2 124 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hur ska vi hantera grundvattennivån i en urgrävd källare?
Två rum i källaren är färdiggrävda (för att få bättre takhöjd plus golvvärme) men jag funderar på att gräva ur lite till för att få in mer isolering. Nu tänker jag 10 cm ovanpå paddad singel. Lite för lite - jag vet - därför vill jag gräva fem till, åtminstone i större delen av rummen. Problemet är att i det senast utgrävda rummet har det bildats en liten sjö på den lägsta punkten (under det utvändiga dräneringsröret) Vilka är mina alternativ nu? Att skippa fortsatt grävning, ösa på 5cm singel, padda, byggplast och sen isolering eller är det någorlunda enkelt att få bort vattnet med en pump? Hur går man då?
/Henrik
/Henrik
Du får lägga en dränering inne i källare om du inte vill dränera om huset, vet inte om det är idealt om det alltid rinner till vatten under källar golvet. Någon som vet?
Dra dräneringen till en pumpgrop (http://sv.wikipedia.org/wiki/Pumpgrop) om dräneringen inte kan avledas med självfall.
Om möljigt förlägg pumpgropen utanför huset. Nackdelen med att ha den i källaren är att ett hål i bottenplattan innebär att det kan komma in radon i huset.
Dra dräneringen till en pumpgrop (http://sv.wikipedia.org/wiki/Pumpgrop) om dräneringen inte kan avledas med självfall.
Om möljigt förlägg pumpgropen utanför huset. Nackdelen med att ha den i källaren är att ett hål i bottenplattan innebär att det kan komma in radon i huset.
Mitt källarprojekt går inte sådär jättefort men fördelen är att man kan iaktta hur vattentillströmningen uppför sig. April var torr så golvet torkade upp. Nu i slutet av maj när det regnat rätt mycket är det ett par svarta fläckar av fukt som kapillärt blött ned makadamet på golvet. Jag gör nog som du föreslår: gräver ett par diken, utmed väggarna, lägger duk, lite singel, rör, duk och singel runt om. Rören leds till någon form av brunn som är lite nedsänkt i förhållande till golvet. Den behöver inte vara djupare än 50 cm med diameter 30 cm. Det kluriga blir hur dräneringsrören ska jackas in i brunnen på ett bra sätt. Sen ansluter jag en slang som går till en golvbrunn och ett flexrör för eldragningen. Till sist en dränkbar pump med nivåvakt. Svårare än så kan det ju inte vara?
Klicka här för att svara