Styrman
Styrman: Har du inte börjat gräva ännu? :)
4 svar · 2,3k läst
fantasi
fantasi: Ok då låter det inte som att pålning skulle vara något problem. Däremot har vi precis upptäckt en remsa av "prickad mark" som ligger alldeles hemskt dåligt till. Får vi inte bygga ett garage eller åtminstone en carport där så blir det nog till att strunta i tomten.
4 svar · 2,9k läst
E
Emil 77: Tack för tipset! :)
2 svar · 12,1k läst
E
2 svar · 12,1k läst
S
swebichon: Perfekt, tack för snabba svar. Angående rubriken så håller jag med om att den blev konstig. När jag skrev den var jag bara fokuserad på att hålla den kort. Moderator får gärna justera den.
4 svar · 2,2k läst
S
savio: [citat] Nja. Blir nog för avancerat och tidskrävande för mig.
9 svar · 1,7k läst
·
Matti_75
Matti_75: Ja om dom kört med exempelvis C 25/30 i betongkvalitet. Kan du få fram vilken kvalitet dom gjutit med kan jag hjälpa dig få fram ungefärlig uttorkningstid.
3 svar · 12,4k läst
M
myrstack: Isodrän/Pordrän eller liknande mot utsidan av källarväggen. Egentligen en omdränering men ev med dubbla skivor på tot 200mm för bättre isolering. Läs deras konstruktionsförslag för att se olika lösningar. Finns givetvis andra sätt att göra med men detta tycker jag ligger närmast till hand
4 svar · 1,5k läst
K
kongolasse: Hej. Tänkte lägga plattor där vi har asfalt idag. Asfalten ser ut som om den har legat där i 1000 år. Mycket om asfalten ser man inte efter som den har sjunkit ner. Jag vill lägga bya sten och då till frågan. Måste /ska man ta bort allt ner till jord och börja om från början eller går det att ta bort bara asfalten och lite till sätt sand? hur hade ni gjort? //Lars
0 svar · 914 läst
D
Den glade amatören: Plastpåsetest påbörjat. Vad man skall ha källaren till är ju en tidsfråga. Idag: Gillesstuga & arbetsrum med reglat golv, samt "råare" förvaring, tvättstuga, verkstad. Detta funkar idag - Imorgon, med växande familj kanske man vill att någon skall bo där...
5 svar · 23,0k läst
R
robelu: Tack för svaret, det verkar rimligt. Nu har det dykt upp en fråga till: Plattan ska ligga i kant med en utbyggnad på huset. Dörren är lågt placerad, så det blir bara en platta, ingen trappa. Nu visade det sig att byggarna som gjorde utbyggnaden i fjol har lagt markisolering runt, dryga metern ut. Min första plan var att gräva bort marken under och runt plattan, lägga markisolering och
2 svar · 6,0k läst
M
Mats: Krossgrus tex 0-18 blir absolut inte halt. Tippar att jag har ca 20% lutning på min infart där det är som värst. Det är mer så att man river loss lite grus med drivhjulen om man tex kommer med tungt släp efter men det är inte mellan hjul och grus det släpper
26 svar · 17,0k läst
Å
Ådala: Låter ganska likt vårat hus. Jag är mitt uppe i arbetet att säkerställa våran torpargrund från fukt. Ett digert arbete vill jag lova... Vi har tagit upp hål både inifrån (garderoben under trappen) och utifrån. Vad består grundmuren av för material?
2 svar · 2,2k läst
A
AcidSleeper: Tackar för svaren. Stor hjälp! Länk till artikeln hos GDS.se: http://gds.se/tak/led-bort-vattnet-fran-huset
5 svar · 18,6k läst
K
Krotarn: låter bättre med plastplattor, får höra efter dem in nån byggvaruhandel. Hoppas att detta löser fuktproblemt i källaren nu då, Hör av mig sen och berättar hur det gick, tack för tipsen allihopa! :)
6 svar · 4,0k läst
S
steve5432: Hej! Min gamle far bor i ett hus från 20-talet där frunden består av en slags krypgrund bestående av stenblock som är cementerade, och där ovanpå står huset. Jag vet inte vad syllen består av. Det finns ett järngaller i grunden, placerat i ett hål och cementerat på plats. Hela grunden har på utsidan "putsats" med cement. Nu efter såhär många år har två saker börjat hända 1)
0 svar · 1,7k läst
P
paddeman: Hur luktar det? På vår platta var det tjäran som luktade väldigt kemiskt.
