel när vi nu tar bort tilläggsisolering och tegel. Då skulle vi kunna
Malten: Inget direkt svar på fukt frågan, men då jag jobbar med pålning/grundförstärkning, så undrar jag hur du menar med att ni tryckt ner pålarna för långt ? de är inte så att ni/dom som utfört arbetet har kapat dom för lågt, isf är det ju bara att svetsa på rören till rätt längd, om dom nu är slagna till stopp/berg .
Locke: [citat] Jag tog mig friheten att svara i den här tråden så blir det lättare att följa resonemanget för de som är intresserade. :)
Magnus Ladulås: [citat] När luktpartiklar väl kommit in i källaren kan de även spridas (t ex stiga) i stillastående luft genom diffusion. Luftdrag är inget krav för att sprida lukt även om det är den starkaste faktorn.
strevert: [citat] Du har ju en poäng där, vad som sker får väl tiden utvisa. Men då kör jag på duk, rör, grus, duk och grusplan.
Locke: Utan att ha hårdgranskat din skiss så tycker jag att det ser bra ut. Det är ju bra att pumpen inte behöver ta hand om dagvattnet. Tänk också på att inte använda skarpa 90 graders böjar. Det kan också vara bra med ett bräddavlopp i brunnen som tar vattnet i det fall pumpen står still på grund av haveri eller strömavbrott.
Vargklo: Tack, Jag har ringt Anticimex, och jag fick rådet att tvätta med klorin och sedan låta självtorka. Jag har självfall mot ett hål i cementgolvet i ena hörnan (dvs hål ned till marken under), så jag skulle ju också kunna avsluta med spolning.
MathiasS: ja, det brukar alltid följa med två munstycken, ett som funkar bra på bilen och ett som blåser lacken av bilen..... Använd det senare på muren...:)
Rebeka: förra gången försökte de säga att det inte var en spricka utan en repa som de kan pollera liet men jag var envis och de lovade mig en ny skiva. Det är jätte svårt att bevisa, jag vet att de kommer att säga samma sak, de var lite tjuriga när de kom den här gågen och bytte skivan.
JohnnieBox: Ska revovera ett gammalt gammalt stall. I en del av byggnaden är det gamla betonggolvet rikigt risigt. Hål, gropar och på vissa ställen är det bara sten kvar. Jag har plockat bort allt som satt löst och borstat rent. Storleken på detta "rum" är ca 3,5x7 meter. Runt denna yta finns en gjuten betongkant (40cm hög och 20 cm bred) i fint skick som ska bevaras. Planen är att gjuta ett nytt
Mats: Just sådanna jag menade. Jo man får ju se till att justera in det så att det passar och det ska ju vara ett hyffsat lämpligt berg också