Grund & Markarbeten
sledgas: Kloka svar båda två som jag inte tänkt på. Vi kommer troligtvis också ha ett trädäck på samma sida som tilluftskanalen. Innan vi vet vilka marknivåer vi får så känns det dumt att dra hål i kantelementen. Stort tack!
injonil: Javisst! Det jag ville få fram var att det inte kan vara större problem med hjulspår med den tunnare stenen jämfört den den som är avsedd att köras på...
svartöra: Kanske.. är det löv som kladdat ihop med tiden kanske det går, men är det rötter som vuxit in i slangen går det knappast att spola bort. Här är någon som gjorde en egen kamera att filma avloppet med: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/100942-filma-avlopp.html
chabby: Får köpa storsäck billigt på jobbet men då var det en kille som påstog att man inte kunde ha denna cement när man skulle ha värme slinger i? Finns det nån särskilld cement för det? Mvh
1957årsvilla: Ok, tack för snabbt svar! Aldrig haft liknande problem förut men jag vet att det har varit lite glapp mellan ett stuprör och dess fortsättning till röret som går ner i marken på utsidan av huset, någon meter från där putsen släppt. Får börja med att borsta bort och lägga nytt puts som föreslagits. Mvh och tack! Magnus
Mordellio: Du kanske klarar dig med att gräva en sträcka på några meter, slå sönder det gamla röret och skicka i nya plaströr inuti dom gamla rören. Gropen bör vara minst lika lång som dom nya rören så det går bra att vara där nere och jobba.
Kal-Erland: Jag färdigställer en utbyggnad som tidigare ägare gjort, just nu utvändigt med at fylla igen mot grunden. Huset är byggt på krypgrund som på grund av markens lutning blir så pass hög vid gaveln att man kan gå med böjd rygg under huset närmast gaveln. Frågan är, vad ska jag fylla igen med närmast grunden? Jag har börjat fylla en bit med matjord (med mycket sand och sten i) fram
Hus_Tomten: Hej, Hade tänkt fixa till garageuppfarten och entrén till huset och komma undan så billigt som möjligt. Har tänkt mig att fylla på med något bärlager, packa detta och sedan lägga en 5cm lager med singel ovanpå? Just nu ligger det sand 10-20cm med bergkross under. Funkar detta eller bör jag göra på något annat sätt?
pezlin: Skulle man inte kunna sätta en platonmatta eller dyl på trappan?
Huntelaar: Jag glömde bort det, har egna jobb att sköta ibland ;) Ska höra med honom imorgon om jag kommer ihåg det.
friki: Ska laga sprickor på min grund/sockel som man ser ovanför mark har källare från -56. Ska man knacka bort och laga med nåt murbruk kanske?? Nån med något förslag. har även ett ytterhörn som ska åtgärdats hur gör man det??
Oppe: Mo är enligt äldre svensk terminologi en jordart som har en partikelstorlek på 0,02-0,2 mm och ligger storleksmässigt mellan sand och mjäla. Mo indelas ibland i finmo (0,02-0,06 mm) och grovmo (0,06-0,2 mm). Finmo ingår tillsammans med mjäla i den nyare beteckningen silt, medan grovmo räknas som sand i den nyare kornstorleksskalan från SGI (Statens Geotekniska Institut), där sand och
ErikC304: Vi håller på att göra om ett utrymme till badrum och där vill vi ha golvvärme. Vi har inte kommit sä långt än, men det ska tydligen isoleras under golvvärme för att inte få problem med värmen neråt och då är planen att spräcka upp den befintliga plattan, gräva ur, lägga dräneringsskikt, isolera och gjuta ny platta. Rummet är ungefär halva den del som är utbyggd från det
Mats: man brukar säga att 10 cm är minimun under en platta men till ett dränrör så beror det väl mer på vad du ska använda det till. Sja det vara runt en platta så brukar det bli mer. Man ska ju se till att slangen/rörets överkant ligger under makademets underkant för plattan. Därmed går det minst en DM grus där sen brukar man ju kantfylla lite mot kantelementen före gjutning och ofta
storkarp: Tydligen var det över 100 mm men ändå försvann vattnet snabbt ner genom sandjorden. Dessa skyfall upplever man kanske en gång vartannat år och inte ens då blir det en katastrof. Ni som dränerar eller funderar på att göra det har ni betydligt större problem än så?
andersmc: [citat] En platta från -73 är med all säkerhet inte isolerad.
