Hej!
Jag bor i en bostadsrättsvilla där tomten mot grannens hus sluttar ca 50 cm ner de sista 1,5-2 metrarna (se bild) vilket är irriterande då det inte går att göra nåt vettigt med just den ytan...
Jag är väldigt sugen på att fylla ut så det blir plant men vet inte riktigt hur det skulle kunna göras utan att riskera något på grannens hus.
Som det är byggt så skulle massorna inte bara nå upp en bit på grunden utan även en bit på teglet (så det täcker de två nedersta varven). Dessutom sitter det ventiler i grunden som jag inte vill täcka för och dräneringen får inte äventyras...
Mina egna funderingar har varit allt från L-stöd ca 20 cm från grannens vägg (men det skulle bli väldigt dyrt) till 20 cm Isodrän med hål för ventilerna.
Nå'n som har en bra ide eller mer kunskaper om hur det skulle kunna göras?
Tack på förhand
/Peter
På bilden syns lite fyllnadsmassor från ett annat projekt. Dom ligger inte där permanent och är inte tänkta för utfyllnad just där. Men det var ett bra ställe att lägga dom på just för att det ändå inte går att utnyttja ytan.
Man ser också en av ventilerna precis ovanför stenen på bilden.
Jag bor i en bostadsrättsvilla där tomten mot grannens hus sluttar ca 50 cm ner de sista 1,5-2 metrarna (se bild) vilket är irriterande då det inte går att göra nåt vettigt med just den ytan...
Jag är väldigt sugen på att fylla ut så det blir plant men vet inte riktigt hur det skulle kunna göras utan att riskera något på grannens hus.
Som det är byggt så skulle massorna inte bara nå upp en bit på grunden utan även en bit på teglet (så det täcker de två nedersta varven). Dessutom sitter det ventiler i grunden som jag inte vill täcka för och dräneringen får inte äventyras...
Mina egna funderingar har varit allt från L-stöd ca 20 cm från grannens vägg (men det skulle bli väldigt dyrt) till 20 cm Isodrän med hål för ventilerna.
Nå'n som har en bra ide eller mer kunskaper om hur det skulle kunna göras?
Tack på förhand
/Peter
På bilden syns lite fyllnadsmassor från ett annat projekt. Dom ligger inte där permanent och är inte tänkta för utfyllnad just där. Men det var ett bra ställe att lägga dom på just för att det ändå inte går att utnyttja ytan.
Man ser också en av ventilerna precis ovanför stenen på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var går tomtgränsen?
Om tomtgränsen går precis i väggen vilket inte är troligt utan där släntningen börjar så har du inte rätt att fylla!
Om du har gränsen i väggen så kan du inte fylla mot grannens hus utan lov och då är Lstöd din enda möjlighet!
Om tomtgränsen går precis i väggen vilket inte är troligt utan där släntningen börjar så har du inte rätt att fylla!
Om du har gränsen i väggen så kan du inte fylla mot grannens hus utan lov och då är Lstöd din enda möjlighet!
Jo, efter vad jag förstår går gränsen precis vid väggen. Det är en bostadsrätt i ett område med fristående hus där tomterna gränsar direkt mot grannens hus och, som brukligt, även mot gräs (tomtgränsen går vidare i husets förlängning på bilden).
Att fråga om lov är inga problem, men jag vill kunna presentera ett hållbart tillvägagångssätt innan jag knackar på hos grannen eller tar kontakt med föreningen.
Det är ganska små tomter och att gräva ur och göra plant tar tyvärr för mycket av tomten som inte är mer än 6,5 m bred just här.
tanken är att istället göra mer av tomten användbar genom att fylla ut.
Men alla synpunkter är nyttiga och välkommna!
/Peter
Att fråga om lov är inga problem, men jag vill kunna presentera ett hållbart tillvägagångssätt innan jag knackar på hos grannen eller tar kontakt med föreningen.
Det är ganska små tomter och att gräva ur och göra plant tar tyvärr för mycket av tomten som inte är mer än 6,5 m bred just här.
tanken är att istället göra mer av tomten användbar genom att fylla ut.
Men alla synpunkter är nyttiga och välkommna!
/Peter
Klicka här för att svara