Jag håler på med ett nybygge av garage på platta (kallgarage, 40m2). Garaget är en prefabricerad byggsats från Lundqvist trävaru med 1.2 meters väggsektioner. Det jag nu har lite funderingar över är hur plattan skall utformas. I den beskrivning som jag fick från garage tillverkaren kunde man ha antingen med eller utan leca-block på plattan. Jag valde utan leca block och har fått en offert på platta exkl markarbeten och grusbädd på 32000kr, men har nu börjat fundera om det är bättre att ha leca-blocken. Kommer ändträt på panelen komma tillräckligt lång upp (30cm) utan leca-block? Kommer syllen riskera att fuktskadas om man kör in snöiga/blöta bilar när den ej är upphöjd som den är när man har leca block. Bör syllen utföras i tryckimpregnerat om man stuntar i leca blocken? Tacksam för svar.

Med tanke på fukt/böta från bilar skulle jag definitivt rekommendera Leca-blocken.

Kan man mura leca-blocken själv efter att plattan gjutits eller bör detta göras samtidigt?

Det går bra att göra senare, bara du ser till att fukta plattan och blocken.

Tack för snabba svar. Blöta plattan, jag antar att du menar bara spola av den och fukta på det sättet? Ska blocken förankras på något sätt annat än med murbruk?

Murbruk endast. Förutom att fukta, har fått tips av en "gammal murare" att blanda cementvatten och borsta på lecablock och platta som "grundning" innan murbruket läggs på, vet ej om det är bra eller dåligt.
Armering mellan varven, dvs i leca-blockens "kanaler" (om det blir flera murblock på varandra)

Gruvberget skrev:
Murbruk endast. Förutom att fukta, har fått tips av en "gammal murare" att blanda cementvatten och borsta på lecablock och platta som "grundning" innan murbruket läggs på, vet ej om det är bra eller dåligt.
Armering mellan varven, dvs i leca-blockens "kanaler" (om det blir flera murblock på varandra)
Kommer vara endast ett lager leca-block. Murbruket i sig har alltså sådan vidhäftningsförmåga att det kan hålla allt på plats?

S
slamma kan man alltid göra som du skriver "gruvberget".
med rätt bruk så sitter det.
du kan även spåra i betongen( och borra ner järn om du är orolig)

Eller limma blocken med utomhusfix för klinker. Sitter som berg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.