3 svar · 4,3k läst
G
gaia: Har det regnat och snöat in i en oanvänd skorsten utan huv i 10 år så .... har du en trolig orsak till fuktskador. Skaffa en skorstenshuv, värm källare litet mer eller skaffa en avfuktare ( billigare) som håller källaren torr. Kolla också vinden! Fukten kryper långsamt in och kan inte vädras ut om man slutat använda skorsten, sänkt värmen och ventilation är lidande i en källaren
4 svar · 2,4k läst
T
TheDancingDingo: Tack för svar, det känns rimligt att så är fallet. Fick lite panik och kunde inte tänka klart när jag postade men sen lugnade jag ner mig, minskade ventilationen och lät fläktarna gå. Efter en vecka så försvann mycket av fukten men jag skall investera i en avfuktare.
2 svar · 1,8k läst
thewolf
thewolf: Brottas själv med en betongmur. Med hjälp av fyrhjuling så ligger stora delar av den ner. Nu är det stora släggan som gäller. Tanten sa häromdagen, vad dina ben ser ut! Betongen ger sig inte utan kamp, det flyger en hel del sten, varvid en del träffar mina ben =) jag ska vinna!
10 svar · 7,2k läst
C
chabby: Okey vart hitttar man sån isolering då? Nja vill nog helst inte röra dom stenarna då syllen står på dom!
3 svar · 1,7k läst
·
S
sundqjan: Tack för inlägget. Takvattnet går separat, så det är ok. Dräneringsledningarna är stela rör men lutar alltså långsamt fel på vissa sträckor. Dräneringen fungerar nog. Spolar man vatten i spolröret i en änden så kommer det ut vatten i samlingsbrunnen. På de ställen rören är helt fyllda måste vattnet antagligen stiga upp i grusbädden ovanför röret för att få flöde. Det
2 svar · 4,4k läst
P
paddeman: [citat] Vi har inte kommit vidare än .. grrr .. det var tydligen fler i trakten som behövde bråka med betong i helgen .. Aja, semestern nästa vecka är räddad i alla fall! ;) Faktum är att det blir nog en exakt likadan för mig på måndag. Makita var på rep men uthyraren sa att den slog med mer kraft. Hela 68 J ! Låt oss se vad golvet säger om det .. På tal om golv, just nu ser det ut
7 svar · 6,2k läst
H
Helioz: 8150 kallas det nätet, du har förmodligen ett 6150 vilket funkar nästan lika bra, bara att gjuta på.
3 svar · 2,4k läst
F
Frhog: Möjligt att det blir nästa steg men det är tyvärr ett större ingrepp än att dränera i mitt fall.
6 svar · 2,8k läst
·
J
JanneNevala: Njae...alltså när man anlägger runt ett hus så lägger man ett fall från huset. För att just ytvatten och sådant ska rinna bort från kåken.. Markfukten tar vanligtvis dräneringen hand om......enligt Hus AMA som är Allmänna Material och arbetsbeskrivning så är rekommenderat avstånd mellan mark och ytterpanel 30 cm.. Lägger du en plattrad närmast kåken så kan du minska avståndet
6 svar · 2,3k läst
M
Mats: Singel packar sig inte nämnvärt. En bädd på femton cm sjunker max en. tror mer det är ytan på det hela som blir mer slät. Sen vad är det för avloppsrör? Rören är ju gjorda för att ligga under grunder och då får man väl utgå från att de är gjorda för att tåla anläggningen av en grund också
11 svar · 5,7k läst
C
chabby: Vad menar du med isodrän är tveksamt? ska ju inte isolera med leca utan med isodränskivorna som läggs i 2 lager och omlott
2 svar · 5,1k läst
E
ef98dpa: Den "rejäla" altanen ska även gå utanför uterummet och runt hörnet på garaget... :)
1 svar · 1,5k läst
C
*Charlotta*: Hej! Jag skulle gärna vilja mura odlingsbäddar i leca istället för att snickra i trä som multnar om ett antal år. Nu undrar jag bara om jag skulle kunna använda 9x19 och ställa blocken på högkant? Jag hade bara tänkt mig två skift men det blir ju tryck mot sidorna när jag fyllt i jord och vattnat osv. Hur mycket klarar leca som är murat enligt konstens alla regler? Bör jag gjuta en
0 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.