Grund & Markarbeten
Kliff: Jämnheten på de kvadratmetrarna som jag tagit bort putsen på är inga problem, och i värsta fall har jag en protool [bild]
p.lundgren: Jag skulle försöka lägga om plattorna med ett fall bort från huset, för att slippa ha vatten liggande mot grunden. Hur ser det ut om du gräver lite i det bara området, står det vatten där också? Då kanske du måste göra lite mer arbete för att dränera bort vattnet. Men om det är en oinredd källare och det inte tränger in fukt i det hörnet skulle jag inte bekymra mig allt för
KnockOnWood: Svårt att säga, utifrån den kortfattade informationen. Vad föreställer bilden? Garageväggens utsida? Och förresten vet jag inte vad fuktgenomslag betyder. Är det fukt utifrån som tar sig genom betongen så det blir blött inne i garaget? Att garageplattor från 1970-talet är gjutna mer eller mindre direkt på marken är nog normalt. Med ventilation i garaget borde det inte ställa till
kainu: [bild] [bild] [bild] [bild] Bilder från veckans montering
dannedd: Då börjar muren bli färdig bara 2-3 lager kvar, skippade alltså den sidan mot grannen som jag inte kom åt att putsa och gjorde bara ett hörn som jag kände skulle förstärka muren mot grusmassorna. Men snart är det dags för putsning. Blir dock lite konfunderad över hur jag ska göra. =S Det är ju en stödmur av lecablock så tänkte använda putsbruk B från Byggmax. Men i deras video
carlbanan: Slangen kommer antagligen täppas igen rätt så snart. Om du ändå gräver ner en slang så är det ju inte mycket extra jobb att göra enmindre stenkista.
Excel: Uppdatering: Kontrakt skrivet!:) Har haft samtal med Anticimex igen. de trodde inte fuktskadan i souterrängplan inte var så farlig ändå, tydligen hade ägarna haft en vattenskada i slutet på 80-talet och reglarna ligger på klossar med plastfolie under. Besiktningsmannen tipsade mig att prova att sätta in en kanalfläkt och ventilera golvet tillsvidare, de kunde hjälpa till med att ställa
loboz: Hej! Har kollat på byggmax instuktionfilm om dränering http://www.byggmax.com/se-sv/byggmax/hela-sverige-bygger/markarbete Vid 1,44,40 kan man se när dem isolerar med skivor ligger kantlisten under jord. vid 2.08 så ligger den ovan jord när det bara är platonmatta. Samt i slutet när allt är återfyllt tycker jag mig se att kantlisten ligger ovan jord. Läste just igenom
fiskbuggaren: Jag har en bastu (6x4m) som står på 9 jordankare i två meter djup, mjuk lera. Eftersom jag byggde den när jag var ung och dum när jag byggde den är jordankarna satta en bit in från ytterväggarna och det finns egentligen ingenting som tar upp lasterna av huset rakt ned. Kombinationen av detta och det faktum att marken är väldigt mjuk har fått konstruktionen att röra på sig en hel del,
seniorkonsult: Pm det är som jag tror enl ovan, yes! Trevlig helg
Workingclasshero: http://www.isola.se/assets/Sweden/Brochure/Platon-Xtrakllare-broschyr-och-montering.pdf Ge denna till montören så han kan följa beskrivningen.
flying_c: Hallå, marken runt min villa lutar felaktigt, vilket jag tänkt åtgärda. När jag ändå fyller på med lite massor har jag en idé om att lägga något slags tätt skikt för att hindra dagvattnet från att rinna ner i marken närmare än 3 m från grunden. Under till exempel altanen kommer det aldrig att växa något gräs så endast en lutning av marken där skulle nog inte hjälpa
Attackbävern: Till att börja med tänkte jag säga att jag är ny här och om det finns en liknande tråd så har jag sökt förgäves utan att hitta den. Det är så att jag och min fru sedan ett par månader är ägare till ett hus och nu avlöser givetvis projekten varandra :) Och nu till hösten är det tänkt att vi ska riva en altan som börjar bli lite gisten och bygga upp en ny nästa år. Och för
Carla: Det bidde dyrt, jag gjorde samma sak med spräckkilar som jag lånat, på två stenarav samma storlek som på dina bilder i gräsmattan (samt 2 i källaren), det kostade mig 70 kr för ett betong/stenborr på biltema. Då hade jag ju en borrhammare redan innan förstås. Borrade ett hål, i med spräckkil och spräckte stenen, upprepade detta c:a 10 ggr per sten.
