Mikael_L
Mikael_L: Du ger oss inte tillräckligt med information för att kunna svara på frågan. (Och även med mer info skulle jag ändå inte kunna svara något bättre .. ;)) Saker som saknas är linjelast, ev punktlaster, undergrundens bärförmåga, antagligen lite mer också. Men jag kan väl säga såhär, med bra och stabil mark under och ett "normalt" garage i trä skulle jag själv nöja mig med 4
1 svar · 6,2k läst
mickearos
mickearos: Tack alla.
5 svar · 7,4k läst
·
M
Malmgren: Ok. Så poängen med gruslagret är bara att det ska vara en stadig grund för själva fundamentet att stå på? Har för mig att jag såg någon annan beskrivning någonstans som gick ut på att man skulle ha i betong i botten av hålet innan man ställde dit pappröret, antar att det skulle ha ungefär samma funktion som gruslagret i denna beskrivning då? /Daniel
2 svar · 7,8k läst
N
norrbottenstorpet: Den här produkten ser snarlik ut på bilderna att döma http://www.dinbyggare.se/marmocit/
5 svar · 7,0k läst
·
P
pl259: Hej! Har börjat riva i min krypgrund efter att ha bott i huset ca 20 år, under den tiden har vi haft vatten stående i grunden rejält minst 3ggr vid extremt väder. Ingen dränering, marken består av pinnmo och en del lerjord och hällen ligger någonstans runt en knapp meter. Lerjord även i krypgrunden. Kör med avfuktare nu och har täckt marken med plast och tätat ventilerna så
0 svar · 1,5k läst
F
fsn: Det kommer att funka utmärkt. Trä på det antal byglar du skall ha på järnen och naja ytterändarna och eventuellt någon/några längs vägen så det blir stadigt. Du kan växla lutning vänster/höger på byglarna så funkar det bra. Bara du har koll på höjden så är det inga problem. Håller fö med sixten88 men har du redan byglarna så finns det ingen anledning att inte använda dom.
2 svar · 1,4k läst
M
Mats: Det ska vara helt rent berg där man gjuter så man får ordentligt fäste. Resten av ytan behöver inte rengöras för gjutningens skull men det kan ju vara aktuellt ändå för att hålla fukt borta osv. Det viktiga är ju att man inte lägger större belstning på skon än vad den är gjord för. Har man då ett tyngre hus får man helt enkelt skaffa kraftigare skor eller sätta dem tätare
21 svar · 17,8k läst
Alpha
Alpha: Funderar på om man kan bygga nån form av minihus ute för en avfuktare till en torpargrund då plats ej finns inne? Dvs om man utnyttjar en grundventil och täpper för resten samt ordnar ev. dränering från själva avfuktaren.
33 svar · 9,3k läst
B
BigGitt: 24% är mycket. Men ligger luften på över 80% under längre tid, kommer trä att bli fuktigare! Det är normalt utan åtgärder! Dvs utan värme, folie eller avfuktare. För att gpra det hela bättre, skulle du behöva konventera om grunden till krypgrund tt.ex! Det står mycket om detta på forumet.
4 svar · 1,2k läst
Wisentdual
Wisentdual: Jag ska göra samma sak och det blir duk, paddad 0-32 och typ 3-5 cm 8-16 överst. Mer topplager kommer bara bli ojämnt av hjulen! Sent from my X10i using Tapatalk
4 svar · 4,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det hade varit bättre att ha en 10-15 cm dränerande makadam under - ja. (Men för att denna ska göra nytta måste även dräneringen runt huset vara minst lika lågt belägen och fungera.) Det hade varit bättre med det dubbla eller ännu hellre 3ggr så tjock isolering - ja. Nu hade du alltså inte riktigt dessa alternativ möjliga i din situation. Sen ska väl egentligen inte plasten ligga
5 svar · 3,5k läst
parper
parper: Jag får tacka för alla bra tips! Får se när jag kan hitta orsaken(rna). =) /P
12 svar · 9,7k läst
·
S
sledgas: Javisst, det låter ihåligt, eller snarare mer som att det blir lite resonans, överallt. Då är jag lugn :) Tack för svaret!