fs01anon: Hej, Jag har letat runt lite, men inte hittat frågor på precis det jag behöver. Ska bygga förråd/carport i sommar. funderar då på om vi ska ha förrådet på plintar eller gjuta en platta. förråden ska vara lätt isolerat, med möjlighet att hålla över 0-an året runt. vara 2x4 meter och ha pulpettak marken det ska stå på är hårdgjort med 0-18 och vibra-platta av grävare,
BigGitt: [citat] Minst 5.5. Men har man bra underlag, duger 40mm. Det har vi testat på andra ställen. d^_^b
Huntelaar: De gångerna vi dränerar på jobbet har vi alltid kört med alternativ två och det funkar väldigt bra.
Gruvberget: Haha! Är det betongfrossa? Undrade vad man menade med det, jag upplevde aldrig någon frossa när jag gjöt platta senast, men när regnet kom strax före stålslipningen då blev det adrenalinkick för att få på regnskydd... Mina skivor limmade jag mot varandra med 4-5 st "kluttar" och tryckte fast med 4 tum spik så att de ej rörde sig i sidled. Lite fogskum vid golvbrunnen bara. Fungerade
ErikC304: Vi har rivit ur tvättstugan i vårt hus byggt -46 och tillbyggt okänt år men troligen sent 60 eller början 70. Tillbygget är gjort i slänt vilket ger ett källarliknande utrymme, det mesta av väggarna är betonghålsten fram till där trähuset tar vid. Nu när vi rivit ur allting hittar vi inga som helst tendenser till fukt nånstans och eftersom en del av tvättstugan har varit en
kjelleben: Tack för dina förslag... ska riva bort allt. Menar du att det blir en omvänd funktion när isoleringen blir blöt... att den leder ut värme från huset istället för att behålla den? Ungefär som sådana vinkylare som finns där man har en blöt "keramikhuv" som man ställer utanpå flaskan? Har nu grävt lite mer och hittat hela och förhoppningsvis fungerande dräneringsrör som verkar
nikke: vi har en tomt som ligger ganska flackt på en åker bit med fall förbi huset, det som händer är att det trycker på uppifrån och rinner ner mot väggen dom timmarna det är som störst tryck, detta ordnar vi till nu med bättre fall o.s.v. vi har fukt längst ner mot vägg/golv regionen på den sidan som tar emot vattenmassorna.... huset är byggt -37 så jag tror inte det finns jätte
Huntelaar: Makadam under asfalt? Menar du 0-18 eller liknande? Oavsett vad som ska toppas ska det vara avrinning mot bef. brunn eller liknande så vatten ej kan samlas.
westberg21: Du menar att man skulle gjuta en betongplatta på bjälklaget? Eller ett gjutet valv som ersätter träbjälklaget? Tanken har slagit mig och jag är inte oäven att göra så. Att fuktvandringen går åt olika håll beroende på årstid bör (väl) åtminstone vara ett mindre problem med en konstruktion som tillåter fukttransport och med isoleringmaterial som kan ta upp och avge fukt..
byggarätt: Att inte gräva till frostfritt förutsätter isolering och att du håller varmt i stugan hela tiden. Annars gräv till frostfritt men isolera och sätt platon samt dränera ordentligt... Bäst
myrstack: Det hjälper givetvis ju mer v-format spår du fräser, optimalt är väl om du har 189 grader vinkel i botten på v-spåret. Mer allvarligt är det svårt att veta exakt när gränsen går då du kommer få ett golv som upplevs som "randigt". Om du har ett kraftigt värmeläckage underifrån, eller avkylning, vilket det verkar som du har risk med med tanke på den oisolerade plattan samt den
Mats: isodrän/pordeän/XXXX Finsn flera system med relativt porösa isoleringsskivor. dessa drännerar också så med dem så behöver man egentligen inte singel utanför (naturligtvis ska man ha ordentlig dränering i botten). Akternativt kan man väl sätta vanlig platton + isolering, Finns ett antal trådar om dessa ssytem här på forumet
zsimpey: isolera runt. så mycket extra är det inte. annars får du köldbryggor och ditt slit är förgäves.
corre: Köp på Jula tex, 1x vinkelslip med lägre varvtal, art: 010192 199:- 1x diamantslipskiva 125mm art: 016000 399.- samt halvmask med vettigt dammfilter. Avverkar grymt snabbt, du behöver ju inte sametslen finish. Men du bör vara utrustad med stort tålamod.