Hej! jag har gjort lite fel!
Betongplattan är gjuten (gäststuga 21m², 6,2x3,4m) enligt alla konstens regler, (finns bra anvisningar på nätet map kantelement, armering och isolering),

Tänkte sedan inte alls, ska mura upp lecasten (19x19x59) på 2 sidor då det blir motfyll.
Har nu förstått att man ska höja plattan utom i kanten så att lecastenen får stöd mot betongkanten, jag gjöt i stället in kamjärn runt 12 i voten och lät dessa gå upp 300mm.

Förutsättning:
Motfyll 4 leca högt i ena hörnet med fall till 2 leca vid respektive hörn.

Har ni förslag på hur jag ska göra?
Vet att någon föreslagit 50x50 vinkeljärn+glidskikt i stället för kamjärn om man missat enligt ovan, är det den bästa metoden att rädda bygget?

För enkelhet skull vill jag gärna behålla kamjärnen,
Om jag behåller kamjärnen bör jag väl mura direkt på plattan annars finns väl risk att kondens rinner in mellan mur och leca?
Läste att det finns risk att kamjärnen trycks genom lecastenen vid lite sidokraft (kälförskjutning), hur ser ni på det?
Kan man borra typ 50mm hål i leca och fylla med betong runt kamjärnen för att minska risken för korrosion på dem samt minska risken att de skjuts genom lecastenen vid sidolast (blir lite sämre isolering, men det kvittar).

Ska man använda Bistål fzb i lecamurar eftersom täckskiktet blir dåligt (har en betongjobbare i släkten, han säger att min 30mm ovan mark, 50 under mark till kamjärnen, och då med betong och inte murbruk).

Tacksam för svar
mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.