Hej, jag behöver lite hjälp att tolka en geologisk undersökning. Målet är att få en uppfattning om hur omfattande markarbeten som ar nödvändiga, hur mycket man behöver gräva bort för att ha en bra grund för att lägga en gjuten bottenplatta.

Så här står det i undersökningen:
grund1.png
grund2.png

Det finns två borrhål som är intressanta för mig:
grund3.png

Nästa hål:
grund4.png

Jag vet att en borrning inte säger allt om tomten, men säg att hela tomten skulle se ut som de två olika alternativen, hur mycket material behöver man då ta bort för att få en fast och stabil grund?

Tacksam för svar.

Det första hålet verkar ju ha ett tunnare lager med mull och ett lager med sand och silt som jag hade avlägsnat.
Då är du nere på +10.5. Då få du således ta bort ca 0,7m tills du kommer till ett bättre lager. Det andra hålet verkar ha ett tjockare lager med mull men sakna lagret med enbart sand och silt. Hålen verkar inte ligga i närheten av varandra eller? Grundvattnets nivå verkar ju variera oerhört mycket. Glöm inte att ha koll på radonet! Radonsäkert utförande är den högre graden av åtgärder man bör vidta. Men omfattningen av detta vet du när du kollat närmare på just området där ditt hus skall ligga.

observera att detta är min tolkning, de undersökningar jag brukar jobba med är såklart fullständiga och där varje lager är uppställt med lastkapacitet etc i en fin tabell. Sedan hade nog fler borrhål behövs för att ta reda på hur lagen ligger, skall du avlägsna ett lager helt får du med all säkerhet inte en jämn schaktbotten.

Redigerat:
Chrisso skrev:
Det första hålet verkar ju ha ett tunnare lager med mull och ett lager med sand och silt som jag hade avlägsnat.
Då är du nere på +10.5. Då få du således ta bort ca 0,7m tills du kommer till ett bättre lager. Det andra hålet verkar ha ett tjockare lager med mull men sakna lagret med enbart sand och silt. Hålen verkar inte ligga i närheten av varandra eller? Grundvattnets nivå verkar ju variera oerhört mycket. Glöm inte att ha koll på radonet! Radonsäkert utförande är den högre graden av åtgärder man bör vidta. Men omfattningen av detta vet du när du kollat närmare på just området där ditt hus skall ligga.

observera att detta är min tolkning, de undersökningar jag brukar jobba med är såklart fullständiga och där varje lager är uppställt med lastkapacitet etc i en fin tabell. Sedan hade nog fler borrhål behövs för att ta reda på hur lagen ligger, skall du avlägsna ett lager helt får du med all säkerhet inte en jämn schaktbotten.
Hej, tack för svar. hålen är på två olika tomter som är intressanta och ligger några hundra meter från varandra. har du möjlighet att förklara hur man ska tolka tabellerna från borrningen, vad de visar och vad man kan läsa ut från de olika staplarna?

Hej igen!
Jag är lite lat och istället för att skriva massa länkar jag till en annan geounderaökning som jag vet har väldigt
bra förklarande sidor! Hör av dig igen om du undrar över något.

http://www.pomonabacken.se/geoteknik.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.