Vi håller nu på med ett klassiskt källarrenoveringsprojekt. I vårt nyinköpta hus från ca 1930 finns det ett uppreglat trägolv som ligger direkt mot en tunn cementplatta på källargolvet. Källargolvet har tillkommit kanske på 1950-talet och det uppreglade trägolvet kanske strax därefter.

Det luktar skumt i källaren, och träreglarna ser skumma ut när jag tar upp dem. Det finns lite olika färger på både reglarna och på golvet. Kan det vara mögel eller något?

Vår plan är att sätta in ett ventilerat nivellgolv för att passa på att radonsanera på samma gång. Dock kommer det att dröja något år innan vi gör den investeringen.

Borde vi redan nu ta in en firma för att fungucudbehandla golvet, eller kan vi låta det självtorka?

• IMG_7597s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7608s.jpg
    Skapa konto
  • IMG_7614s.jpg
    Skapa konto
Ta bort allt organiskt material nu, vänta inte. Mycket ohälsosamt att vistas i det där, samt bra att stoppa spridningen.

Finns bara ett svar enligt egen erfarenhet och det är riv ut allt nu och sanera bäst du kan själv. Sen är det enda långsiktigt hållbara att bila ur och lägga ny platta mm om du vill ha det beboligt. Dock kan det gått vänta ett tag om det är mkt andra projekt. Rivningen ska du inte vänta med.

Har gjort motsvarande i vårt hus som hade en liknande konstruktion. Stank ganska bra när man rev det men det gick över efter en kraftig sanering med dammsugare, klorin och rotborste, högtryckstvätt samt vädring. Pga. att ekonomin gick till massa andra projekt väntade vi tre år från att vi rev ur tills själva projektet att bila mm drog igång. Under mellantiden satte vi en avfuktare i källaren och såg till att inget organiskt fanns där nere. Funkade bra men knappast något man ville inreda.

Har nu grävt ur hela källaren och isolerat och lagt vattenburen golvvärme och klinker med putsade väggar målade med öppen färg. Klimatet är helt perfekt och efter två år finns inte tillstymmelse till dålig lukt.

Tack för svar. Jag ska omedelbart fortsätta rivningen.

Finns det en bra anledning att bila ur plattan och inte bara bygga på ett nytt golv ovanpå? Vi har redan nu bra takhöjd i källaren, kanske 2,40, så jag kan gott bygga 10 cm uppåt med isolering och ventilerat nivellgolv. Dock kanske nivellgolvet inte fäster så bra i plattan om den är alltför tunn?

Jag måste kanske böka i cementgolevt ändå då jag funderat på att passa på att byta ut avloppsstammarna som går under golvet. Lika bra att göra det nu och inte senare... ;-)

Största anledningen till att bila bort plattan är att få dit cellplastisolering under och därefter gjuta nytt golv, då gärna med värmeslingor. Perfekt ROT-jobb om du inte hinner själv;)

Som tidigare inlägg säger är den stora skillnaden rejält med isolering under. En annan stor fördel är givetvis att du kan passa på att byta rör etc. Vi fick en positiv effekt då det blev dränerat genom nytt makadam som leddes till stenkista. Eftersom vi har naturstensmurar och dessutom nedsprängd källare var det nästan enda sättet att få till en fungerande dränering även om den så att säga sitter på insidan och under golvet.

Nivellgolv funkar säkert men tar inte hand om själva problematiken utan fixar bara symptomen. En ny platta fixar allt och är i min mening mer långsiktig. Jag tycker det är bättre att hellre avvakta något och göra det ordentligt än att göra det halvdant utan att få bort själva problemet (fukten).

Enligt min erfarenhet finns flera utländska byggare via Blocket som gör liknande projekt på löpande band till rätt lågt pris med ROT-avdrag. De flesta svenska byggare verkar prisa bort sig mer eller mindre medvetet då det är ett tungt och skitigt jobb att hålla på med.

Tack för tips. Ja, det lutar åt att kanske göra det helt ordentligt med urgrävning och ny platta.

Nu när jag fortsatta att riva golvet jag har hittat ett område där plattan (bara några cm tjock) är upphuggen för ett gammalt rörarbete. Avloppsstammarna, som nog är mycket gamla, syns. Kanske lika att byta dem.

• IMG_7642s.jpg
    Skapa konto
"Bäst före datumet" har nog passerat ordentligt på de där rören, byt till nytt och få avlopp mm där du vill.

Jag glömde säga att jag dessutom har radonproblem i källaren. Borde inte det tala för att lägga in ett ventilerat Nivellgolv, eller går det att radonsanera med en ny fast platta också?

Om du bilar upp och gör en ny platta kan du ju radonsäkra den....

Radonslingor ("dräneringsslang") i singlet och ålderbeständig plast mellan cellplastlagren....

Sen beror det på om ditt radonproblem kommer från marken eller från dina väggar... som kanske är murade?

JOW skrev:
Sen beror det på om ditt radonproblem kommer från marken eller från dina väggar... som kanske är murade?
Hur vet man om radonproblemet kommer från plattan eller väggarna? Väggarna är av cementblock från husets byggtid 1931.

Jag kanske ska kalla hem en radonkonsult.

Blåbetong användes i lättbetongblock från 1929-1975, så risken finns att det kommer från väggarna. Dessa väggar avger även gammastrålning vilket är betydligt värre än radon som går att ventilera bort,

Jag är inte hundra, men har för mig att gammastrålningen från blåbetongväggar är lätt mätbar, så om du tar hem någon konsult med instrument, eller åtminstone hör dig för om det jag tror stämmer, så borde du kunna få det bekräftat....

Vart problemet sitter....dvs

Nu har jag rivit ur allt virke och isolering som låg på cementgolvet. Golvet är färgat svart på stora partier, och jag misstänker att det är rester från mögelpåväxten.

Borde jag göra något åt de svarta partierna redan nu? Och i så fall hur ska jag åtgärda dem? På sikt vill jag inreda källaren, men pga andra projekt kommer källaren att stå som den är nu i minst ett halvår till.

• IMG_7901s.jpg
    Skapa konto
maxcontrol skrev:
Blåbetong användes i lättbetongblock från 1929-1975, så risken finns att det kommer från väggarna. Dessa väggar avger även gammastrålning vilket är betydligt värre än radon som går att ventilera bort,
Vet inte riktigt om jag håller med till fullo där...

Det som är farligt med radon är att en del ämnen i sönderfallskedjan är alfastrålande, och alfastrålning är ju inte så mycket att bråka om, förutom när det gäller ögonen och lungorna, där gör dem skada.
Gammastrålningen i väggarna kan jag inte tänka mig är så stor, jag kan ha fel men det borde vara en liten del relativt en normal medelårsdos.

Men det är ju sant att radon går att ventilera bort men i frågan vilket som är värst så tror jag att själva alfasönderfallen på en skala om skadlighet skulle ge störst utslag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.