Jag har läst att man kan testa hur väl dräneringen fungerar genom att sätta upp ett plastskynke mot insidan av betongväggen och tejpa tätt runt kanten. Sedan ha det i ca 2 veckor och därefter se om det är någon kondens på insidan av plasten. Nu undrar jag bara om det har någon betydelse om betongväggen redan är målad. Eller måste detta göras direkt mot betongen?

Det beror nog på om färgen som sitter där är difussionstät eller ej. Men skulle den vara tät och du har fuktproblem skulle det i sådana fall förmodligen visa sig som färg-/putssläpp på väggarna.

Upplever du källaren som fuktig idag?
Har du mätt RF under en längre tid? Ligger den över 75%
Har du färg och/eller putssläpp på väggarna?

Om du kan svara ja på någon av ovanstående frågor finns risken att du ev. har ökad fuktighet i din källare. Detta är egentligen inga problem såvida du inte använder källaren som boyta eller har trä i golv och på väggar (d.v.s. riskerar mögelpåväxt).

Det är bara på sommaren när fjärrvärmen stängs av som vi upplever det som fuktigt. Annars känns det ingenting. Vi kommer att använda det som boyta så småningom. Det är ett suterränghus så nedervåningen ligger inte mot jord på alla sidor. Huset står dessutom på berg så vi tycker inte att det borde vara så mycket problem med dräneringen. Vi har då inte sett några tendenser någonstans. Inga färgsläpp på väggarna heller.

Då har ni förmodligen inga problem med er dränering.

På sommaren är luftfuktigheten generellt sett mycket högre än övriga årstider och i svalare utrymmen (typ källare) blir då den relativa luftfuktigheten ganska hög. Jag tror alltså inte att det har så mycket med er fjärrvärme att göra, eftersom jag gissar att källaren inte är speciellt mycket varmare på vintern än på sommaren?

Man kan använda en avfuktare om man upplever att det blir för fuktigt sommartid.

Jo, varmare är det nog på vintern. Men då kan vi ju reglera värmen på elementen. På sommaren är det mellan 19 och 20 grader på nedervåningen vilket är för kallt om man ska vistas där längre stunder. Men det viktigaste för oss att ta reda på just nu är om det är dräneringen som orsakar det eller bara bristen på uppvärmning. Vi ska nämligen bygga ny altan och vill försäkra oss om att vi inte behöver dränera. Det är ju dyrt att dränera så vi vill ju inte göra det i onödan om vi inte har behov av det.

Är det varmare på vintern eller känns det varmare?

Hos mig känns det varmare i källaren på vintern, men det beror på att luften är torrare där då. Temperaturen ligger dock ganska konstant.

Att luftfuktigheten ökar i en källare sommartid är dock helt normalt och har ingenting med dräneringen att göra. Skulle det bero på dräneringen skulle ni uppleva källaren som fuktig även under andra årstider, samt att ni eventuellt även skulle ha puts-/färgsläpp.

Att gräva upp runt huset görs dock inte bara för att dränera. Ofta passar man även på att isolera på utsidan av källarväggarna, byta dagvattenledningar, avloppsrör, etc.

Hade ni inte tänkt göra något av ovanstående i närtid, kan ni ju (om ni vill vara säkra) ta dit en firma som kan inspektera dräneringsrör, etc. Det går ju t.ex. att gå ner med kamera och kontrollera skicket. Ser allt bra ut är det väl bara att bygga altanen.

En altan brukar oftast inte vara något hinder för en framtida dränering. Men det är ju naturligtvis skönare att slippa röra altanen när den väl sitter på plats. Det kan jag förstå...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.