Mina föräldrar ska bygga ett växthus som ansluter mot gaveln på en befintlig byggnad.
De har fått ett hål grävt i marken, där grävmaskinisten återfyllt med någon form av kross, det är väldigt varierad dimension på materialet. Han som grävde är mycket erfaren och menade att det inte behöver paddas, samt att man inte behöver någon markduk någonstans.
Nästa steg i bygget blir att göra grunden som växthuset skall stå på. Det är bestämt att en grund (inte platta) skall gjutas först, och på den skall leca-block muras för att komma upp i höjd. Metoden är vald eftersom huset som växthuset skall ansluta till är bygd på samma sätt, fast där står betonggrunden direkt på berget så att man har en källare också.
Det här är på landet utanför stadsplanerat område, så byggnadslov behövdes inte (tydligen). Ritningarna för bygget är därför lite väl "enkla" i min smak. Det är helt enkelt min mamma som har gjort dem i Photoshop! :wow:
Jag har lovat hjälpa till med bygget och undrar nu över grunden. Det finns en hel del byggmaterial i uthusen, såsom stora plywoodskivor, reglar, plankor. Detta material planerar de använda för att bygga en gjutform. Jag har sneglat på L-element av frigolit, alternativt något som jag såg på byggmax som de kallar för "Byggsystem", istället för att bygga hela gjutformen. Växthuset är lite tänkt som ett uterum också, varför jag gärna vill få lite frigolit-isolering under och utanför det som gjuts. Vill man i framtiden ha det lite varmare därinne, kan man gräva ut, och komplettera med frigolit under hela klabbet, eftersom det redan ligger under muren.
Eller skall man isolera med frigolit under allt direkt? Antagligen blir det stengolv därinne, och odlingslådor.
Hur rekomenderar ni att grunden byggs? Med hemmasnickrad gjutform, eller skall man satsa på L-element? Det är alltså inte så att en platta skall gjutas, utan snarare en mur.
Edit:
Verkar nu som att grunden skall gjutas med gjutram av frigolit 30mm istället för plywood.