5 238 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Hur mäta ut parallella linjer i terrängen?
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Finns det något tricks man kan använda för att mäta ut två parallella (alt vinkelräta) linjer utomhus utan några svindyra mätinstrument?
I mitt fall skall jag lägga plattor parallellt med huset/en trappa vinkelrät mot, så jag har en husgrund att utgå ifrån. Linjen jag främst vill åt är ca 7 meter från huset och nivåskillnad finns vilket kan komplicera.
Laseravståndsmätare finnes om det är till någon nytta.
I mitt fall skall jag lägga plattor parallellt med huset/en trappa vinkelrät mot, så jag har en husgrund att utgå ifrån. Linjen jag främst vill åt är ca 7 meter från huset och nivåskillnad finns vilket kan komplicera.
Laseravståndsmätare finnes om det är till någon nytta.
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Något åt det hållet bör det vara, men hur kryssmäter jag då? Det förutsätter väl att punkterna jag kryssmäter skall bilda en rätvinklig rektangel?
I mitt fall är jag nöjd med att två av sidorna är parallella (parallellogram). Det vore en nackdel att tvingas hitta exakt samma sidledes punkter på husgrunden och i terrängen.
I mitt fall är jag nöjd med att två av sidorna är parallella (parallellogram). Det vore en nackdel att tvingas hitta exakt samma sidledes punkter på husgrunden och i terrängen.
Behöver det vara så exakt innan du röjt upp i terrängen?
När jag grovutsatte huset bland träd och stenar fick det bli så gott det gick. Sen ju mer träd och stenar det gick att få undan ju mer noga gick det att sätta exakt plats.
Bra tips
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/64658-kryssmaeta-grund.html
När jag grovutsatte huset bland träd och stenar fick det bli så gott det gick. Sen ju mer träd och stenar det gick att få undan ju mer noga gick det att sätta exakt plats.
Bra tips
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/64658-kryssmaeta-grund.html
Eftersom det är lite nivåskillnader skulle jag göra enligt nedan.
Princip:
Slå ner 4st ströläckt el. dyl., väga in dem lodrätt, ta laseravståndsmätaren, placera ut den på en bestämd punkt höjdmässigt på en stol eller likn. skjut på varje ströläckt, markera med penna.
Nu har du 4 punkter som du kan kryssmäta på.
Justera, gör om procedur...
(du får väl en laserpunkt med avståndsmätaren, va?)
Princip:
Slå ner 4st ströläckt el. dyl., väga in dem lodrätt, ta laseravståndsmätaren, placera ut den på en bestämd punkt höjdmässigt på en stol eller likn. skjut på varje ströläckt, markera med penna.
Nu har du 4 punkter som du kan kryssmäta på.
Justera, gör om procedur...
(du får väl en laserpunkt med avståndsmätaren, va?)
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden