1
100kvadrataren: Jag har ca 30 cm 0-32 med jord under packat i 2 lager med en 75 kg padda och det höll fint för en lastbil som körde över och tippa av 13 ton grus. Om det blir sättningar får tiden bestämma men tror det ska hålla :-)
9 svar · 6,5k läst
dannedd
dannedd: Har börjat hacka med borrhammaren nu, lecablocken var inget problem men betongen var ca 30cm tjock på det tjockaste stället. Nu har jag bara hackat bort 40cm närmast husgrunden men man ser att den fortsätter ut i gräsmattan... Undrar varför??? [bild] Har som sagt haft problem med att det samlas vatten ca 2m från det stället jag är på nu i ett par m2 stort område, plus att man sett på
1 svar · 1,9k läst
·
H
Hjalle61: Jag har ett uthus (till fritidshus) som nu är vedbod men som jag tänkte göra gästrum av. Grunden är en liten betongmur som huset står på, golv finns inget i nuläget. Så nu funderar jag på hur jag ska göra när jag lägger ett nytt bjälklag. Jag funderar på att gräva ut ett par decimeter under det som kommer att bli nya blindbotten och lägga plast på marken och sen fylla på med
0 svar · 1,6k läst
C
corre: Det går bra att göra en sån sak i efterhand. Ni måste kolla med kommunen om att koppla det på avloppet, i de flesta kommuner får man inte det utan ojleavskiljare, och i ett gång andra inte alls. Sen är det ju inte så bra för bilen om ni åker ut och mellan värme och kyla varje dag, för att inte tala om värmeförbrukningen att värma upp 1.8ton frysklamp varje kväll från -10 till
3 svar · 1,6k läst
ullberg
ullberg: [citat] Något OT, men en av hans bilar (jag tror den senaste / största) är till salu nu så gissningsvis har en ännu större levererats...
12 svar · 6,7k läst
·
K
Kurtivan: Skit i plintarna, dränera gropen, fyll med grus, padda allteftersom, gjut en platta till sist.
3 svar · 3,1k läst
·
xrever
xrever: Det stämmer. Vägen är utanför staketet. Garaget har används men efter kommunen gjort en annan vinkel på vägen fick dom (tidigare ägare) problem med dagvattnet som kom in på hela framsidan. Detta är nu fixat med dränering och jag är nu redo att få ner bilen. Jag har två då jag glömde bort ett av dom och nu trodde jag själv att jag var inloggad med "rätt" inloggning men så var
4 svar · 1,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Jag hade nog fortsatt med muren ovanpå och satt fast stenarna med fix. Underdelen kan du såga av "fronten" på stenarna och sätta fast med fix.
1 svar · 1,7k läst
·
peternicklas
peternicklas: Det är inga större problem att fixa detta. Priset är ju en avgörande faktor men som det ser ut så kan de inte dölja det. Dränering och ny färg gör mycket.
3 svar · 2,1k läst
·
Grillen
Grillen: Plattan kommer vara minst 10cm på det "lägsta" stället, och ca 13-15cm på det högsta. Duken var väl mest för att slippa spill av betong ned i massorna? Tänkte köra denna armering http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/gjutning-husgrund/gjuta-mura-putsa/armering-tillbehor/20905/armeringsnat och borra in den i dels den gamla betongplattan som är kvar, samt in i betongväggen på huset.
8 svar · 1,7k läst
D
dennisson: Utan att veta hur det ser ut, men jag skulle nog först spruta på en sandringsvätska t.ex bensaltensid eller boracol. (Använd andningsmask) När möglet dött efter några dagar så antingen borstar/tvättar du bort det sedan kan du fortsätta med aktuell ytbeläggning. Om du ändå väljer att slipa:Avdöda först med något av ovan nämnda vätska samt Använd andningskydd hela tiden.
1 svar · 1,8k läst
A
aivo: Då får du faktiskt fortsätta gräva tills du hittar något mer intressant att visa upp här på forat! ;) ( enligt devisen har man väl utlovat något intressant så...)
12 svar · 2,5k läst
·
B
blazern: Se bild! http://www.labbas.se/pics/1.jpg http://www.labbas.se/pics/2.jpg Behöver jag ventilera detta utrymmet? 3-5 cm högt... Om, hur gör jag bäst det, är väldigt trångt?! Plast på betongen? Ska på med isolering och golv. Utrymmet ÖVER reglarna skall vara uppvärmt.
0 svar · 1,1k läst
B
bigbula: behåll asfalten. stensätta för större tyngder 250 m2. kostar skjortan med allt runtarbete. lägg pengarna på nåt kul istället
18 svar · 6,4k läst
M
Mats: En plint behöver ju inte bli så hög om du gräver ned den ordentligt. Sen är väl tippset att minska CC måtet mellan reglarna. Ju mindre CC mått ju klenare reglar och därmed också lägre bygghöjd
1 svar · 1,1k läst
Matti_75
Matti_75: Du kan padda dagen efter utan problem. I denna årstid så brinner betong fort. Dessutom generar en liten padda inga nämnvärda tryck i sidled.
