Har grävt ut runt huset knappt en meter och satt tryckimpregnerade "boxar" så jorden inte ska trilla ner, de går ungefär 40cm ut från huset så man kan stå och gräva i dem. Förra ägaren hade nämligen massa rosor och buskar där dom nu är bortplockade. Min tanke var att fylla på med makadam och sedan lägga plattor 40x40 på. Men frågan är om jag inte bara ska låta det vara och lägga plattor direkt på mina "boxar"? Förstår ni vad jag menar eller ska jag ta lite kort? Huset är från 70-talet och har källare, dräneringen är inte förändrad men vi har inga överdrivna problem med fukt i källaren, men tänkte se över dräneringen om några år ändå. Då blir det ju smidigare om man inte har någon makadam runt huset man behöver gräva bort.

Här ser ni hur jag menade, har dock valt att låta det vara luft under plattorna. I den lilla " katakomben" har jag dragit vatten och el och det blir enkelt att komplettera med fler saker om så skulle önskas. Vatten och el tillsammans längst med husgrunden tänker ni kanske??? Jo då, jag har faktiskt tänkt lite! =) är en dyr trädgårdsslang som sitter i en PEX-slang plus att jag kommer köra en EKK i 20mm flexslang... Vattnet kommer sitta ansluten på en vattenutkastare som kommer sitta där PEX-slangen kommer upp och som man helt enkelt kan ta bort vintertid.

ImageUploadedByByggahus.se1374575067.416516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Jag tror inte det är någon bra idé att ha det tomt under. Se till att få lutning bort från huset.
Allt vatten som kommer uppifrån ska rinna på markytan och bort från huset.
Många tror att dräneringen ska ta hand om regnvatten men det är FEL FEL FEL FEL!
Fredrik

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Det blir stora värmeförluster om det är tomt i katakomberna....

Fredrik Å skrev:
Hej
Jag tror inte det är någon bra idé att ha det tomt under. Se till att få lutning bort från huset.
Allt vatten som kommer uppifrån ska rinna på markytan och bort från huset.
Många tror att dräneringen ska ta hand om regnvatten men det är FEL FEL FEL FEL!
Fredrik
Men det är ju just därför jag gör detta...
plattorna lutar någon grad, sedan ska jag fylla på med toppdress ungefär upp till mitten på plattan med ett lut bort från huset så marken absorberar vattnet. Tidigare har det varit rabatter (och betong under gräset!!!) längst med huset och ett svagt fall mot huset.

angående värmeförlusten är jag tveksam med över 30cm tjocka betongväggar, men man kan ju alltid testa med värmekamera eller liknande för att se om värmen försvinner. Då är det ju bara att lägga in något lämpligt material.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.