Hej!

Så här sommartid med nykommet skyfall och påföljande värme luktar det väldigt mycket "källare" i mitt hus. Jag vet att man säger källarlukt är mögellukt. Men. Huset dränerades med 200mm isodrän förra våren, källaren är helt ren på organiskt material. Råa betonggolv och putsade omålade hålstensblock är de ytskikt som finns i källaren. Har kollat efter blöta fläckar på betongen utifall det skulle vara något dagvattenrör som glidit isär, men icke.

Värmen i huset är avstängt, så även i källaren. Den enda ventilation som finns är självdrag. Värmen i huset är betydligt högre än i källaren, trots det drar det upp väldigt mycket (kallare) betongluktande källarluft. Har detta problem från mitten på maj till mitten på september.

Är det så att fuktvandringen genom isodränskivan slutar när temperaturen i marken utanför blir den samma som i källaren och därför stiger den fukt som kommer genom golvet istället upp i huset? Det enda som talar emot är att källarluften är kallare och borde inte stiga? -eller?

Hursom vad har jag gjort för fel? och hur blir jag av med källarlukten i huset?

/Daniel

Det är omöjligt att säga enbart genom att läsa din beskrivning. Det kan vara så att förutsättningarna för mögelpåväxt blivit dom rätta genom att det blivit varmare väder. Olika mögeltyper trivs i olika klimat och vissa temperaturer är extra gynnsamma. Fukten som är en av förutsättningarna kan ha funnits där hela vintern.

Som sagt - spekulationer. Väldigt svårt att sia om utan att ha varit där och luktat. :)

Varför inte satsa på en icke förstörande fuktmätare och en ir termometer?

Självklart har fukten funnits där hela vintern. Men vintertid dräneras den ut genom källarväggen då källarluften är varnare än marken utanför så det är mer en termisk fråga än en fråga om huruvida det möglar eller inte. Det finns vad jag kan förstå inget som kan mögla i källaren. Det är bara råa betongytor.

Lade nya stammar under källargolvet i samband med renoveringen och i den kakan som är nygjuten och löper genom tre rum är fukthalten som högst, antagligen därför att jag återfyllde med ett material som dränerar bättre än den packade lera som resten av golvet vilar på.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att det är en termisk fråga. Hur menar du att fukten skulle "dräneras" ut genom källarväggen?

Det är inte bara mögel som luktar. Sök på jordbakterier. Mögelhärden kanske inte heller är i källaren utan ligger i mellanbjälklaget?

Fuktvandringen genom källarväggen och dina Isodränskivor torde vara mer beroende av ånghaltsskillnader än temperatur. Jag tror att det klimatfallet då din vägg torkar utåt sker mycket sällan om någonsin.

Att du får upp lukten i huset kan beror på att du har ett angripet mellanbjälklag eller att mikrobiellt kontaminerad luft transporteras genom konvektion. Att källarluften stiger är inte så konstigt. Den varmaste källarluften värms ju upp ytterligare av omgivande byggnadsdelar när den stiger. Vidare ökar ju alltid tryckskillnaden över klimatskärmen ju högre upp man kommer i en byggnad. Jämför med en luftballong. Det är ju denna tryckskillnad man drar nytta av i ett hus utan mekanisk ventilation - som i ditt fall med självdrag.

Det finns ett annat namn på den lukt som du har sniffat dig fram till och det är skutlukt. Vanligt i båtar därav namnet. Vanligen beroende på bristande ventilation.

Det finns faktiskt en liten apparat som på 12- 16 timmar tar bort lukten. Går under namnet ozonrenare. Ett fabrikat som jag själv provat är Delino D10P. Sätt den i utrymmet stäng eventuell ventilation och låt den stå på 16 timmar.
Öppna sedan upp så mycket som du kan av dörrar och ventilation under ett par timmar så kommer det att vara en fantastisk skillnad.

Denna lilla apparat finns att hyra hos vissa båttillbehörsaffärer då den kostar 3000-4000 kr att köpa in. Jag hyrde min hos Tånguddens marina i Göteborg: 300 för en hel helg och då hann jag med 2 husvagnar, 1 husbil och ett stort källarutrymme!! Värt varenda krona B-D

Redigerat:
Behöver man apparater har man gjort fel!
Bristen är inte ventilation, snarare tvärtom.

Lukten är lerjord, att det skulle vara mögel i mellanbjälklaget är inte troligt. Dels för att lukten är tveklöst starkast i källaren och rimligtvis inte borde lukta mer nedåt genom betongvalvet än uppåt genom den torrspruckna parketten vilken legat sedan 1938.Och dels för att jag på två ställen på våningen ovan källaren rivit i två väggar och kan se att sågspån och bjälklag är torrt.

Borrade plintar för altan och kröp då omkring runt husväggen, där finns samma lukt som i källaren. Jag har inte sått gräs på den sida jag skall ha altan, samt att den sidan värms av att den ligger i sol större delar av dagen. Tror därför att den blöta lerjorden luktar när de blir varm genom att den drar sig in till den kalla källaren.

Ska prova att stänga all ventilation, putsa och måla insidan av källarväggarna och golvet (ja, med silikatfärg) sedan dra på lite värme där nere.

Beträffande isodränskivorna så skall de torka källarväggen utåt (åtminstone i teorin enligt tillverkarens instuktionsanimering)

Tack för alla tips!

Om du ska måla över en dålig lukt så lär du bli besviken...
Jag har renoverat husvagnar, husbilar och hus så jag har skaffat en hel hög med både goda och dåliga erfarenheter. DELINOn tar bara bort lukt och tar död på mögel och mögelsporer om det finns några.
Efteråt kan du måla så mycket du vill utan att du stänger in lukten under ett lager färg.

Sen var det en sak till, ventilation kan man nästan inte få för mycket av...

Redigerat:
Ventilation kan bli för mycket om utrymmet åt kallt. Jämför med att blåsa varm luft på en kall fönsterruta, det blir kondens. Testa att stänga till källaren och köra en avfuktare några dagar, så att du får ut fukten. Sen kan du troligen stänga av avfuktaren. Vädra INTE källaren varma sommardagar, men gärna kalla torra vinterdagar.

/Källarägare

Jag har inte tänkt försöka måla in lukten. Men kan det inte vara en idé att åtminstone putsa väggarna så att hålstensblocken, vissa med hål i, som är där nu blir igensatta?

Nu när det varit varm några dagar är det ingen jordlukt i källaren. Men den lär återkomma efter ett skyfall med påföljande värmebölja.

Ja, ja. /Daniel

Haettman skrev:
Hej!

Är det så att fuktvandringen genom isodränskivan slutar när temperaturen i marken utanför blir den samma som i källaren och därför stiger den fukt som kommer genom golvet istället upp i huset? Det enda som talar emot är att källarluften är kallare och borde inte stiga? -eller?

Hursom vad har jag gjort för fel? och hur blir jag av med källarlukten i huset?

/Daniel
När luktpartiklar väl kommit in i källaren kan de även spridas (t ex stiga) i stillastående luft genom diffusion. Luftdrag är inget krav för att sprida lukt även om det är den starkaste faktorn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.