Jag ska snart riva ett hus och fylla igen källargrunden, till våren skall ett nytt hus byggas på platsen.

Min ide var att efter rivningen deponera övre halvan av källarväggarna och hela murstocken i grunden innan den täcks med 0.5-1m sand (borde leta sig ner i alla håligheter) som först paddas och sedan får "sätta sig" själv under hösten/vintern/våren, vid den nya grundläggningen nästa vår så fyller jag upp till rätt nivå med bärlager/kross.

Har ni synpunkter på denna metod?
Är någon annan fraktion bättre än sand att fylla med?

Jag tror inte sanden kommer fylla håligheterna särskilt bra med mindre än att du fixar en jordbävning på platsen.

Sprängsten och en jättestor padda,(många hundra kilo), skulle nog fungera bättre.

Det är möjligt att jag har fel, men sand borde ha förmågan att "rinna ut" lättare i håligheterna som bildas runt alla tegelstenar och väggrester, specielt om man paddar och låter det stå under allt regn i höst.

Att tippa i bärlager/kross är ju oxå en ide, det är ju "självlåsande" och då kanske det inte spelar någon roll om det blir en del luftfickor kvar efter att det packats?
Vilken fraktion skulle då vara mest lämplig att fylla första halvmetern med?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.