Grund & Markarbeten
chabby: Nu ringde jag firman som ska göra badrummet vattentätt och han sa att han skulle fixa nån gubbe till mig.. Det är ca 1.7m3 vi ska kärra in och vi blir totalt 6 pers med gubben från firman Vi blir 2 inne och 4 som kör kärra.. Med ränna skulle betongen kosta ca5100 med pump lite över 10 000 Nu har vi räknat med att betongbilen står ca 30 min och fyller kärrena! Dom har ju rätt bra
Maeckie: Hej, Vi byggde med LB-Hus för två år sedan. Vi valde då att gjuta ut ca 20m2 terass/uteplats i vinkeln på vårt hus. Nu har det spruckit längs kanten på ett ställe. Sprickan är ca 20 cm lång och 1 cm bred, så att figoliten i kantelementet syns. När vi hade en gubbe här från LB så sa han ungefär "Det där skulle jag inte låta vara över vintern." Så nu har jag ett par frågor jag
lindö: Det funkade alldeles utmärkt att smörja och banka ned röret. Smörjde bara runt om, juckade lite på röret så mycket jag kunde och gav det ett par kyssar uppifrån med en gummislägga. Gav sig nästan direkt å sen var det bara att slå runt om. Tog ned den drygt 10 c utan några som helst problem. Så tack för hjälpen. :)
findus42: Siffran är inte särskilt intressant. Så jag har inte haft anledning att hålla siffror på detta i beredskap. Det som är intressant är huruvida fuktigheten på lång sikt minskar eller ökar. Ökar den så spelar det egentligen inte någon roll hur fort det går. Orsaken eller symptomet måste ändå åtgärdas. Bäst är det förstås att fixa orsaken. Men går inte det så får det bli en
Ajohan: Hej! jag har gjort lite fel! Betongplattan är gjuten (gäststuga 21m², 6,2x3,4m) enligt alla konstens regler, (finns bra anvisningar på nätet map kantelement, armering och isolering), Tänkte sedan inte alls, ska mura upp lecasten (19x19x59) på 2 sidor då det blir motfyll. Har nu förstått att man ska höja plattan utom i kanten så att lecastenen får stöd mot betongkanten, jag gjöt i
fsn: Är kanske dumt att sätta en golbrunn eller spygatt. När det gått några år och du glömt eller nya ägare på huset så kan man lätt få för sig att det är ett avlopp. Spygatt ska du nog undvika vilket som då den saknar vattenlås och det finns risk för lukt av nåt slag..
Hemmakatten: Vi hade liknande förhållanden när vår sjöstuga, 40kvm, byggdes. En slänt bara 1 meter utanför plattan. men hos oss är slänten ca 1m och brant och nedanför är sjön.vi vågade inte bara bygga utan tog dit en geolog som kollade i schaktgropen och och runtom och i sjön för att se om det var berg under sjöbotten. Det slutade med att det pålades i framkant av sjöstugan (den sida som
Mats: vet inte om isodrän/pordrän skivor finns i 5 cm men annars finns ju vanlig markisolering av frigolit i 5 cm och tar man s200 så är det garanterat hård nog
Örby Villastad: Hur tänker du med att den används på ett sätt som den inte är gjord för? Plattan ligger ju ovanpå krypgrunden, och det har ju varit krypgrund (om än troligen med större djup från början) ända sedan huset byggdes. Så, kakan/plattan måste alltså ha "svävat i luften" ända från början. Detta har ju inte förändrats över tiden. Den känns också väldigt stum och har inga synliga
jostmart: Mina föräldrar ska bygga ett växthus som ansluter mot gaveln på en befintlig byggnad. De har fått ett hål grävt i marken, där grävmaskinisten återfyllt med någon form av kross, det är väldigt varierad dimension på materialet. Han som grävde är mycket erfaren och menade att det inte behöver paddas, samt att man inte behöver någon markduk någonstans. Nästa steg i bygget blir
eviljava: [citat] Om plattan har genomgående sprickor beror det snarare på sättningar i marken än på vanlig fukt. En betongplatta spricker inte p.g.a. fukt. Fukt i källaren efter en dränering? Ja, det säger inte så mycket utan att veta var fuktmätningen gjorts. Det kanske fanns uppreglade väggar där reglarna fortfarande innehåller fukt? Dräneringen kanske inte var korrekt gjord? Jag har även
eviljava: Är det varmare på vintern eller känns det varmare? Hos mig känns det varmare i källaren på vintern, men det beror på att luften är torrare där då. Temperaturen ligger dock ganska konstant. Att luftfuktigheten ökar i en källare sommartid är dock helt normalt och har ingenting med dräneringen att göra. Skulle det bero på dräneringen skulle ni uppleva källaren som fuktig även
byggarätt: Du kan skippa mattan men det måste vara tätt mot huset så sätt poodrän isodrän som avslutning så att luftspalten fungerar som den ska
Matti_75: Varför krångla till det? Använd fasadplugg istället, mycket smidigare och snabbare montage. Finns även andra tillverkare av samma typ av plugg.
