Egentligen behöver man inte prova rent praktiskt för få reda på om det fungerar eller inte - även om det såklart är ett spännande experiment. Allt detta går det att räkna på.

Betong är som sagt ett väldigt dåligt material när det kommer till draglast. På något sätt måste du ta hand om dragpåkänningarna som blir i underkant. Vanligtvis lägger man ju vanlig slakarmering för att lösa problemet men du kommer inte att klara de täckskikt som krävs i en så slank "planka". Täckskiktet är viktigt då betongens alkalitet gör att armeringen inte rostar. Med tiden karbonatiserar betongen utifrån. När karbonatiseringsfronten når armeringen börjar den rosta varpå volymändringen som sker då järn blir järnoxid får betongen att börja spjälka. Ju tunnare täckskikt desto kortare livslängd.

Stålfibrer är en annan möjlighet - problemet är att dessa inte får hamna i ytan då de börjar rosta. Glasfibrer fungerar inte då glaset angrips av den alkaliska miljön i betongen. Kolfiber torde fungera men frågan är om det inte blir orimligt av andra anledningar då.

Kul experiment såklart - det hade varit väldigt fint om du ville dela med dig av lite bilder. Jag arbetar yrkesmässigt med specialbetonger och gjutteknik och hjälper dig gärna med glada tillrop och tips om jag kan! :)

Skönt med lite ryggdunkar, jag ska väl skotta fram en kamera vad det lider. Jag har väl aldrig gjutit innan egentligen, så det var ju lite kul att närma sig tekniken, oavsett hur det nu slutade så har man snappat upp lite matnyttigt på vägen.

Jag orkade inte sätta mig in i alla teoretiska delar, det är ju bara ett nyfiket hobbyprojekt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.