O
orvar3: Hej! Jag bor i ett enplanshus med källare från 60-talet och jag skall renovera källartrappan (under mark) pga förskjutningar i muren till trappan. Jag har ett par frågor gällande detta som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Jag har grävt upp runt trappan och kommer att putsa betonghålstenen utvändigt dvs del som kommer att vara under mark. Vilket bruk skall jag välja. Är det
0 svar · 2,0k läst
Husplaner
Husplaner: Då har jag fått svar! På egen hand... Det är något som markentreprenören borde undvikit... Kostar några hundralappar att få höjt nu... Så tänk på det vid besiktningen av ert hus. Så var det med den saken.
1 svar · 3,1k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: Tack för svar! Då ser jag till att få tag på icke tunnväggiga och lite kralliga rör då. Är det de orange som saknar UV skydd då? För ett rör som jag har sedan tidigare är helt mjölkigt i ytan som varit exponerad för solen. Mvh
7 svar · 6,7k läst
B
brumbjorn: Ja, det är en murare i första hand. Det kluriga med att laga fogar är att få samma färg på de nya fogarna och stenarna som de gamla. Kolla om det finns några originalstenar sparade någonstans. Lycka till. Jag kan inte bedöma hur svårt detta är för en murare, eller om det krävs någon särskilt skicklig.
6 svar · 3,1k läst
K
karlbent: Ja en halv oktagon. Höjden är 90 cm från det gamla vilplanet och bredden från sida till sida kan variera, men ca 3,40 var den gamla trappan. Den nya borde bli något kortare ca 2,90. Den kan sträcka sig som längst 1,50 utåt om man tänker sig rakt framifrån. Hoppas detta kan vara till någon idé. karlbent
4 svar · 1,6k läst
P
Pumba: Då får det helt enkelt bli så att jag sätter dit distanserna, jag har ju dem likväl liggande. Om jag jämför med mina grannars garage så är nog mitt tämligen välgjort, det verkar som många husleverantörer slarvar när det kommer till garaget, min husleverantör tyckte jag överdrev när jag hade 20cm cellplast i plattan Grannens garage tog de 10cm cellplast och sen la de en
2 svar · 2,3k läst
S
Snowball: Hej! Jag tänkte gjuta en platta under min farstu som idag står på plintar, anledningen till det är att jag ska installera en avfuktare som ska avfukta min torpargrund. Det enda stället avfuktaren kan stå på är just under farstun, kruxet är att just farstun står på plintar. Min tanke var att gjuta en platta under farstun och sedan mura upp med Lecablock så det blir tätt. Eftersom jag
0 svar · 1,7k läst
B
Byggagarage: För ett antal år sedan var vi runt på ett flertal ställen och bytte ut kassetter där plasten hade vittrat och säckat ihop. Tror alla eller de flesta på marknaden idag är bra, men jag hade inte köpt något fabrikat/modell som inte är beprövat för säkerhets skull.
4 svar · 10,3k läst
·
S
Seglarvännen: Vi har också problem med mycket fukt i krypgrunden, se mitt svar i denna tråd, där finns lite tips och beskrivningar på vad man kan göra http://www.byggahus.se/forum/ventilation/214130-nagon-som-kan-tipsa-om-tradlos-fuktmatare.html
18 svar · 7,7k läst
·
fantasi
fantasi: Aha ok, tack för snabbt svar
2 svar · 933 läst
T
thejonas: Det är ju poröst under på sina ställen men det finns ingen fukt i det som är över källaren. Men är det inte bättre att ha rena betonggolv? Ta bort det gamla trägolvet som ligger på nu med andra ord samt ta bort de väggar som finns? Avfuktare?
2 svar · 1,9k läst
·
L
larsson r: Fyll upp med så täta massor som möjligt , vill du dränera gräsmattan så gör det med ytdräneringar o inte med husdräneringen , sen e det ju inte mycket till luftspalt som platonmattan ger
10 svar · 3,3k läst
H
HansRoland: Frågan är ju om det går att lita på delade element i en grund eller om det är bättre med en helgjuten balk runt om? Det måste vara fler än jag som tvivlar på bärigheten bl.a. finns det på forumet om ett bygge i Umeå som inte funkade med Smålandsvillan.
