Jag har en skreva i berget som jag skulle vilja fylla igen. Skrevan (som numera är helt urgrävd) är c:a 2 x 2 meter och kanske 4 dm på det djupaste stället.

Min tanke är att varva betong med sten för att fylla hållet och sedan avluta med lite fina platta stenar längst upp.

- Funkar vanlig grovbetong?
- Något viktigt att tänka på?

Låter jobbigt med betong. Speciellt om du ångrar dig. Fylla upp med makadam och avsluta med ett lager stenmjöl under plattorna. Det jobbiga är väl att du måste padda även makadamen vilket du slipper med betongen. Lagret under plattorna blir ju samma ändå

Problemet är att skrevan ligger i en liten sluttning i slutet av en ganska stort berg. När det regnar så rinner det mycket vatten som jag tror skulle spola bort allt löst under några år.
Betong + sten tänkte jag lägga men en svag lutning så att vattnet bara rinner rakt över.

Om det blir två lager med sten och betong - kan man gjuta alltihop direkt eller skall man göra det i två omgångar där det första lagret få härda helt innan man kör det andra lagret?

The Tor skrev:
Om det blir två lager med sten och betong - kan man gjuta alltihop direkt eller skall man göra det i två omgångar där det första lagret få härda helt innan man kör det andra lagret?
Eftersom det inte är nått bärande kan du i princip gjuta hur som helst men se till att det blir minst 5 cm tjocka lager.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.