Gabbe1: Det är möjligt att jag har fel, men sand borde ha förmågan att "rinna ut" lättare i håligheterna som bildas runt alla tegelstenar och väggrester, specielt om man paddar och låter det stå under allt regn i höst. Att tippa i bärlager/kross är ju oxå en ide, det är ju "självlåsande" och då kanske det inte spelar någon roll om det blir en del luftfickor kvar efter att det packats?
LilleNo: Gjutningen är klar och ytan blev riktigt bra. Eftersom jag tänker lägga garageklinkers så skrapade jag bara bort några grövre ojämnheter med rivplattan. Tråd för projektet med bilder
slacker: Skulle kapa lite stenar till stenmuren och handlade helt sonika en 180mm vinkelslip på Jula med klinga - är det däremot mycket berg som skall bort så blir det svårt och bängligt att komma åt. Men nog funkar det - Bilmaskin till berg är ingen höjdare - Tro mig.. Jag hittade en klack på mitt hus vid dräneringen - Ganska så mitt på baksidan. Valde den enkla vägen och satte det som
Mats: Jag vill inte vara taskig men ja, jag tycker tyvärr att det är en ganska dålig ide. Trä plus fukt innebär röta och det innebär i sin tur myror och andra insekter som trivs i träet
Mats: Ville bara försäkra mig om att du kände till den. Många som har försökt få plattorna att sitta ihop med fula sprickor som resultat. Att isolera längs hela huset kan ev hjälpa värmeekonomin lite men det hjälper inte mot det faktum att plattan kommer att vara siolerad en liten bit och sen oisolerad längre ut. Det är den skillnaden jag är orolig för. Att det ska röra sig med tjälen
DrKassler: Vad menas med "i ytterkant"? Varför ingen spräcksten "mitt" under plattan?
m-hallberg: Gör om mitt pannrum just nu. Grävde upp halva golvet för att lägga nytt avlopp och passade då på att lägga i ett rör till radonsugen så den skulle suga under golvet i pannrummet och från den andra delen av källaren som av den tidigare ägaren hade grävts upp och lagt singel under. Men då hade de inte rört pannrummet vilket jag gör nu. Nu har jag gjutet igen golvet och då är
cust3000: Eftersom det är lite nivåskillnader skulle jag göra enligt nedan. Princip: Slå ner 4st ströläckt el. dyl., väga in dem lodrätt, ta laseravståndsmätaren, placera ut den på en bestämd punkt höjdmässigt på en stol eller likn. skjut på varje ströläckt, markera med penna. Nu har du 4 punkter som du kan kryssmäta på. Justera, gör om procedur... (du får väl en laserpunkt med
svartöra: Värt ett försök, liksom Blocket... jag tänkte nog att folk inte vill ha småslattar men vi får väl se..
Mats: Jag kan väl tänka mig att gå något närmare men åtminstånne 20 cm ut vill jag ha drängrus eller något annat som håller undan fukten. I höjdled tycker jag att 15 cm är ett bra nått. 5 cm gräs så har man 10 kvar i luftspalt
cust3000: [citat] Jag menade naturligtvis lecakulor.... Det kanske inte var retoriskt rätt av mig men 99,9% förstår säkert ändå... Bärigheten kan jag köpa, men att det skulle skapa fuktproblem har du nog fel...
Vonz: Vi har tänkt att använda de största träden och sedan köpa lite virke av svärfar som har skog.......får fälla nu i vinter för att kunna börja bygga framåt våren! Gubben har sagt att det går åt ca 100 träd och vi har kanske 40-50 själva! Hade turen att kunna få bygglov endast 50 m från havet med en härlig utsikt eftersom byggplatsen ligger högt på naturtomt med berg under. Vi
Bruiser: Skönt med lite ryggdunkar, jag ska väl skotta fram en kamera vad det lider. Jag har väl aldrig gjutit innan egentligen, så det var ju lite kul att närma sig tekniken, oavsett hur det nu slutade så har man snappat upp lite matnyttigt på vägen. Jag orkade inte sätta mig in i alla teoretiska delar, det är ju bara ett nyfiket hobbyprojekt.
Lucioperca: Ingen mögel hittades och ingen hög fuktnivå, låg på 16 % i blindbottenbräderna och 18% på de brädor som låg i direkt kontakt med botten. Det vita på brädorna är rester av betong då de återanvände brädorna för gjutformarna. Vinden ser likadan ut.:D
Sump: Det är en golvbrunn som jag ritat den nya anslutningen till, golvbrunnen är rätt djup, så en lutning på 1 m/cm borde inte vara något problem att få till kan ju också höja golvet en aning i det tilltänkta acktankrummet. Är ju dock längst ut på stammen, dock har jag inte någon större lust att bila upp golvet närmare utgången, då golvet i rummet närmast utgången har relativt
Örby Villastad: Hej! Har en fundering på ett projekt som möjligen ligger något/några år bort, men som ändå på planeringsbordet upptar en del av min tankekraft. Mitt hus står på en liten berghäll, vilket gör att det hamnar relativt högt över gatan. Huset är ett sutteränghus byggt 1948 med delvis krypgrund och delvis bottenbjälklag direkt mot makadam. Huset är rakt igenom byggt i