Grund & Markarbeten
divander: Ska till att bygga ett förråd på ca.12 kvm. Kommer att göra det med "lekablock". Har aldrig byggt med det innan och sitter därför med lite funderingar. Vilken bredd ska man ha? Känns som 15cm skulle vara lagom. Eller kan jag ha tunnare väggar eller bör jag ha dem en storlek bredare? Ska bygga den på sandjord på Gotland. Räcker det med att gräva 30cm och fylla med singel? 30cm ned är
gromit42x: Avlopp lagt och golvet igengjutet efteråt. Nu skall väggar dit och golvet avjämnas till rätt nivå inför klinkring. Frågan är nu om jag bör mura upp väggarna först eller om jag skall börja med att flyta av golvet. Om man vill fuktisolera väggarna genom att ställa dom på papp så måste man väl börja med golvet. Eller? -h
Johnny Viking: Har hyrt em bilmaskin och ett par extra spett. Får hoppas axeln håller. :)
Byggare Sonja: Rensbrunn, definitivt. Gediget svart plaströr som jag vet ansluts till ett gult, perforerat dräneringsrör i botten. Dock sitter det inget lock på utan en anslutning till ett stuprör.
Matti_75: Tänk även på att beställa betong som tål saltet som följer med bilen in så du slipper att ytan fräts sönder.
Bj: jo jag ska flytta ner datorrummet till källaren( mitt befintliga blir barnlekrum ) då jag har inte direkt stort problem med fukt men så pass stort att jag inte kan smälla upp innerväggar där, så funderar jag på o bredspackla dom släta och om man kan göra det med nån pigment i putsen så man slipper måla på det sen! vilken typ av puts bruk ska man ha? färgen som sitter där nu är
cim97cd4: hej , Är det någon som har erfarenhet av att fasa av kantstenen själv på kommunens trottoar för att kunna bredda uppfarten ? Förr i tiden högg man av den men jag vet inte hur man hittar någon med den kunskapen i malmö idag, förslag ?
Jonte_Ponte: Hej! Återfyllt material består till mesta del av sand och småsten/grus. Jag gissar att det finns lite jord/lera i det men det är nog försumbart! Platsen för grunden är högt beläget med god avrinning. Marken under är relativt torr. Jag var där igår och justerade lite på nivån på materialet (med traktorn) innan markskivor och makadamet. Tryckte till det ytterligare med skopan och i
Mats: [citat] Skulle ha skrivit färdiga plintar och fått dit rätt smiley ;)
Mats: Det är min tolkning av det hela också. Sen råkar jag vara uppväxt i just ett "riskhus". Nu var det ju bara så att när det här området byggdes så köpte VD, arkitekt och chefssnickare varsit hus på området så iom det så vart det liksom ordentligt gjort. 20 hus med riskkonstruktion och inte en enda fuktskada :)
lillefar: Har inga grannar ;-) Läckan kan ju vara mellan pumpen och huset iofs, då märker jag ju ingen skillnad i trycket i huset förstås. Då huset står på torpargrund är det säkert länge sedan nån dränering gjordes, om det ens är gjort.
Alko: [citat] Beror ju helt på hur stor hällen är. En granne har fått bort stor sten, mindre häll, typ en meter, med egen bensindriven kobra. Jag hyrde borrpaket med generatordriven tryckluftsborr (på släp), men hann inte mycket på en dag, hällen var väl 7 meter lång, en meters bredd skulle tas hela vägen. Använde 30mm borr och kilar. Dock klart mindre än 7 kubik. Ringde istället in
collo: Har börjat en projekttråd om denna källare istället nu när projektet kommit igång. Här finns den: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/175250-projekt-vinkaellare-i-villa.html#post1343014
benox: Tja, det ser ut som jord ;) Det är byggt -76, om det kan vara till nån hjälp.
