Grund & Markarbeten
NilsT: Har just köpt ett gammalt hus pa Irland d^_^b som vi skall bygga om och utvidga och behöver lite hjälp med dräneringen. Det finns just nu inte nagon dränering alls. Huset är minst 100 ar gammalt, förmodligen äldre. Huset ligger inklämt i en bergsskreva för att komma undan vinden fran Atlanten, men trots det med en hyfsad utsikt. Precis vid ena hushörnan finns det en källa som ger bra
byggarätt: Hej dränering bygger på hur fukt vandrar och det är både ånga vatten och frysning som påverkar. Genom att få en mur under mark som bryter av fuktvandringen så tar du bort fukten. Dra dagvattnet utanför dränering och till en rensbrunn. Dräneringen drar du till en modern stenkista med markseparationsduk
eviljava: Eller så tar du dit en slamsugare, men det kommer säkert att kosta en tusing.
kickassford: ingen som har något att tillägga? jag står i valet att antingen mura igen öppningen efter fått in pannan o tankarna men helst skulle jag vilja ha en källaringång som det en gång varit. det jag är lite orolig för är hur man gör med vattenansamlingen som kommer bli. klarar den vanliga grunddräneringen att ta undan det? det kommer bara bli en svag lutning ner mot källaren jag är inte
Anders.H: Bra idé. Trodde jag var tvungen att använda samma material som innan dvs, betongblock och då är det inte lätt att såga till en passbit. Kör på leca så får vi se hur det blir. Tack för hjälpen. Anders
gromit42x: Inser att takhöjden inte blev riktigt rätt. 2.3 meter skall det vara förståss... -h
drtom: Det vore nog inte så dumt med några järn.Vilken dimension och sort är lämplig? Var får man tag på såna bäst? Man får in ett spett på många ställen, men stenarna kilar i varandra och det går inte att få dem att röra sig. Även ganska små stenbitar sitter tjurigt fast.
Matti_75: Lägg åldersbeständigplast under golvet, eller så använder du en foam som är färdig med plast under.
StineS: Hei, ny her! :) Jeg har ett lite hus som skal totalrehabiliteres. Huset har ligget på en gård hvor det har vært brukt som verksted og det er ett lag på 30-40cm med bark (ca 40kvm) som jeg må ha vekk før jeg kan fylle på med grus, legge cellplast, armering, og betong. Jeg tenker og få til dette med en sugbil, (det er så mye spidere der at jeg fikser ikke tanken på og skulle gjøre det
myrstack: För att återgå till ursprungsfrågan om det ev finns problem att dränera halva huset: Visst kan det finnas problem, sen hur troligt det är är en annan sak. Ett av dessa kan tex att huset är grundlagt för grunt eller få tjälskottsbenägen mark. Om huset hela huset idag då rör sig lite med årstider kan en dränering på ena sidan göra att rörelsen förändras. Har du källare kanske
Hemmakatten: Rättar mig själv. Det varnaturligtvis inte schaktmassor som det fylldes upp med utan liknande material som mats_o föreslog.
Villan13: Den gamla tanken är bortplockad. Det mesta av oljan har läckt ut under en inglasad altan, bredvid den del som nu rivits. Ytan är inte speciellt stor, kanske 3 m², men altangolvet är en dryg halvmeter över marken, så det har varit lite svårt att gräva ordentligt. Därav min tanke att täcka resterande jord med något för att slippa lukten av olja då man sitter på altanen. Det bästa
RogerC: MG90 kan byglas så att fläkten går konstant, men detta har jag inte gjort utan den är kopplad att endast gå när avfuktningsprocessen är igång. Känner jag på luften vid ventilen där jag kopplat våtluftslangen så är det varm och fuktig luft som kommer ut => den avfuktar för fullt!
Helioz: Ja den kan fungera om den har tillräckligt med UV-blockerare inblandat för utomhusbruk, något du bör kontakta biltema och fråga om. Blekning är inte det främsta problemet utan att epoxin i sig bryts ner av UV-stålarna vilket gör att färgen slits snabbt. Detta problemet slipper du med polyuretanfärger.
MatsTyresö: [citat] Hm, ska det verkligen forsa vatten ur DRÄNERINGSRÖREN vid regn? Spontant skulle jag känna mig rätt orolig då, det skulle ju innebära ett väldigt vattenflöde i marken runt grunden. Det är möjligen inte så att rören från takavvattningen går till samma ställe och det var det vattenflödet du såg?
Tistel: Hej Jag hittade härromdagen två hål i den gjutna grundmuren (ovan jord) där tidigare rör till oljepannan gått in. Nu vill jag sätta igen de här hålen så permanent som möjligt. Det jag har funderat på är fylla igen hålen med något cementbaserat. Därför undrar jag om: 1. Cementbaserat husfix är ett bra arbetsmaterial? 2. Lämplig teknik för att få igen de två mer eller mindre
haavard: Domkraft borde vara enklast, billigast och bäst. Fortsätter sättningarna är det bara att lyfta huset ytterligare om några år.
fsn: [citat] Att ha makadam hela vägen är inget problem men det kan vara listigt att leda bort batten som kommer uppifrån. Om det behövs beror helt på hur det ser ut. Jag har inte fyllt med specificerad makadam öht. Fyllde med mer eller mindre sorterad sprängsten, dvs en hel del 0-material. Inget tjälskjutande. Sen så har jag en plattrad närmast huset för att leda ut vatten uppiftån en
storkarp: Jag har nu genomlidit 2 extrema skyfall och fick därmed testat mitt infiltrationsprojekt. Trots extrema regnmängder så infiltrerades allt vatten ut ur dräneringsröret till makadamet och sedan ut i marken. Skulle det någon gång bli extrema regnmängder som 200 mm på en timme så kanske det skulle sköljas genom systemet och ut i markytan vid mynningen. 5 meter dränrör lagd i sandjord kan
marikard: hornbach har optiweb mattan och alla de andra grejorna ge-ab har
Lindhult: Nu handlade det ju inte om hur jag har det utan att jag skulle försöka ge TS ett alternativ till. Det är inte lätt att bestämma hur man ska göra. Det finns 10 lösningar på alla problem. Oftast måste du välja en lösning eftersom du inte har råd att skaffa trippelredundans. Jag tackar för kommentarer och ber att få återkomma när jag upplever att jag behöver hjälp att lösa mina
kimpo: En nålfiltsmatta då? Den släpper igenom fukten och det finns schyssta sådana, nu för tiden.
phl: Så där ja, nu kan vi stänga min egen tråd :) Timret är i själva verket virke från gjutformarna till sulan. Dock väldigt välbevarat sådant...
alen: Jag och mina grannar skall bygga en liten bastu (15m2) invid en sjö. Den skall stå på plintar på stranden, och det kommer tidvis vara vatten under hela byggnaden. Botten är ett tunt lager matjord och sedan blålera (västkusten såklart!). Avstånd ner till berget är okänt, troligen upp till 4-5 meter. Min fråga är om det behövs pålas ner i leran, och sedan gjuta plintar på pålarna,
Yessian: Hej, Har en kompis som köpt ett hus, som från början varit ett torp. Givtvis byggt i trä och en övervåning med snedtag har lagts till. Problemet är inte övervåningen, utan en utbyggnad på markplan som består av en extra ingång till huset, toaett, källare och ett utyrymme för frys och livsmedel. Utbyggnaden är gjord i ren betong och har ingen som helst isolering. På vintern är det
chabby: Okey! Får gå över med tumstocken imorn Men hur långt inn kan den vara utan att det kan hända någe?
Bodil Victoria: Tack snälla!