4 svar · 3,7k läst
·
P-plats
P-plats: Jag är fortfarande nyfiken på vilken fukthalt man bör ha i en äldre, delvis uppvärmd källare? Vi har lite värme hela året men det är inte isolerat på något vis så källaren används endast som en "källare"... Problemet jag i alla fall hade var att dräneringen låg i ovankant av sulan så hela plattan stog i vatten. Nu är det omdränerat med dagvattenbrunn och rensbrunnar m.m.
1 svar · 3,2k läst
P-plats
P-plats: I en sk. dagvattenbrunn så samlar man allt dagvatten, dränering, stuprör osv. som sedan leds bort. Utloppet ur dagvattenbrunnen ska vara lägre än inloppen, alltså så ska rören från dränering och stuprör vara över vattenytan. Är dessa under vattenytan så betyder det att det står vatten i dessa rör och funktionen är inte riktig. I botten av dagvattenbrunnen så ska man ha en
8 svar · 8,4k läst
·
T
Trolla60: [citat] Rasskydd är en typ av avskiljare mellan singel eller jord utanför krypgrunden och själva krypgrundsutrymmet. Rasskydd finns oftast på de hus som har en pålad eller plintsatt grundmur som då vilar på dessa. Ett mellanrum skapas på så sätt mellan mark och mur.
2 svar · 2,2k läst
D09
D09: Noterat att vägföreningens asfaltsvägar börjat ge sig lite iform av sprickor. Finns det något vettigt sätt att laga detta så det håller ett visst antal år alt inte blir värre? Ett sätt är ju klisterbil men tycker inte att det löser dom smala sprickorna, blir mest klister och 2-5 runt om. Ett annat är ju att asfaltera om allt men det är svindyrt och med tanke på hur underlaget är
0 svar · 5,8k läst
K
köpahus2013: Hej. Funderar på att köpa ett hus där besiktningsman rekommenderar att en dränering kan behövas i framtiden. Min fråga då jag är helt okunnig inom detta är hur man ska bära sig åt för att genomföra en framgångsrik dränering.. ' Huset har både källare och krypgrund. Ena kortsidan av huset går inte att dränera där ett vidbyggt garage ligger. Andra kortsidan har en inglasad
0 svar · 3,6k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Tycker det ser ut som att ytan borde du kunna fixa genom att 'dutta i' den fuktiga putsen med en piassavakvast eller annan grov borste. Helt lika är svårt att få, men liknande.
3 svar · 4,8k läst
·
K
kent_n: Grävde ur ca 50cm och markisolerade. Grus ovanpå isoleringen. Time will tell :)
23 svar · 9,9k läst
bjolo360
bjolo360: [citat] Kan du ta fram lite mer detaljer på vilken typ av grund det ska bli (krypgrund, betongplatta på mark, källare) samt vad det är för typ av mark (berg, lera..)? Leca-block är väldigt vanligt vid grundläggning, men är nog vanligast vid krypgrund även om det nog går att gjuta betongplatta i men det låter lite udda tycker jag...
9 svar · 1,7k läst
B
BeGe: Har du möjlighet nu så gör det ordentligt! 10 cm är INTE bra! 0-16 går ju utmärkt att skyffla så fyll upp med det. Grus 3cm (inte mer än 5cm) 0-8 inte mindre än 0-4.Stenmjöl 0-2 har du uppe på plattorna för fogning. O du paddar.. bärlagret...gruslagret o plattorna efter fogningen! mvh
4 svar · 2,0k läst
N
Nissepisse: Man kan ju förstärka underifrån med fler plintar och/eller starkare bjälkar. Smyg dit nu ikväll när det blivit lite mörkt och knäpp av några bilder och lägg upp här! Försök även krypa in under bygget. Ta med pannlampa. ;) Eller gör som ToRy säger och ta med någon kunnig och titta på det. Men om det inte passar in med resten av huset och det är utvändig renovering på gång så
9 svar · 7,4k läst
ZNK
ZNK: Hej Lite återkoppling om någon söker på hur man kan handskas med blålera eller lera som är torr och som betong. En liten bilmaskin fungerade utmärkt, hade bara en mejsel med smalt blad, ett brett hade varit mer effektivt, dock körde jag fast mitt en gång under en sten, kanske något förhöjd risk med det bredare. Tackar igen bomm med förslaget!
5 svar · 1,9k läst
N
norrbottenstorpet: Är amatör men har gjort några njutningar, i övermorgon kommer betongbilen till mig igen. Vad jag har testat är det två metoder för fallbyggnad (med betong). 1) Om man ska ha långa fall, flera meters fallbyggnad är det nödvändigt att använda sig av avdragsbanor (förmonterade stålrör t.ex.) Det är inte helt enkelt att få till dvs en kunnig betongare är inte fel. Jag har bara
1 svar · 1,9k läst
R
Roundup: Jag har också tänkt mycket på såntdär, men inte funnit nåt facit. Hur som helst har jag valt att använda primer, vanlig andas nog tillräckligt. I vilket fall som helst blev det en hel del småbubblor i flytspacklet trots primern. Jag flöt hela golvet med Finja 260, de på Finja trodde det skulle funka. Mitt golv är oisolerad platta, fast utan synlig fukt.
3 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.