1 svar · 1,2k läst
P
peppen: Står mitt i ett husköp. Besiktningsmannen tyckte att vi skulle ta prover på bjälkarna i krypgrunden efter som han hittat rötskador på 3 av 5 som han kom åt att undersöka. Proverna vill han skicka på analys. Problemet är att det är mellan 10-30 cm djupt i krypgrunden så det är inte krypbart mer än till en liten del. Det finns vissa gamla gångar men rör och block blockerar delvis
0 svar · 1,0k läst
P
pbengtsson: Plintarna håller om blandningen är rätt gjord, men det som oroar är att du ger dig på en ganska avancerad utbyggnad och har slarvat så mycket redan från början. Du säger 5x3m, detta kan inte stämma, på bilden antar jag att du har 60cc och då får jag inte ihop det till dessa mått. Du får ut och ta ett antal bilder till, speciellt mot befintlig byggnad samt förklara mer kring hur du
13 svar · 5,5k läst
·
P
Pumba: Har idag gjort armeringen, det blir 4st 10or, gick åt färre än jag trodde och hade därmed några över när jag gjort 3 varv. Borde ju hålla hyfsat.
2 svar · 3,5k läst
N
norrbottenstorpet: Är det en krypgrund, då kan det vara ett rasskydd som ska hindra de utvändiga jordmassorna att rasa in under huset. I lite äldre krypgrunder var det inte ovanligt med skivor av mazonite-liknande material, som självklart inte höll hur länge som helst. Är de slut får man gräva upp och byta ut. Numera sätts glasfiberskivor. Annars kanske det kan vara någon form av gammal grundtätning
1 svar · 1,2k läst
·
Y
Yrrol: Har nu byggt ett fäste jag kommer montera med två skruv upptill pelaren och lyfta kalaset där. Sen blir det ett litet försök att dra plinten men anar att den får vara som den är bara att jag gjuter på extra och formar om den.. En annan spekulerade att om jag nu saknar dränering, och lägger singel runt så blir det att jag skapas bassänger runt plint vilket inte är bra sen när det
2 svar · 1,2k läst
·
L
largab: Mmm, correct. Allt är bara korrekta gissningar.
8 svar · 4,3k läst
dannedd
dannedd: [citat] Men det är ju just därför jag gör detta... plattorna lutar någon grad, sedan ska jag fylla på med toppdress ungefär upp till mitten på plattan med ett lut bort från huset så marken absorberar vattnet. Tidigare har det varit rabatter (och betong under gräset!!!) längst med huset och ett svagt fall mot huset. angående värmeförlusten är jag tveksam med över 30cm tjocka
4 svar · 2,0k läst
·
C
Chrisso: Hej igen! Jag är lite lat och istället för att skriva massa länkar jag till en annan geounderaökning som jag vet har väldigt bra förklarande sidor! Hör av dig igen om du undrar över något. http://www.pomonabacken.se/geoteknik.pdf
3 svar · 1,6k läst
J
Jovial: Har spolat i alla golvbrunnar i källaren nu, men det kommer inte ut något vatten ur rör nummer 1. Rör nummer 1 kanske kan vara ett gammalt avloppsrör? Golvbrunnen i pannrummet ligger lika långt ifrån husväggen som röret kommer ut. Det nuvarande avloppet har jag inte stött på, det ligger djupare än vad vi grävt (har grävt ner till sulans botten). Nummer 4 & 5 är dränering, skulle
4 svar · 1,3k läst
P
Patrik_N: [citat] Jo, det står på att göra listan. Tack för påminnelsen
7 svar · 845 läst
·
TorpAnders
TorpAnders: Kolla hos dinbyggare. Det finns en eller två rätt utförliga artiklar om detta i Gård och Torp men jag kommer inte ihåg i vilket nummer
1 svar · 689 läst
F
fredsknekt: Rasskiva, är där du ser vart jag har takplåt efter husgrundenfast det är nu skivor i glasfiber från Beijers. Hehe japp spaden blev vass till slut.
14 svar · 13,8k läst
·
M
MUSS: Jag bor i norraste Sverige, tror frostfritt djup är 220 eller 240cm här. Har en gammal carport och ett förråd som står på plintar, av det jag sett är de mellan 70-100cm djupa med ett lager cellplast 50mm ca en meter runt byggnaderna. De har stått där 15-20 år utan bekymmer, det jag byggt till har jag borrat/grävt så djupt jag kommit, 120-140cm med samma isolering runtom och har inte
3 svar · 5,8k läst
D
Danne_83: Lyckades hyra en plats i småbåtshamnen som ligger 100m bort så det blev bättre och billigare :)
20 svar · 12,5k läst
·
O
oskee: Exakt det är det nygjutna som är problemet.
4 svar · 1,4k läst
·
S
swebichon: Jag använder 0-16 som bärlager sen sätter jag plattorna i 2-5. Undvik sand eller stenmjöl som sättlager. 2-5 är mycket mer lättjobbat och sen rår inte myrorna på det heller.
9 svar · 20,0k läst
S
smurfen72: Det kommer inte hålla och att lägga mattan efteråt blir inget bra heller men en betong bil med lång ränna funkar bra.
12 svar · 5,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.