Hej
Vi har nu kommit till våran västra gavel på huset.
Vi har där idag en källartrappa utmed husväggen och en marknivå på ca 2000 cm över husets sockel. ( källare ).
Vi vill där sänka marknivån till strax över sockeln och skapa en grusplan utanför, på ca 2 * 2 meter.
Min fundering är hur man skall göra med dräneringen som går under sulan.
När man dränerar, lägger man ju en markduk sedan rör ovan den och en 20 cm makadam.
Kan jag bara vika över duken så det blir en " korv " och förlägga grusplanen ovan på detta sedan?
Bifogar en skiss, sitter på jobbet.
Grusplan med stödmurar vid sidorna, röd är dränering.
Vi har nu kommit till våran västra gavel på huset.
Vi har där idag en källartrappa utmed husväggen och en marknivå på ca 2000 cm över husets sockel. ( källare ).
Vi vill där sänka marknivån till strax över sockeln och skapa en grusplan utanför, på ca 2 * 2 meter.
Min fundering är hur man skall göra med dräneringen som går under sulan.
När man dränerar, lägger man ju en markduk sedan rör ovan den och en 20 cm makadam.
Kan jag bara vika över duken så det blir en " korv " och förlägga grusplanen ovan på detta sedan?
Bifogar en skiss, sitter på jobbet.
Grusplan med stödmurar vid sidorna, röd är dränering.
Tycker nog inte att det stämmer det du skiver.
"När man dränerar, lägger man ju en markduk sedan rör ovan den och en 20 cm makadam."
Jag tycker att man lägger dräneringen i dränerande material och sedan kan man lägga en markduk innan man fyller med annat material. Man vill ju att dräneringen skall dränera så mycket som möjligt även under plattan och då vill man väl inte ha en duk under dräneringsrören. Jag tycker att du skall använda kapilärbrytande grus och skippa duken helt under din grusbädd.
"När man dränerar, lägger man ju en markduk sedan rör ovan den och en 20 cm makadam."
Jag tycker att man lägger dräneringen i dränerande material och sedan kan man lägga en markduk innan man fyller med annat material. Man vill ju att dräneringen skall dränera så mycket som möjligt även under plattan och då vill man väl inte ha en duk under dräneringsrören. Jag tycker att du skall använda kapilärbrytande grus och skippa duken helt under din grusbädd.
Jag trodde duken var väl genomsläpplig för vatten.
Jag tänkte med frågan att om jag lägger grus ovan den befintliga dräneringen så kanske det kan vara bra med duk som skiljer åt pga skit som hamnar på grusplanen. Löv osv.
Sen. Förhindrar inte markduken gruset att sjunka ner i underliggande jord och beblandas med tiden?
När vi dränerade framsidan av huset så grävde vi fall på shaktbotten. Sen duk. Rör. Makadam och vek över duken.
Tips om någon blogg som gjort liknande jobb eller så?
från luren
Jag tänkte med frågan att om jag lägger grus ovan den befintliga dräneringen så kanske det kan vara bra med duk som skiljer åt pga skit som hamnar på grusplanen. Löv osv.
Sen. Förhindrar inte markduken gruset att sjunka ner i underliggande jord och beblandas med tiden?
När vi dränerade framsidan av huset så grävde vi fall på shaktbotten. Sen duk. Rör. Makadam och vek över duken.
Tips om någon blogg som gjort liknande jobb eller så?
från luren
Du har helt rätt. Jag är bara lite rädd för att en duk kan sättas igen med tiden och då vill jag inte stänga in fukten på fel sida. Så dränerande material och duk över är vad jag föredrar.
Klicka här för att svara
