Jag skall återkomma med ritning, men jag är tveksam om du kan lämna något kvar i vattnet över vintern med den stradlinjen, isen kommer ta med sig det mesta. Hade det varit djupare vatten direkt så klarar sig stolparna bättre oftast.

Rör och rörkopplingar är inte helt lätt att få tag i, men då de dyker upp på blocket är de inte jättedyra, köpte själv 30st för 800sek.

Det är sötvatten där du skall ha bryggan?
Kolla också vad som gäller om du tar bort bryggan på vintern, dvs den är inte premanent om det krånglar med strandskyddet.

Korvgubbe
Om man bygger enligt min modell så blir isen inga problem. Den sjö som jag har bryggan i kontrolleras vattenståndet i genom ett kraftverk och det är väldigt högt på vinterhalvåret men det blir ändå inte mer än ~90 cm längst ut vid min brygga. Detta leder till att många bryggor är rejält snedvridna av isen och en del går till slut sönder. Min rörställning brukar dock klara sig utan några som helst problem och de år som det vrider sig är det bara att lossa lite på kopplingarna och räta ut det igen. Aldrig behövt byta en rördel än så länge.
Det var just isproblematiken som ledde fram till den här konstruktionen, eftersom inget låser något annat så blir inget heller knäckt eller förvridet ens under de svåraste isåren. Visst, jag får dra på mig vadarbyxorna på våren ibland och lägga ned en halvtimmes extra arbete, men sen har jag en rak och stabil brygga resten av sommaren.

pbengtsson skrev:
Jag skall återkomma med ritning, men jag är tveksam om du kan lämna något kvar i vattnet över vintern med den stradlinjen, isen kommer ta med sig det mesta. Hade det varit djupare vatten direkt så klarar sig stolparna bättre oftast.

Rör och rörkopplingar är inte helt lätt att få tag i, men då de dyker upp på blocket är de inte jättedyra, köpte själv 30st för 800sek.

Det är sötvatten där du skall ha bryggan?
Kolla också vad som gäller om du tar bort bryggan på vintern, dvs den är inte premanent om det krånglar med strandskyddet.
Japp sötvatten. Ska ringa länsstyrelsen och kolla av vad som gäller. Väntar med spänning på ritning :)

Korvgubbe skrev:
Du har fattat helt rätt! d^_^b
Avståndet mellan pålarna (s-måttet) ligger runt 1,3-1,5 meter och det är verkligen superstabilt. Visst, markens beskaffenhet påverkar säkert, det är sandbotten vid min brygga, men håller man sig till max 1,5 meter så är du nog på säkra sidan.
Plastpallarna kallas visst för hygienpallar fick jag fram med lite googlande, de är i plast med tät ovansida så jag tänker bara förborra och skruva fast trallen. Version ett med träpallar spikades och det avråder jag ifrån, spiken kryper som bekant upp och det gör ont på barnfötter och vuxna med för den delen.
Byggnadsställningen är det som sagt närmre trettio år sedan den införskaffades så jag har ingen aning om var man får tag på sådant till vettiga priser idag. Gissningsvis så sorteras det ut med jämna mellanrum från företagen, finns säkert något bäst före datum på när det inte är säkert att använda i arbetet längre men det duger ju gott som brygga åt en privatperson ändå.
Tack för svaret! Känns nu som om det faktiskt kan bli en längre brygga. Innan kändes det som ett för dyrt projekt då jag inte hade några idéer åt det här hållet.

Det här låter intressant!
Några frågor ... Hur sättes pallarna fast på stålkonstruktionen?
Skruvar sidoplankorna dit varje vår och i så fall, blir inte pallarna sönderskruvade med tiden?
Är det andra som har byggt den här bryggan? Erfarenheter?
Vilken lösning valde du till slut Danne_83?

Lyckades hyra en plats i småbåtshamnen som ligger 100m bort så det blev bättre och billigare :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.