SnickarNicke: [citat] Tänker du på detta så verkar den hålla formen ganska länge med det givna trycket. Undrar hur testerna har genomförts för att få fram datat? Långtidsdeformation efter 50 år belastning: 6 kpa = 1,6% 10 kpa = 2,66% 20 kpa = 8,3% 30 kpa = 13,0% Vad har rören för kapacitet när det gäller tryck?
danlse: Hej, Ingen som har någon ide här? Hur skulle ni göra för att hitta en hantverkare med rätt erfarenhet? //Dan
AndHo: Jo, jag trodde också Munters var ett bra märke. Men som sagt, den första Homedry'n bråkade direkt o byttes ut på garanti. Den andra gick i fem år, sedan blev det samma/liknande problem att den stannande med övertemp-varning. Litade inte riktigt på den längre, ville inte satsa tusenlappar på service. Ingen garanti efter fem år heller. Borde kanske ha bråkat med Munters o krävt
chabby: Eps är det frigoliten? Har man armeringsjärn som kommer ifrån backen och upp i betongen så e ju inte det heller så bra pga med rost som förstör plattan.. Sand bildar fukt som inte är så bra heller.. Tänkte ta lite markisolering det borde ju funka fint! ?
ulfsch: Tack för svaret. Skall man ha kalkbruk eller cementbruk?
byggarätt: Sättsand som är för flytande är svår att få att sätta sig!!! Dvs grövre fraktion fungerar bättre. För fogning gäller ju finare desto bättre så 0-2 är bra fog
fredrikhemma: Hej! Tror inte att marken har sjunkit, ser inte ut så om man tittar på de andra väggarna eller om man jämför med stensättningen runt om. Vet inte varför man valt att bygga in stora stenar i ytterväggen. Kan informera att huset har putsade väggar bakom fasadtegel så det känns som att man har "laskat" på grundmuren lite för att det inte ska se knepigt ut under fasadteglet.
SnickarNicke: Jag lurar på en platta till, hoppas på fler (3-4 pers) och låta en blästrare blåsa av väggarna. Ingen verkar ha erfarenhet av dränklossen... konstigt, den har väl funnits ett tag nu?
titanium: Gissningar: Snön kan ha ökat tyngden på just de främre plintarna men det borde inte betyda att du får en snedbelastning som skulle orsaka att plintarna rör sig bakåt. Jag tror i stället att orsaken är att plintarna är för lite nedgrävda i för mjuk mark. Då kan en snedfördelning av taktyngden öka snedbelastingen på plintarna. Om dessutom plintarna är höga ovan mark kan detta
episcopus: Det finns mao inget tvång till potentialutjämning av en platta där inkommande/utgående va-anslutningar är i plast och där kommunikation med omvärlden sker genom fiber och där armeringen är 100% beröringsfri? Vi håller nämligen på och bygga och hittar ingen potentialutjämningstråd på fotona av grunden innan gjutning.
Mats: som sagt fortsätt du med 8-16 och sen kan du avsluta med en skvätt 4-8 att lägga plattorna på
byggarätt: Med leca innanför och utanför så slipper du måttnogranheter och platonmatta kan du sätta mot ett armeringsnät som fysisk uppfästning OBS välj rostfritt du vill inte ha järnsvamp i dräneringen!
LilleNo: :D Riktigt så kul ska ni inte få (inte för att jag är missunnsam), men allt grus är ännu inte på plats så det går att komma åt rören hyfsat. :P
Jobo123: haha, jobbet är fortfarande inte klart... hantverkare... Företaget räknade fel o enbart materialet kommer hamna på runt 70 000kr,,, nu ligger det plattor på marken som är paddade, en smed skulle kommit i förra veckan och byggt en ställning som jacuzzin sedan ska stå på! pris ca 7000kr Då det är risk för sättningar kommer smeden svetsa på 8st ben på en ram, dessa ben kan man höja
injonil: Man kan gå ner till 80mm, det är vanligt, men inte 50mm.