4 694 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Åsikter på ny platta. Se skiss!
myrstack skrev:Det jag menade, och nu antar jag att det var mitt resonemang om syllar du tyckte var oklart, var att även om man har en uppmurad konstruktion på en gjuten platta så kan det vara en ordentlig förstärkning under ytter eller innerväggen som gör att man kan ta bort plattan i stort sätt ända up till väggen. Se bilden på ett klassiskt exempel där man gjutit på en bädd av gott-och-blandat som täckts med plast där syllarna har ordnats vid gjutningen med "diken" i marken. Så även om en vägg är uppmurad på plattan kan man gå helt intill vid renovering och isolering. I exemplet ovan var plattan runt 8-12cm tjock mitt på rummet och en bärande innervägg stod på. Under innerväggen var tjockleken runt 30cm istället dvs mer som en kraftig grundmur/syll och det gick att gå ända in till vägg med isolering och golvvärme utan krångel.
Nu kanske du grävt så långt så du inte hittat något liknande men om den styrkan finns i konstruktionen kan du slippa din köldbrygga mot väggarna
AHA!
Intressant! Men jag ställer mig väldigt frågande till om det under innerväggen även går ner så långt? Plattan en decimeter från väggen är bara mellan 50-100 mm tjock.
Vågar man gå upp till väggen på ett ställe för att sedan gräva och undersöka?
Nedan är några bilder på projektet:
Innerväggen
Ytterväggen
Översikt
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det kvittar var i betongen värmen ligger, betong leder värme ganska bra.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Att betong leder värme?
P
P
Ja, man ska helst se till att golvbeläggningen inte är onödigt isolerande.SBH skrev:
Betongen spelar nog nästan ingen roll, vare sig man har 3 cm eller 30cm över slingorna.
Det är bara värmemagasineringen som ändras, på både gott och ont.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om värmeslangen ligger I betongen så kommer värmen till rummet, om den ligger i undre delen eller övre delen av betongen har nog ingen större betydelse.
Protte
Protte
Tack för alla funderingar! Planen börjar nu att spikas.
Däremot kan jag inte slå ut hela golvet då jag inte har det dike som nämns tidigare. Därför får det blir så bra det kan med cirka 100 mm kvar av den gamla plattan.
Återkommer under projektets gång.
Däremot kan jag inte slå ut hela golvet då jag inte har det dike som nämns tidigare. Därför får det blir så bra det kan med cirka 100 mm kvar av den gamla plattan.
Återkommer under projektets gång.
Klicka här för att svara