4 svar · 3,0k läst
H
hempularen: jag tror du skall kosta på dig att få plattan besiktigad innan du betalar något till den firman. och försök kolla själv lite innan gjutningen. En klassiker är att något eller flera rör ligger fel så att ex. golvvärmefördelare hamnar en bra bit ut i ett rum istället för i en vägg eller liknande, eller ett toa avlopp som kommer upp 20-30 cm framför den tänkta väggen. Det verkar ju
7 svar · 2,4k läst
·
Matti_75
Matti_75: Betongbilen roterar för att inte betongen skall separeras under transport. Förr när man körde med såkallade baljbilar så sjönk stenarna till botten och vattnet flöt upp, med roterbil slipper man det. Betong brinner fast den roteras, därför kan man inte transportera den för långa sträckor speciellt om det är varmt.
7 svar · 2,5k läst
M
Mats: Hej Använd gärna rapportera kanppen när du ser något som du tycker verkar skumt med ett inlägg. Det hjälper oss moderatorer då vi får en signal om att det är ett inlägg vi behöcer titta närmare på. På så sätt kan vi tillsammans snabbare få bort oönskade inlägg från forumet Mvh Mats Moderator
6 svar · 2,8k läst
K
kimtommy: det brukar gå ihop med avloppet, ev dagvatten men det ligger väl oftast högre, det finns massor med olika muffar att köpa för att koppla ihop plaströr med annat. Har du nån brunn? isåfall kanske du kan se djupet på bef dränering där innan du börjar gräva, så du inte börjar i fel ände på huset så att säga.
1 svar · 1,8k läst
C
corre: Hyr kompressor med bergborr på Cramo, dom har kilar också. 32mm rekomenderas, minst 3 kilar. Sen bereder du dig på en helg med borrande och knackande. bild på kil http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/126237-vart-hitta-spraeckkilar-till-bra-pris.html#6
3 svar · 2,4k läst
AnneFi
AnneFi: Tack för tipset. Har en avfuktare i tvättstugan som håller 55% töms en gång om dagen/ var annan dag. 4 liters behållare tror jag eller 3,5. Kanske ska köpa en till och sätta i datorummet. Den kommer nog inte gå så mycket med tanke på att jag inte hänger tvätt där. Alternativt köpa torrbollar.
7 svar · 9,1k läst
Å
Ådala: De som har slambilar brukar kunna koppla om och även köra torrsugning. Kolla med dom.
2 svar · 3,4k läst
H
Henrix1: Tack för detta! Höstens utmaning klar...
5 svar · 1,4k läst
B
byggarätt: Nej ventilationen och värmen avgör hur huset upplevs
1 svar · 1,4k läst
E
Ekkan: Ja det kan absolut vara så att dom bara är anslutna till kistor, ja det är samma sida som pölen ligger på. Men det ligger ingen stenkista på den sidan, det är jag helt säker på med tanke på var stuprören går ner. Däremot är det ett stuprör där som inte är anslutet till något. Ska förflytta utloppet på det röret och se om det påverkar fukten. Tack för tipsen.
8 svar · 5,3k läst
Locke
Locke: Haha, ja men folk gör så jäkla mycket dumt. Det fina med en betongbyggnad är ju att den klarar några hårda år med fukt och kyla. Ordnar du till det nu blir det kanske jättebra!
3 svar · 1,0k läst
R
Raukas: Efter utgrävning hittade vi befintlig dräneringsrör som låg för högt. Har gjutit en ränna under den planerade tillbyggnaden som jag dragit en nytt drän rör i och anslutit till det bef röret. isodrän och duk med makadam mot källarväggen. Har för säkerhetsskull stuckit ner ett rör till botten (under den nya rännan) för att ev kunna pumpa ur vatten som kan "läcka" ner genom
1 svar · 3,8k läst
·
A
a_o: Ok, jag förstår.. tack så länge, skall fundera lite.
4 svar · 1,7k läst
A
Auspuff: Snackade med en vän som gjort lite dräneringar, han undrade varför jag ville ha en mur och det var för att en försäkringsgubbe pratade om det jag antog att han visste vad han pratade om. Så nu blir det bara en enkel stenkista istället, mycket billigare, mycket enklare! Tur man har ett grustag runt hörnet och känner dem som äger det samt rattar hjullastar (9m3 skopa) :-D
4 svar · 1,8k läst
A
AndBygg: Ngn som kan ge mig några tips?
1 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.