3 275 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Dränering av källare, lerjord.
Hej!
Satt här och funderade lite.
Jag bor i ett gammalt hus med källare i lerjord, kollar jag ner i brunnen så har jag vatten nivån 2 meter från gräsmattekanten ner i brunn, det är ganska surt i marken alltså.
Jag har tänkt att isolera källarväggen och har tidigare förstått att jag kan montera platonmatta på källarväggen och sen nån form av eps utanpå och sen singel en bit ut.
Är det någon som vet hur jag bör genomföra detta? Tänkte göra en prisberäkning så jag har klart för mig vad detta kommer att kosta. Skulle även vara intressant att veta om någon gjort detta och vad ni har för erfarenhet av det.
Mvh Kim
Satt här och funderade lite.
Jag bor i ett gammalt hus med källare i lerjord, kollar jag ner i brunnen så har jag vatten nivån 2 meter från gräsmattekanten ner i brunn, det är ganska surt i marken alltså.
Jag har tänkt att isolera källarväggen och har tidigare förstått att jag kan montera platonmatta på källarväggen och sen nån form av eps utanpå och sen singel en bit ut.
Är det någon som vet hur jag bör genomföra detta? Tänkte göra en prisberäkning så jag har klart för mig vad detta kommer att kosta. Skulle även vara intressant att veta om någon gjort detta och vad ni har för erfarenhet av det.
Mvh Kim
Hej
Titta på www.isola.se , www.isodran.se och www.pordran.se.
Gör enligt tillverkarens anvisning och inte enligt vad folk säger.
Det finns lika många tyckare som det finns entreprenörer.
Fredrik
Titta på www.isola.se , www.isodran.se och www.pordran.se.
Gör enligt tillverkarens anvisning och inte enligt vad folk säger.
Det finns lika många tyckare som det finns entreprenörer.
Fredrik
Jag har platonmatta och cellplast.
Ingen podrän, isodrän etc så det är inte riktigt den konstruktionen du frågade efter men ville bara hjälpa dig att förtydliga vad du frågade efter
Upplever dock ingen fukt, plattan och väggar ser torra ut och luktar inte källare. Avfuktaren går inte heller igång såvida man inte skulle ställa in högre krav ( tror den var inställd på 50-55% luftfuktighet ) så den står i garaget just nu.
Förr, men det går inte att jämföra riktigt med före och efter då berget gick in i källaren så var det riktigt riktigt fuktigt... :/
Återfyllnde dock lite överdrivet med mängder av 16-32 pga jag vill att vattnet försvinner direkt från tomten. Så jag har ingen jord kvar som binder fukt.
Jag är nöjd med platonmatta samt cellplast med dränerande material.
Ingen podrän, isodrän etc så det är inte riktigt den konstruktionen du frågade efter men ville bara hjälpa dig att förtydliga vad du frågade efter
Upplever dock ingen fukt, plattan och väggar ser torra ut och luktar inte källare. Avfuktaren går inte heller igång såvida man inte skulle ställa in högre krav ( tror den var inställd på 50-55% luftfuktighet ) så den står i garaget just nu.
Förr, men det går inte att jämföra riktigt med före och efter då berget gick in i källaren så var det riktigt riktigt fuktigt... :/
Återfyllnde dock lite överdrivet med mängder av 16-32 pga jag vill att vattnet försvinner direkt från tomten. Så jag har ingen jord kvar som binder fukt.
Jag är nöjd med platonmatta samt cellplast med dränerande material.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
D09, Tack för din feedback. Jag tänkte göra likadant överdriva lite med singlet, känns som om det måste vara bra att ha motorväg till dräneringen så man får bort allt så fort som möjligt!
Det är exakt den konstruktionen jag tänkt mig!
Tror den är bäst i lerjorden som jag har här, det är riktigt blött!!
MTech, Jag litar inte riktigt på isodrän, tycker att en luftspalt mot fasaden måste vara bättre?
Det är exakt den konstruktionen jag tänkt mig!
MTech, Jag litar inte riktigt på isodrän, tycker att en luftspalt mot fasaden måste vara bättre?
Redigerat:
Har ingen platon utan jackodrän direkt mot källarväggen. Funkar hur bra som helst.
Om du har kerjord så återfyll med så mycket du kan. Återfyller du med grus närmast huset så kommer det att bli väldigt torrt. Jag gjord det och gräset är alltid brunt 1/2 m utfrån huset.
Om du har kerjord så återfyll med så mycket du kan. Återfyller du med grus närmast huset så kommer det att bli väldigt torrt. Jag gjord det och gräset är alltid brunt 1/2 m utfrån huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden