4 302 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Pris på markarbete, lurad?
Har nyligen utför en del arbete på tomten för att förberede inför grundarbete.
Vad som är gjort är borttag av matjord för hus och garage. ca 200m2.
Sen är avlopp ingrävt + vatten.
har höjt marken där huset ska stå med ca 1.5m (300ton sand + 100ton grus) och allt detta är packat ordentligt.
Dränering med dräneringsbrunn.
Uppfart med grundarbete och grus på.
Haft en grävare där under 6dagar
Garantier på allt ihopa.
Fått betala 250 000:- ink moms med garantier och material. Är jag grund lurad?
Vad som är gjort är borttag av matjord för hus och garage. ca 200m2.
Sen är avlopp ingrävt + vatten.
har höjt marken där huset ska stå med ca 1.5m (300ton sand + 100ton grus) och allt detta är packat ordentligt.
Dränering med dräneringsbrunn.
Uppfart med grundarbete och grus på.
Haft en grävare där under 6dagar
Garantier på allt ihopa.
Fått betala 250 000:- ink moms med garantier och material. Är jag grund lurad?
Defenitivt ingen dold reklam. Undrar helt enkelt om någon har några erfarenheter vad något liknande har kostat.
Känns som att jag blivit lite lurad.
Känns som att jag blivit lite lurad.
Hej Johannes. Du har inte blivit lurad, du kan sova gott.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Markarbeten ÄR dyrt, men de håller länge!
Så kostnaden per år blir lägre än ett barnbidrag.
Har själv betalat ca 460.000 för markarbeten; väg, avloppsinfiltration, kabel/rörgrav, gårdsplan, betongplattor för hus, garage och stall.
Blev förvånad över hur stor summan blev då jag visste att jag fått delarna var för sig till lågt pris.
Men nu är det betalt och behöver aldrig göras om!
Så kostnaden per år blir lägre än ett barnbidrag.
Har själv betalat ca 460.000 för markarbeten; väg, avloppsinfiltration, kabel/rörgrav, gårdsplan, betongplattor för hus, garage och stall.
Blev förvånad över hur stor summan blev då jag visste att jag fått delarna var för sig till lågt pris.
Men nu är det betalt och behöver aldrig göras om!
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Billigt!
Medlem
· Halland
· 4 547 inlägg
Ursäkta,
Grävare 6 dagar = 48 timmar, eller? Material 400 ton. Säg 2 tusen i timmen för grävaren och 200kr tonnet för material (där jag bygger kostar det hälften med detta kan ju vara i Stockholm), får det till 96 tusen för grävaren och 80 tusen för mtrl. Vad mer är gjort? Låter som att det måste vara mer arbetstimmar och mtrl för att komma upp i 250 papp. Råder dig att granska räkningen även om detta inte är orimligt.
Är det verkligen 3ggr så mycket sand som grus?
/Anders
Grävare 6 dagar = 48 timmar, eller? Material 400 ton. Säg 2 tusen i timmen för grävaren och 200kr tonnet för material (där jag bygger kostar det hälften med detta kan ju vara i Stockholm), får det till 96 tusen för grävaren och 80 tusen för mtrl. Vad mer är gjort? Låter som att det måste vara mer arbetstimmar och mtrl för att komma upp i 250 papp. Råder dig att granska räkningen även om detta inte är orimligt.
Är det verkligen 3ggr så mycket sand som grus?
/Anders
Eftersom TS har registrerat sig som norrbottning så har jag svårt stt tro att han bygger hus i Sthlm.Anders_Nilsson skrev:
Förmodligen har du väl haft en gubbe eller två som har handskottat, paddat och sånt så där kan du nog lägga på 48(96) x 400 kr till.
Jag har själv ingen erfarenhet av markarbeten men jag tycker det låter mycket.
Klicka här för att svara