Hej!

Ska bygga förråd på 100 kvadrat (7x14 meter). Längs ena långsidan är det en slänt. Vi har schaktat 0,5 m djupt och flyttat fyllnadsmassorna till slänten. Han som grävde säger att det är kompakt under där vi ska göra plattan.

Nu har jag haft besök av en kille som gör plattor och han säger att plattan kommer spricka eftersom vi lagt schaktmassorna i slänten. Det enda som håller enligt hans mening är att bygga upp hela slänten med stenkross. Då skulle jag alltså behöva ta bort hela slänten igen och återfylla med stenkross. Det blir väldigt många lastbilar bort och bra mycket dyrare än jag vad jag tänkt mig. Hans motivering är att jordmassorna kommer sjunka och erodera.

En granne säger att det räcker att slänten ligger över vintern, de största sättningarna sker under vinterhalvåret. Kan det stämma eller behövs tio år i så fall?

Se bifogad bild med ungefärliga mått.

Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag ta hit någon geolog eller kanske någon ytterligare entreprenör som gör plattor?

Greger

• slänt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den killen som säger att du inte kan göra så där har helt rätt..det normala förfarandet när man grundlägger någonting är schakt ner till orörd jord sedan lägger man stenkross och packar det.
När man gräver upp massor så jäser dom 1,6 gånger och den volymen sätter sig i slänter kan du få andra sättningar.
Det man skulle kunna göra är att fråga någon som kan påla samt om man sätter upp en stödmur det beror vad du har i botten för finns det berg så är pålning till fast berg det bästa.
14 meter det är rätt långt så det blir rejält maktryck.

Det beror på matrialet men är det av hyffsad kvalitet så visst kan man packa det och bygga ovanpå. När det gäller en slänt så gäller det också att den inte lutar för mycket.

Nu har jag varit ute och kontrollmätt. Från den tänkta plattan har jag två meter som är den gamla orörda slänten (där det står 1 meter horisontellt i skissen ovan). Så pass långt utanför plattan är det alltså (ganska) orörd mark. Sedan kommer den nya slänten och den är ungefär en meter plan mark innan det börjar slutta. Jag ska ju alltså inte lägga plattan precis vid slänten utan minst tre meter ifrån. Vad tror ni om det då?

Mikael_L
Utan att vara någon expert (så därför borde jag kanske hålla tyst! :x) så tycker jag att ifall det finns befintlig orörd slänt en bit utanför själva grundplattan borde det väl räcka ... Och fylle bortanför denna ska alltså inte påverka ...

Förövrigt, en slänt nära huset ska ha en viss maximilutning, så erosion och jordras undviks nära grunden, jag kommer inte ihåg vad tumregeln var nu, kanske 1:2 eller tom 1:4 ...

Du har alltså en meter orörd mark utanför ytterknat på blivande platta och sen ytterligare stödmassor utanför detta.

Nu är jag glad amatör men jag skulle bygga på det om inte slänten är för brant

Mikael_L
Ja jag säger också som mats, både att jag är amatör och skulle glatt bygga (pga den orörda marken närmast)

Hemmakatten
Vi hade liknande förhållanden när vår sjöstuga, 40kvm, byggdes. En slänt bara 1 meter utanför plattan. men hos oss är slänten ca 1m och brant och nedanför är sjön.vi vågade inte bara bygga utan tog dit en geolog som kollade i schaktgropen och och runtom och i sjön för att se om det var berg under sjöbotten. Det slutade med att det pålades i framkant av sjöstugan (den sida som är motsjön).

Jag hade inte sovit gott om vi inte hade tagit ut geologen. Dessutom kostade vår sjöstuga alldeles för mycket pengar för att man skulle vilja chansa. Jag antar att ditt förråd också kommer att kosta en slant och att ta ut en geolog kostar inte så många tusenlappar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.