Hej!
Vi ska bygga ut huset (med platta på mark)och vi har då varit tvungen att spräcka en del berg.
Under den del av utbyggnaden som inte står på berget har vi schaktat ner till fast mark (ca 1,5m som djupast) och sedan har vi lagt spräckmassorna i den grop som då uppstod.

Stenarna i spräckmassorna är som störst ca 0,6x0,6x0,6m enligt svensk byggstandard(?) och frågan är då hur vi nu går vidare.

En person jag diskuterat detta med menar att jag ska padda 0-65 i ett ca 0,5m tjockt lager med spräcksten, sen fylla på med ett ca 0,5m tjockt lager spräcksten igen och padda med 0-65 osv ända upp till "0" där jag sen då ska ha dränerande material, isolering osv.

En annan person tycker att jag ska ösa ner spräckmassorna i gropen för att sen padda ren 100 kross ovanpå detta (ca 200 mm) för att sen gå vidare med dränerande material, isolering osv.

Ytterligare en annan person menar att det bästa är att ösa ner spräckmassorna i gropen för att sen padda 32-65 ovanpå detta (en del trillar ju såklart ner men hålrum kommer det ju bli här och där, dock mindre än med ren 100 kross) för att sen gå vidare med dränerande material, isolering sov.

Jag vill ha mer på fötterna innan jag beställer grus!!

Bifogar bilder. En har jag ritat taffligt på där de lila strecken ska föreställa ungefärlig placering av plattan.

Mvh
/C

• IMG_6872.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6873.jpg
    Skapa konto
  • IMG_6874.jpg
    Skapa konto
Så långt bra men spräckstenen ska ligga i ytterkant sedan tar du kross 0-65 i 0,5 lager och laddar det med en bamsepadda därefter tar du kross 8 65 utan finmatrial och lägger ett rejält lager som du också paddar därefter lägger du dräneringsgrus 8 16 till nivån där du börjar med300mm EPS och varmgrund

Vad menas med "i ytterkant"?
Varför ingen spräcksten "mitt" under plattan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.