Hej!

Bygger 120 kvadrat hus för garage, vedbod och hobbyrum. Hobbyrumsdelen kommer tidvis vara uppvärmt till typ 18 grader och utrymmet är cirka 60 kvadrat. Även garaget kommer ju vara uppvärmt till kanske 10 grader.

I marken finns troligen en hel del stora stenar eftersom det har stått ett hus där tidigare, eventuellt finns delar av grunden kvar under fyllnadsmassor. Hur mycket behöver vi schakta bort för bärlager, isolering och plattan?

Hur mycket isolering behövs? Räcker det med 10 cm eller räknar jag snabbt hem 20 eller till och med 30 cm?

Om det nu är mycket sten i marken, hur mycket av plattan skulle vara okej att låta sticka upp? Måste plattans överkant vara i nivå med kringliggande mark eller är det okej om 10 eller 20 cm sticker upp? För att få in bilarna måste jag ju då göra en liten slänt.

Min 40-50 cm måste schaktas bort och dyker det upp bamsestenar eller annat under där måste de petas ur och återfyllas. Därefter min 20 cm grus (på markduk) och min 10 cm isolering. Med golvvärme behövs mer isolering, men det vet jag inget om tyvärr. Plattan får sticka upp så mycket som du själv tycker det är lämpligt, men glöm ej göra formen/ gjutningen så att du får kanter, annars syns isoleringen och sen har det givetvis med hållfasthet att göra. Men det kanske någon annan på forumet kan mer om.

Tack! Någon som kan komplettera det där med hur mycket isloering som behövs? Grannen säger att 10 cm räcker för ett garage, men jag tänker att det ju inte går att göra om, om man senare kommer på att det borde ha varit mer isolering. Går det att räkna hem kostnaden för mer isloering med lägre uppvärmningskostnader?

Kan inte räkna på det, men 10 cm känns ändå för lite.Det är också så mycket lättare att isolera under voten med 20 cm, bara att hålla in andra varvet så det blir 10 under voten och 20 under resten.
Det går ju som sagt inte att göra om, och energipriserna kommer knappast att sjunka...senast om fyra år har du "glömt" extrakostnaden för mer isolering, har bara lägre energikostnad och bättre nattsömn kvar.:)

( Gruvberget:Rek minst 300mm under golvärme helst 400mm)

MEN, glöm ej att isoleringens tjocklek avgörs av vilken temperatur man ska ha i lokalen. Läs i boken "Bygga grund" där finns viktig information om tjäldjup kontra lokalens värme. Värmeläckaget i plattan ner till marken håller tjälen stången och minskar risken för tjälskjutning, så att isolera för mycket kan också vara en nackdel, speciellt om man har en kall lokal där man inte får någon värme alls som går ner i marken om man isolerar för tjockt. Jag vill också påstå att 10 cm räcker för ett garage, dessutom ska en bilförvaring inte ligga över nollan om man vill hålla rosten borta ;-) dvs snön på bilen tinar upp och vägsaltet börjar arbeta i plåten när vattnet smälter

Mikael_L
Jag tycker du ska köra på 200mm isolering under, iom att du planerar ha uppvärmt.
Ja du kan ha 300mm också, men där börjar det bli svårare att försvara då du antagligen inte kommer ha riktig inomhustemp, dvs 20-24 grader.

Sen bör du mura upp någon dm vägg runt garagedelen, eller hela beroende på tomtens topografi och plattans höjd över omgivande mark.
Dels för att få upp ytterpanelen en 15cm över marken, annars ruttnar det snabbt.
Dels att skydda väggen invändigt från vatten från t.ex. smältande snö från bilen.

Men tänk på att även denna del av grunden ska vara väl isolerad, annars är det liksom bortkastat att ha isolerat ordentligt under platta.
Den här verkar riktigt spännande, skulle jag göra garage idag skulle jag verkligen överväga en sådan här kantbalk.
http://www.grundmaklarna.se/pid103/cellplast/kantelement_garage

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.