Vårt hus är från tidig 20-tal och tanken är att använda källaren till förvaring. Känner dock att det är ganska fuktigt där. Alternativen vi funderat på är att antingen i framtiden dränera om eller så sätter vi endast in avfuktare. Fuktgenomslag kan ses på vissa väggar, bland annat puts och färg som flagnat.

Kan man, för att minska vattentillförseln från regn, göra som så att vi gräver bort 30 cm jord runt huset och sen lägger ålderbeständig plast från fasad och sen runt hela huset ca 1,5 meter ut? Så att vattnet rinner bort från husgrunden med ett visst fall? Detta tänkte vi kanske kunde vara en budgetlösning...

Gräsmattan lutar på vissa ställen in mot fasaden så det tänkte vi ändå åtgärda. Kan plastfolien bättra på fukthalten i källaren tror ni?

Lite kan det nog hjälpa, åtminstone vid regn. Men mycket av fukten i källaren kommer kanske från grundvattnet och då hjälper bara en väl fungerande och tillräckligt djupt liggande dränering.

Tack b8q för svar!

Jo misstänker att det är grundvattnet som kan spöka...Huset ligger i mitten av en höjd, ca 17 möh. Kommunen har tidigare varit i området och bättrat på dräneringen efter påtalande från alla grannar i området som fått sina källare vattendränkta vid kraftig skyfall. Tyvärr går det inte att få fram så mycket mer info om alla detaljer då mannen som bodde i huset innan inte finns vid liv längre.

Ska i alla fall testa och minska på tillrinningen från regn för att se om det kan hjälpa, annars blir det väl en ordentlig dränering i framtiden när ekonomin tillåter det...

Ett tips är att börja med att kolla att vattnet från stuprören kommer bort från huset.
Oftast största boven i fuktiga källare är att detta vatten stannar vid husgrunden.

Plastfolie-grejen kommer inte att bli bra.

Jag funderar också på om det är nödvändigt att dränera, eller om man klarar sig bra med en eller flera luftavfuktare? Huset det gäller i mitt fall är en villa byggd -65 som jag funderar på att köpa. Fuktgenomslag finns i källaren men enligt säljaren så beror de på att de har vattnat växterna nära huset för mycket.

Gör det något att grunden släpper igenom fukt från utsidan, eller är det OK så längde man håller källaren hyfsat varm och torr (med radiatorer och avfuktare)?

Jodå, alla stuprör går ner i dagvattenledningarna. Det som man kan anmärka på är som sagt att marken lutar in mot fasaden...

Pelpet, vad jag läst mig till här på forumet så gör det inget om det finns fukt i källaren. Man får bara tänka på att inte har något organiskt material i direkt kontakt med väggar och golv då dessa kan föra över fukten, vilket kan leda till mögel. Sen skadar det självklart inte med lite extra värme och/eller avfuktare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.