3 775 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Gjuta på fredag! Några frågor
Ska gjuta Badrumet på fredag och får en betongbil runt 10 tiden.. vi kommer köra in med skottkärror då rännan inte kunde ta sig in.
Nu undrar jag vad
*när börjar man vattna?
* ´När skrapar man fallet runt brunn? <lltså hur lång tid brukar det ta (Plattan är ca 10cm)
*Få Rätt höjd på plattan Jag har en Rotations laser men är det enklare att dra av plattan med hjälp aavv regel?
Nu undrar jag vad
*när börjar man vattna?
* ´När skrapar man fallet runt brunn? <lltså hur lång tid brukar det ta (Plattan är ca 10cm)
*Få Rätt höjd på plattan Jag har en Rotations laser men är det enklare att dra av plattan med hjälp aavv regel?
Och vad behövs för verktyg?chabby skrev:Ska gjuta Badrumet på fredag och får en betongbil runt 10 tiden.. vi kommer köra in med skottkärror då rännan inte kunde ta sig in.
Nu undrar jag vad
*när börjar man vattna?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 306 inlägg
Efter ha gjutit en platta skulle jag göra på följande sätt:
Fyll lite på mitten så inte plattorna får betong från kanten och flyter upp.
Börja med kanterna och vibrera ner.
Fyll hela plattan och vibrera.
Jämna till med krattan så du ligger ca 0,5-1cm över slutnivån.
Justera till fallet vid golvbrunnen.
Sloda av eller dra av med regeln.
Vattan lite förskitigt efter en 2-3h.
Riv/jämna av gjutskägg mm efter ca 4-5h (när du kan gå på den) Är du osäker på bärigheten kan 2st 10cm tjocka frigolitskivor vara bra att ligga på.
(Jag borstade min platta med en piasava och rätt mycket vatten efter ca 4h och det ger ungefär samma effekt som att riva den. Ger helt bra underlag för att lägga klinker på säger plattsättarna.
Vattna ordentligt eller se till att den är fuktig och täck med en presenning.
Vattna i 2-3 dygn.
Sloda, vibrator, spade, kratta och gärna en mottagare till lasern på pinne med platta. Murslev är inte heller helt fel.
Detta är mina erfarenheter, finns säkert mycket som man kan gör annorlunda och som någon tycker är helt galet.
Har du golvvärmrör, glöm inte att fylla dem med vatten innan du gjuter! Det är rätt mycket luft i dem som ger lyft och kan sabba hela jobbet.
Fyll lite på mitten så inte plattorna får betong från kanten och flyter upp.
Börja med kanterna och vibrera ner.
Fyll hela plattan och vibrera.
Jämna till med krattan så du ligger ca 0,5-1cm över slutnivån.
Justera till fallet vid golvbrunnen.
Sloda av eller dra av med regeln.
Vattan lite förskitigt efter en 2-3h.
Riv/jämna av gjutskägg mm efter ca 4-5h (när du kan gå på den) Är du osäker på bärigheten kan 2st 10cm tjocka frigolitskivor vara bra att ligga på.
(Jag borstade min platta med en piasava och rätt mycket vatten efter ca 4h och det ger ungefär samma effekt som att riva den. Ger helt bra underlag för att lägga klinker på säger plattsättarna.
Vattna ordentligt eller se till att den är fuktig och täck med en presenning.
Vattna i 2-3 dygn.
Sloda, vibrator, spade, kratta och gärna en mottagare till lasern på pinne med platta. Murslev är inte heller helt fel.
Detta är mina erfarenheter, finns säkert mycket som man kan gör annorlunda och som någon tycker är helt galet.
Har du golvvärmrör, glöm inte att fylla dem med vatten innan du gjuter! Det är rätt mycket luft i dem som ger lyft och kan sabba hela jobbet.
Jag har rotationnslaser med mottagare och laserplattan ska jag ringa och fixa..
Ska jag börja med att fylla upp mitt i rummet ? eller hur menar du?
näär man justerar fallet vid golvbrunnen gör man det både när betongen är blöt och när den är lite hårdare?
Ska jag börja med att fylla upp mitt i rummet ? eller hur menar du?
näär man justerar fallet vid golvbrunnen gör man det både när betongen är blöt och när den är lite hårdare?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 306 inlägg
Pinne för mottagaren gjorde jag med en bit parkett som var över, ca A4 storlek och en pinne. En beslags-vinkel på pinnen i lagom höjd som mottagaren sitter på med magneter.
Fyll inte hela i mitten, bara en kärra eller så. Detta för att du skall få lite tyngd på skivorna mitt på.