Carla: Ok får nog satsa på C-bruk då, jag tror även jag försöker med nät då det är ganska ojämt på några ställen, det ska bli spännande att testa detta, jag skall även putsa om sockeln utomhus innan detta så jag kanske kommer lära mig att putsa :)
blazern: Håller som bäst på att göra i ordning ett gammalt förråd, just nu är det en gammal betongplatta, ska sätta träbjälklag. Lämnar 5-10 cm under träbjälklaget mot betongen. Tänker isolera i bjälklaget och sen golvspån. Nu till frågan, ska jag ha ventilation mellan bjälklaget och betongplattan? Plattan verkar inte avge fukt... Ska jag sätta åldersbeständig plast och i så fall
stoif: Vet inte riktigt om jag förstår dig, men jag menar att du byter ut delen av gjutjärnsröret som går genom källarväggen. Om du ändå skall göra om källaren inom kort, kanske det inte gör så mkt att ha ett litet hål i golvet där. Då är du framtidssäkrad, och kan byta avloppet inomhus och utomhus oberoende av varandra. Och då är det smart att ha en muff på PVC-röret innanför
szoze: Tack! Det vore ju skönt att höra från någon kunnig i mur och betong.
DennisCA: Fick tag på säljaren idag. Nån mäklare har uppskattat 39,000 euros för den (jag råkar vara i Finland). Vatten, El, Kommunalt avlopp säger han. Erbjudit 31,000 för det och det är nog allt vi kan bjuda till med. Man slipper iaf. göra mycket arbete på tomten, bara fixa grunden huset ska stå (blir samma som det gamla huset) så det kan bli plus minus noll i slutändan egentligen. Hoppas
verktygsgurun: [citat] Har upplevt samma sak! De är inte perfekta och bågnar lite, ibland är utsidan limmad lite snett på cellplasten också. Man får hitta en medelväg.
-RB-: Bra trådlyft :) Jag hoppas att TS problem är avhjälpt vid det här laget.
putte82: Hej! Jag håller på att bygga en carport/vedförråd som kommer att vara under mark. Bara framsidan kommer vara synlig. Det blir en regelkonstruktion med plywood. Först tänkte jag täta den med tätmembran(korrigerad plastmatta) men känns svårt att få skarvarna riktigt täta, kommer ju även ligga platt på taket. Även skarven mellan vägg och tak känns svår. Skall också ha ett par
TobiasGren: [citat] Det är två olika företag som kommer att fakturera mig. XR logistik skulle ta 1000:- per timme och Råda sand 400:- per ton. XR är billiga och Råda sand snordyra tycker jag... Men på ett sätt så får jag nog gilla läget/priset så att jag får in gruset och kan återbyggandet av mitt golv.
Mats: Just det där var T-eelement, Dvs ser verkligen ut som ett upp och nedvänt T. För L-element gjorde jag rn liten skiss i sketchup i http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/211803-egna-l-element.html#post1718838 Jag har letat tidigare efter bilder men det har varit dåligt med dem. Står man och geggar med betong så vill jag liksom inte ha kameran med mig
Mats: Tänk på att försänka dit järn lite samt luta det lite. Dvs kantjärnet ska i höjd vara så att vatten som kommer på det inte rinner innåt och att vattten som hamnar på kanterna rinner ned på järnet och sen utåt
Nimajneb: Har du dimensionerat bjälklaget för att altanen ska kunna bära skiffret samt vad har du under skiffret? Jag har en gång sett en altan med skifferbeläggning och det såg riktigt häftigt ut men underredet var byggt i betong. Är det en terass du ska stensätta så glöm min fråga.
Ripper500: Har monterat ca 100 växthus varav kanske 40dt maxi. Vi har alltid gjutit 6 plintar som fästes via vinkeljärnen som hör till sockeln. Vi gräver plintarna ner till frostfritt. Sedan har kunden själv fixat grunden invändigt med ex sten, plattor, grus, trä mm.
greek: Vad borde man förvänta sig att entreprenören levererar för dokumentation vid bygge av en garagegrund? Ritningar på armering, avlopp sanitet, provtryckning av avlopp och golvvärme, egenkontroller eller annat? Eller borde man gjort detta själv I egenskap som byggherre om man inte avtalat annat med entreprenören?
prototypen: Jag skruvade fast plattjärn med fransk och plastplugg och vek ut ändarna som ett V. Vet inte hur det blev, lite svårt att se efteråt. Protte