Det är inget som säger när man skall justera fallet, det beror lite på hur lättflytande betong du har och ex om du kan komma åt plattan från alla kanter osv. När jag gjorde garageplattan så skulle jag ha börjat med området runt brunnen, det är knöligt att försöka skotta fram brunnen under en hög med betong och man vill inte plaska på det man redan fått jämt och fint.
När ni skall kärra, tänk på att betong väger ca 250kg/100l.
Fyll inte hela i mitten, bara en kärra eller så. Detta för att du skall få lite tyngd på skivorna mitt på.
Det är inget som säger när man skall justera fallet, det beror lite på hur lättflytande betong du har och ex om du kan komma åt plattan från alla kanter osv. När jag gjorde garageplattan så skulle jag ha börjat med området runt brunnen, det är knöligt att försöka skotta fram brunnen under en hög med betong och man vill inte plaska på det man redan fått jämt och fint.
När ni skall kärra, tänk på att betong väger ca 250kg/100l.
Okey!
Den gammla plattan har jag bilat bort! Så det är urgräft och bytt avlopp, fyllnad och isolering.. 1 golbbrunn, 16m2
Har aldrig gjutit förut men har inte tummen mitt i klarar man detta eller ska man ta in nån kille?
Den gammla plattan har jag bilat bort! Så det är urgräft och bytt avlopp, fyllnad och isolering.. 1 golbbrunn, 16m2
Har aldrig gjutit förut men har inte tummen mitt i klarar man detta eller ska man ta in nån kille?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 306 inlägg
När ni också skall kärra så skulle jag se till att vara en 4pers, 2 som kärrar och 2 som lägger ut. Det är klart bättre att vara för många! Vi var 3st och då la bilen ut med ränna och alla var vi sysselsatta på något sätt.
Du behöver inte vara så orolig, jag hade aldrig heller gjutit några större saker före mitt garage och det går bra om man är förberedd och har läst på. (Byggahus.se:s forum är bra!
)
Du behöver inte vara så orolig, jag hade aldrig heller gjutit några större saker före mitt garage och det går bra om man är förberedd och har läst på. (Byggahus.se:s forum är bra!
Hupps, 16 kvm .... :x
Säker på att skottkärra detta? det måste ju vara 1,5 - 2 m3 = 3-4 ton ...
Kan du inte pumpa betong med slang? Kollat vad det kostar extra?

Du klarar nog det själv. Du löper ingen risk att någon betongform spricker och ger sig, för det är väl befintlig grundmur du gjuter mot.
Lite betong först på cellplastskivorna så dom hålls ner ordentligt, sen fylla runt kanterna på skivan.
Ja betongytan kan ju vara svår att få till perfekt för en amatör, men lite beroende på vad man ska göra så behövs det ju inte perfekt yta, utan bara plant. Sätter man klinker eller annat golv gör det ju inget att ytan är lite grov.
Säker på att skottkärra detta? det måste ju vara 1,5 - 2 m3 = 3-4 ton ...
Kan du inte pumpa betong med slang? Kollat vad det kostar extra?

Du klarar nog det själv. Du löper ingen risk att någon betongform spricker och ger sig, för det är väl befintlig grundmur du gjuter mot.
Lite betong först på cellplastskivorna så dom hålls ner ordentligt, sen fylla runt kanterna på skivan.
Ja betongytan kan ju vara svår att få till perfekt för en amatör, men lite beroende på vad man ska göra så behövs det ju inte perfekt yta, utan bara plant. Sätter man klinker eller annat golv gör det ju inget att ytan är lite grov.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 306 inlägg
Glömde säga. Är du rädd om väggarna skulle jag rekommendera plast minst 1m upp. Det skvätter och far rätt mycket när man håller på och slabbar!
Nu ringde jag firman som ska göra badrummet vattentätt och han sa att han skulle fixa nån gubbe till mig.. Det är ca 1.7m3 vi ska kärra in och vi blir totalt 6 pers med gubben från firman Vi blir 2 inne och 4 som kör kärra.. Med ränna skulle betongen kosta ca5100 med pump lite över 10 000 Nu har vi räknat med att betongbilen står ca 30 min och fyller kärrena! Dom har ju rätt bra timmpenning 20 kr i minuten och då har jag ändå Rabatt från jobbet!
kommer även ha 6 kärror så bilen kan fylla hela tiden!
Har använt mig av Isodrän så jag har ju Markduk överst så betongen lär ju inte komma ner i springer ändå? Måste man sätta ihop skiverna med PlastHullingar?
kommer även ha 6 kärror så bilen kan fylla hela tiden!
Har använt mig av Isodrän så jag har ju Markduk överst så betongen lär ju inte komma ner i springer ändå? Måste man sätta ihop skiverna med PlastHullingar?
Redigerat:
Klicka här för att svara